Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. december | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2011. szeptember

A főszerkesztő üzeni

A JÖVŐ SZÉRIAÉRETT

Nemcsak ez a 64. Frankfurti Nemzetközi Autószalon, az IAA mottója, mely kiállítást a nagyközönség szeptember 15–25-e között láthat, hanem számos jármű és főegység mutatja, már a megtestesült valóság is.

Az IAA természetesen elsősorban autószalon, a nagyközönségnek szól és autóvásárlásra ösztönöz. Lapzártánk után lesz vége a kiállításnak, így még nem tudhatjuk, eléri-e a látogatói létszám a bűvös és nagyon várt egymilliót. A gazdasági helyzet sokkal, de sokkal jobb ma, mint két évvel ezelőtt volt: a világ autógyártása, és ebben is kiemelten a németeké, szinte szárnyal. A korábbi néhány év visszafogottsága után – ez enyhe kifejezés, jobb rá a válsága, sőt tragikus mélypontja –, most fut a szekér. És ez nagyon más optikát ad a dolgoknak.

Az IAA a szakmai összemérésének, a trendek, a jövőkép megmutatásának legalább annyira színtere, mint a napi kereskedelmi kínálat felvonultatásának. (Modellmeglepetések, nagy „durranások” nem is voltak.) A „merre tovább” útkeresése, a trendcsinálás, a jövő technikájának sejtetése – Frankfurtban jobbára európai szemmel – ad igazi szakmai izgalmat. Így volt ez évekre, évtizedekre visszamenően is az új dizájnt, új áramlatokat, új technikát illetően, de a mélyreható változásokra fókuszálás csak az előző és a mostani kiállítás jellemzője. A jövőről mindig is szó esett, de ez most szakítás és fordulat, a valami véget ér és egy másvalami kezdődik. Természetesen nem egyik napról a másikra, de nem több, mint 15 éven belül.

A négy, de inkább két évvel ezelőtti kiállítás már megmutatta, hogy a változás nem csak egy sejtett gondolat, de dolgoznak is rajta erősen. Kisebb cégek, fejlesztőintézetek „előfutó” ötletparádéi, a multik „deszkamodelljei” megmutatták, mi készül a vegykonyhákban.

A 2011-es IAA már lényegesen több késztermékkel szolgál: ezek lesznek az elkövetkezendő évek éllovasai. Ugyan még várjuk, merre is fordul ténylegesen a világ, hogyan alakul a gazdaság, mely trendek erősödnek, melyek nem úgy alakulnak, ahogy vártuk őket, de a fő irányok ma már biztosan felismertek: váltás az energiahordozókban, ennek megfelelően a hajtórendszerekben, fokozott energiamegtakarítás és erőteljes informatikai beépülés.

A mai tanulmányok, tervek, az előrelátás 2025-öt jelöli meg fordulópontként, amikor is az új, a mai szemmel vett alternatív, már domináns lesz.

A demográfiai változások, a gazdasági, ökológiai fenntarthatóság, a geopolitikai átrendeződések, a mobilitási trendek alakulása, a technikai, technológiai fejlesztések eredményei a meghatározó trendelemek a következő 15 évben, melyek gyökeres változásokhoz, átrendeződéshez vezethetnek. Ne is használjuk a feltételes módot! Átrendeződéshez vezetnek, ez objektív ipari, gazdasági tény.

A gépjárműipar technológiaváltása – az elektrifikáció – más struktúrákat alakít ki, más üzleti modell nyer teret.

Az IAA megnyitóján, konferenciáin a politikusok, csúcsvezetők mélyreható változásról beszéltek. Mindenki hangsúlyozza, most nem a rövid távú profitra törekvés áll előtérben, hanem a jövő megalapozása. A „másik partra” való átmenetnek ma a változásokhoz való igazodás képessége, a nyitottság, flexibilitás kell, hogy legyenek a meghatározó jellemzői.

A mai forgatókönyvek nem igazán alternatív megoldásokat tartalmaznak, inkább csak a várhatóan meghatározó tényezők sorrendjét variálják.

A technikát illetően, vevői szempontból a „kapcsolat” igénye, a fejlett IT áll az első helyen. Az autóban ülők intenzív kommunikációs kapcsolatban akarnak maradni a világgal – ez a mai fiatalok egyértelmű igénye, akik ezt az igényüket életük során is megtartják. Félve szólnak az autógyártók egy számukra nem kedvező trendről, a fiatalok demotorizáltságáról. Az autó az agglomerációban már nem státuszszimbólum és nem is alapvető szükséglet! A tömegközlekedés, az eseti és nem hagyományos értelemben vett autókölcsönzés feleslegessé teszi számukra az autó birtoklását.

A takarékosság, a lakosság szűkössé váló anyagi forrásai, az adóprések, az inflációnövekedés (és nem csak nálunk), nem rajzol rózsás képet. Az autó és főleg a fenntartása egyre nehezebben lesz megfizethető, a család költségvetéséből kiszorulhat – mondják az elemzők.

A fenntartható fejlődés szigorú miheztartásokat kell, hogy előírjon. Mint azt eddig is láttuk, drágítja a technikát, drágítja a fenntartást.

Minden tényező változásokat, elsősorban komoly beruházásokat követel meg a gyártóktól, hogy remélten profitábilisak maradjanak.

Összecseng ezzel a VW-csoport – amelyik nem titkoltan 2018-ra a világ legnagyobb autógyártója kíván lenni – bejelentése az IAA első napjaiban: a következő öt évben 62,4 milliárd eurót, tavalyi nyereségének mintegy kilencszeresét ruház be. Ez érinti a hi-tech gyártástechnológiák, hajtórendszerek és új modellek fejlesztését, új gyárak építését. Egy másik hír szerint a VW az északi tengernél szélfarmot vásárolt és épít, hogy hidrogént állítson elő.

A jövő szériaérett – várjuk, hogy belépjen hétköznapjainkba.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés