Előfizetek 2011 augusztus
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2011 augusztus
A főszerkesztő üzeni

TÚL AZ 1 MILLIÁRDON

Tovább

A világ gépjárműállománya 2010-ben átlépte az 1 milliárd egységet – állítja az amerikai WardsAuto munkatársa, John Sousanis augusztus 15-én megjelent cikkében. A 2009-es adat szerint 980 millió volt a teljes állomány, ez nőtt 2010-re 1015 millióra, tehát egymilliárd 15 millió járműre. 24 év telt el azóta, hogy 1986-ban átlépte a világ gépjárműszáma az 500 milliót. 1950 és 1970 között hozzávetőleg 10 évenként kétszereződött meg a gépjárművek száma, és érte el 1970-ben a 250 milliót.

A gépjárművek közé a motorkerékpárokat nem számították be. A számokat nemzeti statisztikákból, világszervezetek adataiból nyerték, régóta figyelve az állomány alakulását.

A növekedés 2009-ről 2010-re 3,6%-os, a gépjármű-populációban 2000 óta ez a legnagyobb mértékű százalékos növekmény, amíg a 35,6 milliós teljes gyarapodás a második legnagyobb ugrás, amióta csak e téren statisztikák készülnek. A jelentős növekedésben a kínai piaci robbanás játszotta a meghatározó szerepet. Kínában az újautó-regisztrációs szám 2010-ben 16,8 millió egység volt, ezzel az összállomány 78 millióra növekedett. A kínai újautó-regisztráció adta a világnövekedés mintegy felét! A növekedés elérte a 27,5%-ot.

Kína ezzel az ugrással a világ második legnagyobb gépjárműszámú országává vált, maga mögött hagyva Japánt a maga 73,9 millió gépjárművével. India már csak a második növekedési ütemet tudhatja magáénak a maga 8,9%-ával, 20,8 millió egységével (2009-ben az állomány 19,1 millió volt). Brazília autóállományának növekedési mértéke volt a második Kína után, 2,5 millió gépjárművel több futott 2010-ben a brazil utakon, mint a megelőző évben.

Az USA újautó-regisztrációja kevesebb mint egy százalékkal növekedett, de így is a világ legnagyobb gépjárműállományával rendelkezik, szám szerint 239,8 millióval.

Az emberiség lélekszámára vetítve (ez 6,9 milliárd) 2010-ben 6,75 főre jutott egy autó (2009-ben ez az adat 6,63 volt. Természetesen nagyon eltérőek az egyes országokra vetített adatok, a nagy piacokat tekintve is.

Az USA-ban 1,3 főre jut egy gépjármű (megfelel 770 gépjármű/1000 lakos adatnak), az ország lakosainak számát 310 milliónak véve. Ez a világon a legnagyobb telítettség. Olaszország a második 1,45-tel. Franciaország, Japán és Nagy-Britannia 1,7-en belül van. Ezzel szemben Kína még csak 17,2 (lakosságszám 1,3 milliárd) és India 56,3 (a második legnépesebb ország a világon, lélekszáma 1,17 milliárd).

Nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a gépjárműállomány az elkövetkező években tovább fog növekedni. A BRIC államok (Brazília, Oroszország, India és Kína) még nagy felvevőpiaccal rendelkeznek. A világ számos országának többsége még messze nem éri el az ezer lakosra jutó 200 autót sem, igaz ezek növekedési potenciálja is kicsi.

Erőteljes növekedéshez például – a nagy „étvágyú” országokban, Kínában, Indiában, de mi miért maradnánk ki belőle – fizetőképes keresletnek is kell lennie, ami azt jelenti, hogy a jelenleginél olcsóbb kell hogy legyen az autó ára. A fejlődő országok piacaira szánt „olcsó-autóról” mostanában ismét keveset hallunk, nálunk sincs már kétmillió alatti új autó. Ha villamosítunk, az drága, legalábbis az elején nagyon drága. Ha elfogadják a tengeren túl Obama drasztikus fogyasztáscsökkentési tervét (-50%!), és előírás lesz belőle, akkor az autó megdrágul (igaz, hogy majd az üzemeltetés visszahozza a pénzt).

Michelberger Pál professzor 2000-ben írta: „2020-ra az előrejelzések szerint jóval meghaladja a gépjárműállomány az 1 milliárdot. A közlekedés és szállítás mennyisége megállíthatatlanul és szinte törés nélkül növekszik.”

Tartalom