Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2018. szeptember | Olvasson bele!

Új Bosch-dízeltechnológia

„A dízelnek igenis van jövője. Ma végérvényesen le kívánjuk zárni a dízeltechnológia végéről zajló vitákat” – e szavakkal jelentette be a vállalat éves sajtótájékoztatóján Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke a dízeltechnikában elért meghatározó áttörést. A Bosch új fejlesztései nagyban segíthetik az autógyártókat a járművek nitrogénoxid-emissziójának (NOx) olyan drasztikus csökkentésében, amellyel már ma teljesíthetik a jövő határértékeit. A most bemutatott Bosch technológia valós üzemi körülmények között (Real Driving Emissions; RDE) is rekordértékekkel teljesíti a jelenlegi és a 2020-tól érvényes nitrogénoxid-kibocsátási előírásokat. A megoldás különlegessége, hogy a Bosch mérnökei a már rendelkezésre álló technikát fejlesztették tovább, így nem volt szükség újabb, költségnövelő komponensekre. „Tovább tágítjuk a műszaki megvalósíthatóság határait. A legújabb Bosch-technológia úgy csökkenti a dízelmotorok károsanyag-kibocsátását, hogy közben mindvégig megfizethető marad” – folytatta Dr. Volkmar Denner. Ezzel összefüggésben a Bosch igazgatótanácsának elnöke a közúti közlekedés széndioxid-terhelésének áttekinthetőbbé tételét sürgette. Ehhez a jövőben az üzemanyag-fogyasztást és ezzel a széndioxid-kibocsátást is valós üzemi körülmények között, vagyis az utakon kellene mérni.

Rekordérték: 13 milligramm nitrogén-oxid kilométerenként, valós üzemi körülmények között
Az európai előírások az RDE-konform, kombinált városi, országúti és autópálya-mérés során 2017 óta kilométerenként legfeljebb 168, 2020-tól pedig maximum 120 milligramm nitrogén-oxid kibocsátását engedélyezik az új személygépjárművek számára. A Bosch új dízeltechnológiája már ma kilométerenként 13 milligrammos, rekordmutatót tesz lehetővé az előírás szerinti RDE-mérés során. Ez körülbelül a 2020 után engedélyezett nitrogénoxid-kibocsátás határérték tizede. Mindemellett a Bosch-tesztjárművek emissziós értékei a tesztparaméterekben a jogszabályi követelményeket messze felülmúló, különös kihívást jelentő városi forgalomban is átlagosan csupán 40 milligrammra adódtak kilométerenként. A Bosch fejlesztői ezt a meghatározó műszaki áttörést az elmúlt hónapok során érték el. Az említett eredményeket a befecskendezési-technika, egy új fejlesztésű levegőrendszer és az intelligens hőmenedzsment átgondolt kombinációja tette lehetővé. A nitrogénoxid-kibocsátás így minden menethelyzetben a vonatkozó határérték alatt tartható, legyen szó intenzív gyorsításról vagy lassú haladásról, kemény mínuszokról vagy épp nyári hőségről, illetve autópályán vagy sűrű városi forgalomban végzett mérésekről. „A dízel továbbra is alternatíva a városi közlekedésben, a kereskedők és az ingázók esetében egyaránt” – hangsúlyozta Dr. Volkmar Denner. 

Az ugrásszerű fejlesztésbeli előrelépést nagyszabású sajtóteszt keretében igazolta a Bosch, amely során szakújságírók nemzetközi csapata indult útnak tesztjárművekkel és mobil mérőeszközökkel a műszakilag különösen igényes mérésre a stuttgarti városi forgalomban. Mivel a nitrogén-oxid-kibocsátás mérséklésének megoldásai nem befolyásolják jelentősen az üzemanyag-fogyasztást, a dízel sikerrel őrizte meg szén-dioxid-kibocsátási és ezzel üzemanyag-fogyasztási, illetve klímavédelmi előnyeit.

