A Haszonjárművek online szaklapunk 2025. évi negyedik (negyedik negyedévi) számát ajánlom az olvasók szíves figyelmébe. Akik a lap előfizetői és látják a lap tartalomjegyzékét, részletes ajánlás számukra nem szükséges, mivel hamar áttekinthetik, milyen anyagokkal szolgálunk. Hagyományunk, hogy legalább 100 oldal a terjedelem, ez most sincs másképpen, bőven ad olvasni valót. A témaköröket téma szerinti címlapok alá rendeztük, így könnyebb a választás.
Évek óta már vezető téma a mobilitás, a közlekedéstechnikai eszközrendszer átalakítása, a villamosítás. Haszongépjárműveket is alapjaiban érinti, mind a rövid fuvartávú, városi, agglomerációban terítőforgalmat végzőket, mind a „hosszútávfutókat”, de az e-Trailer, a rásegítő szerepű villamosított félpótkocsi is sorozatgyártás előtt áll. Minden hír fontos, ami az e-Truck témában napvilágot lát. Ezért részletes a „rendelet rendelet hátán” alfejezetünk.
Mindezt egy tanulmány is „kivesézi” – átolvasása, áttanulmányozása tisztánlátásunkat nagyban segíti.
Kibontakozóban van az „Automotive Package” EU kezdeményezés, mely nagyobb ipari rugalmasságot enged a gyártóknak. Írtunk a mai helyzetről. Ma ez tartja „lázban” a szakmát.
A tehergépjárművek, vontatók átállásának ösztönzése a dízelek CO2 kibocsátásának korlátozásával kívánják elérni. Az előírások ismertek (lásd előző számainkban írottakat), a módosítás (enyhítés, inkább időben eltolt, lépcsőzött előírás bevezetés) most van napirenden. Írásaink is mutatják, merre lépnek az európai jogalkotók. Ez a dolognak csak az egyik oldala, hiszen a töltő infrastruktúra kiépítése nélkül nincs átállás. Cikkeink az infrastruktúra kiépítéséről is szólnak.
A műszaki vizsga az üzemeltetők életének évenkénti nagy próbatétele. Műszaki előírásunk (sajnos több esetben csak messziről ráutaló és részleteiben ki nem fejtett) szól a haszongépjárművek (le)terhel állapotban történő görgős fékpadi méréséről. Esete válogatja, hogy ezt mikor kell alkalmazni. Tudja a szakmában mindenki, hogy ezt végrehajtani nem egyszerű. A fejlesztők tollából problémaáttekintő írás készült. Már nagy szükség volt rá!
Szólunk kenőanyagfejlesztésről, tartósfékezésről – egy értékes ismeretfrissítő írást is közé tettünk. A Hír-lapok jármű és technikai újdonságokról szólnak, a gyári hírek csak „bedobnak” új rövidítéseket, nem magyaráznak, pedig fontos műszaki tartalom van mögöttük. Ezt mi kipótoljuk. És még nagyon sok minden…
E helyről is boldog ünnepeket és sikerekben gazdag új évet kívánok Önöknek!
Tisztelettel
dr. Nagyszokolyai Iván
(A Szerkesztőségnek pedig kívánom, az Önök hasznára, hogy az új év sok előfizetőt hozzon!)