Előfizetek 2013 május
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2013 május
A főszerkesztő üzeni

KIHÍVÁSOK KORA

Tovább

Talán soha nem volt még olyan sokrétű az autó- és motorgyártók elé állított követelmény, mint mostanában. A most, az az elmúlt tíz évet jelenti, hiszen egy motorfejlesztés legalább öt évig tart, ha nagyon siettetik, akkor se lehet négynél kevesebb.

A gazdaságilag előnyös ún. világmotor és az autóba beépítés moduláris elve feladta a leckét. A különböző piacok követelményei nagyon eltérnek. Ma az egyik legnagyobb kihívás a motorhajtóanyag eltérő minősége. A kénmentes tüzelőanyag 10 ppm alatti kénkoncentrációt jelent, a motorokat úgy tervezték, hogy ezt viseljék el. Vannak piacok, ahol azonban 2000 ppm! Még környező országban is találunk illegális forrásból ilyet. Ez a kénmennyiség az emissziótechnika reaktorait és a motort is próbára teszi, akár végez is vele. Más országokban – főleg Dél-Amerikában – a bio-tüzelőanyag, annak is többféle fajtája állítja kihívás elé a motort.

A régiók és országok környezetvédelmi előírásai sem egyformák, van ahol a csúcsszigornak megfelelni nem szükséges, így egyszerűsíteni lehet az emissziótechnikán és a beállításokon.

A fogyasztáscsökkentés, a szén-dioxid-csökkentés ma még rendkívüli konstrukciós megoldások nélkül teljesíthető. Egyelőre a villamos hajtás még nem vetélytárs. Túl az ismert műszaki problémákon, az áram-előállítás nagy szén-dioxid-termelése miatt ma a belső égésű motorral szemben nem versenyképes. Ha „bioárammal” tölthető, javul a helyzet. De hol van ez még, akár Európában is.

Ha tovább kell csökkenteni a CO2-kibocsátást – ma azt mondják a mérnökök, hogy ez teljesíthető – ennek komoly ára lehet. Mivel a dolog már tervezési fázisban van, tudjuk, hogy drága lesz. És ehhez a hibridtechnika nélkülözhetetlen.

Itt jön be a piacok ereje. Melyik piacon, mennyiért lehet autót, illetve motort eladni. Ez általában felveti a gyártási költségek csökkentését, a beszállítók anyagi présének további csavarását. A gyártás olcsó bérű és gyenge szakszervezetű országokba való áthelyezését. Sokat számít, hogy a munkás hány órát és milyen elosztásban dolgozhat. Ha hivatalosan engedhető nagyobb órakiméret, a gyártó egy gyártósort megspórol.

Az elektronikus irányítás. Minden rendszert ma már hatókörébe von. A kommunikáció kiszélesítése, az internetre kötött autó alapszolgáltatás lesz. Szórakoztatás, üzleti ügyek „iroda autó” szervizkapcsolat, mind elengedhetetlen autófelszerelés.

Passzív és aktív biztonság új elemei (gyalogosvédelem!) és vezetőtámogató asszisztensek nélkül szinte eladhatatlan az autó. Ezek részben kötelező járműtulajdonságok már ma is, számuk nőni fog.

A termék minősége. A globalizált világban már nem lehet piacszegmentáltan gyengébb minőséget adni, mondván „oda jó lesz”. Országonként nagyon eltérőek a forgalmi viszonyok, mások a vezetési szokások, más a szakmai ismeretszint, rosszak az utak. Ez ma sokkal nagyobb kihívás a gyártók számára, mint azt korábban gondolták. A helyi sajtó észrevételei, panaszai, kritikája azonnal világvisszhangot kap. Ma már nincsenek elzárt piacok. A gyártók figyelme az eladási darabszámok és a problémák miatt, nehéz ezt elfogadnunk, elsősorban nem az öreg kontinensre irányul.

A motorélettartam és a szervizigény is fókuszba került. Az autócsere a feltörekvő országokban nem lehet olyan gyakori, mint gazdag országokban, a nagyobb tervezett élettartam sok helyen igény. Ebbe mi is beletartozunk.

Ma a nyersanyagbeszerzés is kulcsfontosságúvá válik. Nem a szabadpiac alakítja, a politikai erőviszonyok is belejátszanak.

Új erőforrások. Óriási anyagi terhet jelent a gyártóknak az új erőforrások kutatása. Senki sem maradhat le, ezért figyelik a konkurenciát, de többnyire egymástól elszigetelten kutatnak. A dolgok homlokterében két terület van: az akkumulátorkutatás és a tüzelő(anyag)cella kutatás-fejlesztés. Ezek fejlesztési költségeit a mai autóknak kell viselniük.

Egy biztos: autóink belső égésű motorja még sokáig, a 2020-as években is az egyedüli erőforrás lesz. Ára növekedni fog.

Ha ezt az autóvásárlók már nem tudják állni, akkor a gyártóknak hasznukból kell engedniük. Ehhez azonban a részvényeseknek lesz néhány szava.

A dolgok konklúziója: autózni drága, egyre drágább.

Tartalom