A mesterséges intelligencia tovább javíthatja a belső égésű motorok teljesítményét
A dízelmotor azonban még e jelentős technológiai ugrást követően is kínál további fejlesztési lehetőségeket. A Bosch mesterséges intelligenciával kívánja folytatni az eddig elért fejlődést, újabb lépéssel jutva közelebb alapvető célkitűzéséhez, vagyis a környezeti levegőt a szén-dioxid-kibocsátástól eltekintve már alig terhelő belső égésű motorokhoz. „Változatlanul úgy gondoljuk, hogy a dízelmotor fontos szerepet tölthet be a holnap mobilitásában. Amíg az elektromos mobilitás széles körben elterjed a piacon, továbbra is szükségünk van a magas hatásfokú belső égésű erőforrásokra” – emelte ki Dr. Volkmar Denner. A Bosch fejlesztőinek nagyratörő célkitűzése szerint az új dízel- és benzinmotorok a jövőben már nem terhelnék jelentősen részecske- és nitrogén-oxid kibocsátásukkal a légkört. Ennek megfelelően a stuttgarti Neckartor környékén sem származna majd a környezeti levegő nitrogén-oxid-tartalmából köbméterenként egy mikrogrammnál több a belső égésű erőforrásoktól – ami pontosan egynegyvened része, azaz két és fél százaléka a jelenlegi köbméterenkénti 40 mikrogrammos emissziós határértéknek.

A Bosch még tovább megy – az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás átlátható és valósághű mérése
Dr. Volkmar Denner mindemellett az üzemanyag-fogyasztástól függő szén-dioxid-kibocsátás kérdésének újbóli intenzív vizsgálatát is sürgette. Eszerint a jövőben az autók üzemanyag-fogyasztását sem kizárólag laboratóriumi körülmények között kellene meghatározni, hanem valós forgalmi menethelyzetek során is, amivel a károsanyag-kibocsátáshoz hasonló összevethető rendszert lehetne kialakítani. „Mindez a vásárlók számára jobb átláthatóságot, a klímavédelemben pedig nagyobb következetességet jelenthetne” – mutatott rá Dr. Volkmar Denner. A szén-dioxid-kibocsátást emellett az akkumulátoron és az üzemanyagtartályon messze túlmutatóan kellene szemlélni: „A közúti közlekedés jól átlátható összesített szén-dioxid-mérlegére van szükség, amely nem csupán a járművek közvetlen kibocsátását méri, hanem az üzemanyag és az elektromos áram előállításának emisszióját is tekintetbe veszi” – fejtette ki Dr. Volkmar Denner. Az átfogó szén-dioxid-lábnyom reálisabb képet nyújthatna az elektromos járművek vezetőinek az elektromos közlekedés klímára kifejtett hatásairól. Ugyanakkor a nem fosszilis eredetű üzemanyagok használata tovább javíthatná a belső égésű motorok szén-dioxid-mérlegét.

Termékfejlesztési kódex – a műszaki fejlesztés etikája
Dr. Volkmar Denner, aki egyben a Bosch igazgatótanácsának kutatás-fejlesztésért felelős vezetője, a Bosch-termékek fejlesztésének fő határait kijelölő „Termékfejlesztési kódexet” is bemutatta. Elsőként: tilos a tesztciklusokat automatikusan felismerő funkciók alkalmazása. Másodszor: nem optimalizálhatók a Bosch termékei kimondottan a tesztszituációkra. Harmadszor: a normál mindennapos használat során a Bosch termékeinek a lehető leghatékonyabban kell óvniuk az emberéletet, illetve kímélniük a környezetet és a természeti erőforrásokat. „Mindezeken túl tevékenységünket a jogszerűség és „Életre tervezve” szlogen határozza meg. Határeseteknél a Bosch értékei elsőbbséget élveznek az ügyfél kívánságaival szemben” – jelentette ki Dr. Volkmar Denner. A Bosch 2017 közepe óta már nem vesz részt olyan európai ügyfélprojektekben, amelyekben a benzinmotorok nem rendelkeznek részecskeszűrővel. A vállalat több mint 130 esztendős történetének legnagyszabásúbb oktatási programja keretében 2018 végéig 70 ezer, többségükben a kutatás-fejlesztés területen dolgozót képeznek ki az új kódex szerint.

hirdetés

Műszaki kérdések és válaszok a Bosch új dízeltechnológiájáról

Miben más az új dízeltechnológia?
Mindeddig két fő tényező bizonyult kritikusnak a dízeljárművek nitrogén-oxid-kibocsátásának mérséklése szempontjából. Az egyik, a vezetési stílus. Erre a Bosch a motor gyors reagálású levegőrendszerében találta meg a megoldást: minél dinamikusabb a vezetési stílus, annál dinamikusabban működik a kipufogógáz-visszavezetés is. Mindez többek között a korábbiaknál érzékenyebben reagáló turbófeltöltővel válik lehetővé, miközben a magas- és alacsonynyomású kipufogógáz-visszavezetés kombinációjával a levegőrendszer működése még rugalmasabbá válik. A vezető így a károsanyag-kibocsátás intenzív növekedése nélkül is lendületesen indulhat el. Ugyancsak fontos a hőmérséklet hatása. A nitrogén-oxidok optimális átalakításának érdekében a kipufogógázok hőmérsékletének 200 Celsius fok felett kell maradnia, amit városi forgalomban gyakran nem sikerül megvalósítani. A Bosch itt a dízelmotorok átgondolt hőmenedzsmentjében látja a megoldást, aktívan szabályozva a kipufogógáz hőmérsékletét. A kipufogórendszer így kellően meleg marad ahhoz, hogy stabil hőmérsékleti tartományban működhessen, mindvégig alacsony szinten tartva a károsanyag-kibocsátást.

Mikor válik sorozatgyártásra éretté e technológia?
A Bosch új dízeltechnológiája a piacon már rendelkezésre álló komponensek műszaki alapjaira épül. Ezzel gyakorlatilag elérhető az ügyfelek számára és bevonható a gyártási projektekbe.

Miért jelent nagyobb nehézséget a városi közlekedés az országúti és autópálya-szakaszoknál?
A nitrogén-oxidok optimális átalakításának érdekében a kipufogógázok hőmérsékletének 200 Celsius fok felett kell maradnia, amit városi forgalomban gyakran nem sikerül megvalósítani. Ennek oka a közlekedési torlódások araszoló (stop-and-go) forgalma, amely során lehűlhetnek a kipufogógázok. A Bosch új hőmenedzsment-rendszere a kipufogógázok hőmérsékletének aktív szabályzásával oldja meg e problémát.

Igényel a kipufogórendszer hőmérsékletszabályozása 48 voltos kiegészítő fűtést vagy más hasonló elemet?
A Bosch új dízeltechnológiája a piacon rendelkezésre álló komponensek műszaki alapjaira épül, és nem igényel 48 volt feszültségű fedélzeti hálózatot.

Jelentősen megdrágítja a Bosch új technológiája a dízelmotorokat?
A Bosch dízeltechnológiája eleve rendelkezésre álló és a sorozatgyártásban bevált komponensek műszaki alapjaira épül, az alapvető fejlődést már meglévő megoldások újszerű kombinációja jelenti. További hardver-komponensek nem szükségesek, a dízelmotorok így alacsony károsanyag-kibocsátásuk mellett is megfizethetők maradnak.

Veszítenek majd a dízelmotorok az új technológia miatt eddigi üzemanyag-fogyasztási és klímavédelmi előnyeikből?
Nem. A fejlesztők a nitrogén-oxid-emisszió mérséklése mellett egyértelmű céljukként fogalmazták meg a szén-dioxid-kibocsátási előnyök megőrzését is. A dízel így továbbra is környezetbarát marad.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés