Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2016. február

A főszerkesztő üzeni

FELEMÁSBAN JÓK VAGYUNK

Nincs évünk, amely ne úgy kezdődne, hogy az előző év decemberében, néha jóval korábban, már november közepén, jobbára titkosan, sokakat érintő rendelkezések ne születnének, melyek január elsejével azonnal hatályba is lépnek. Jobb, ha a dolgok a meglepetés erejével hatnak, mert így nem húzódik el az előkészítés, nem szólnak bele az érintettek.

Érdekes ez a mostani év eleji intézkedéscsomag is, ha nem félmegoldás lenne, szakmai érdeksérelemre sem lenne okunk.

Kezdjük a kisebb hatású tétellel. A rendelet szövege szerint január 1-je óta a bürokráciacsökkentés miatt nem tesznek a hátsó rendszámra műszaki vizsga érvényességét tanúsító körcímkét és a környezetvédelmi megfelelőséget jelölő plakettet. A „csík” a forgalmiban marad. Felesleges, mint mondják, mert a rendőrautókban lévő és a telepített kamerák, pl. a fizetős utak használati jogosultságát ellenőrző kamerák vagy a sebességellenőrzők fognak a rendszám alapján is ellenőrizni. Ha majd így lesz, valóban előre lépünk. A környezetvédelmi megfelelőséget jelölő plakett megszűnése nem jelenti azt, hogy a jövőben ne sorolnák környezetvédelmi osztályba a járműveket; a besorolás továbbra is szerepel a forgalmi engedélyben. Ennek információját, azaz milyen „szmogriadó” fokozatban közlekedhet az autó, használójának tudnia kell. Mindez, mint mondják, a bürokráciacsökkentési program eleme. Szó sincs róla!
A hír még tartalmazza azt is: a műszaki vizsgadíjak nem változtak. Ha egy tétel kikerült a rendszerből, miért nem csökken a vizsgadíj?

A másik változás az, hogy a közúti közlekedési szolgáltatást nem végző személygépkocsik (és még vannak kivételek) időszakos műszaki vizsgálata ezentúl a fővárosi és a megyei kormányhivatal vizsgálóállomásán nem, csak külső, nem hatósági állomáson végezhető el. Valóban, az elmúlt években drasztikusan lecsökkent a hatósági vizsgahelyeken a darabszám, akár 20% alá is.

Régi igényük a vizsgálóállomásoknak, hogy a hatóság ne legyen piaci szereplő, mert torzítja a piacot az alacsony (hatósági) árai miatt és munkát is elvisz a vállalkozóktól, akik ebbe sok pénzt fektettek be, és részben vagy teljesen ebből élnek. Ez a felvetés évtizedes, az irányító minisztérium talán gondolatban elfogadta, de tenni nem tett semmit.

A vizsgának van hatósági díja, ez se több, se kevesebb sehol sem lehet. A vállalkozói vizsgálóállomások ebből csekély részhányadot kapnak vissza. A többi a kincstáré, hatalmas éves összeg ez. A vállalkozói bekerülési számítások mutatják, az összeg az állomás fenntartására, fejlesztésre, a megélhetésre nem elegendő. Ezt a hatóságiak is látták, de valahogy átsiklottak felette. Hallgatólag elfogadottá vált, hogy a vizsgáztatás díja, nem a hatósági vizsgadíj, járulékos szolgáltatásokkal együtt – néhol anélkül – nagyobb összeg. Vizsgahelyenként is eltérő. Hatósági vizsgadíjas vizsgáztatás eddig csak a hatósági vizsgahelyeken létezett.

Most nincs hatósági vizsgahely, tehát nincs csak hatósági vizsgadíjas vizsgáztatás. Kormányunk ezt nem engedheti meg, mert burkolt áremelés. Az állampolgárt nem lehet újabb tehernek kitenni.

Igen ám, de… A mai díjszerkezet egy meghatározott, igen csekély része marad a vizsgálóállomásoknál. Ehhez, mint mondják, nem lehet hozzányúlni, mert nagy állami bevételt jelent. A vizsgadíj sem nőtt már jó egy évtizede, a vállalkozásviteli költségek pedig nőttek. Az új berendezések ára sem csökkent, a munkabéreket pedig növelni kell, hogy csak két tételt emeljek ki, tetézi ezt a drága továbbképzés is.

Ha a vállalkozás tisztában van a költségeivel, nem mossa össze más bevételeivel, hamar kiderül, nem lehet csak a vizsgadíjért vizsgáztatni, muszáj mellé előzetes vizsgálatot, kapcsolódó szolgáltatást is nyújtani. Elterjedt az év elején a médiában, hogy kötelező lesz az elővizsga. Ez kacsa.

A kiírt vizsgáztatási díjat (nem hatósági vizsgadíj!) díjelemekre kell bontani és közzé kell tenni. Ez jogos hatósági, fogyasztóvédelmi követelmény.

Mi van akkor, ha ezek után valaki csak vizsgát kér a vizsgálóállomáson? A vizsgálóállomásnak vajon joga van visszautasítani a csak vizsgáztatást? Szerintem van olyan érvanyaga a vizsgálóállomásnak, hogy meggyőzze az ügyfelet, jobb, ha szolgáltatással együtt kéri a vizsgát…

Ennek a történetnek még nincs vége.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés