A világ első felfújódó biztonsági öve

A Ford először alkalmazza sorozatgyártásban a felfújódó biztonsági övet, amelynek feladata, hogy további védelmet nyújtson a hátsó ülésen utazóknak, akik gyakran gyerekek és idősek és könnyebben sérül a fejük, a mellkasuk és a nyakuk.

A 2009-ben bejelentett fejlesztési eredmények most váltak szériaéretté. A Ford felfújódó biztonsági övei a 2011-es Ford Exploreren debütáltak, és a Ford úgy tervezi, hogy globálisan fogja majd alkalmazni a felfújódó biztonsági öveket járműveibe. (A Ford volt az első autógyártó, amely bevezette a biztonsági övet 1955-ben, vezető szerepe volt a vezető- és utaslégzsákok általánosításában is 1993-ra.)

 

A Ford felfújódó biztonsági övei az ütközési erőket a mellkason ötször nagyobb területen osztják el, mint a hagyományos biztonsági övek, ez csökkenti a nyomást a mellkason és csökkenti a fej és a nyak mozgását.

A légzsákfelfújódás és a biztonsági övek kivitelezése terén bekövetkezett fejlődés tette lehetővé, hogy kifejlesszék a felfújódó biztonsági övet, amely az utas törzse és válla fölött lép működésbe, egy baleset esetén 40 milliszekundumon belül. A biztonsági öv felhasad, mint egy borsó hüvelye és belőle hurkaszerűen nyílik ki a légzsák. A szét- vagy kinyíló biztonsági öv a légzsákra felfekszik és a légzsákkal együtt osztja szét az erőt a mellkason.

A mindennapi használatnál a felfújódó biztonsági öv úgy működik, mint egy hagyományos biztonsági öv, mely használható csecsemők és gyerekek biztonsági ülésénél is.

A Ford ezzel a plusz védelmi funkcióval arra bátorítja az embereket, hogy a hátsó ülésen utazók is minél többen kössék be az övet. Egy frontális vagy oldalirányú ütközés esetében a felfújódó öv megnövelt átmérője sokkal hatékonyabban tartja meg az utast a megfelelő ülő pozícióban, és ezáltal csökkenti a sérülés kockázatát is.

A jármű biztonsági érzékelői meghatározzák az ütközés súlyosságát és működésbe hozzák a felfújódó öv légzsákjait. Mindegyik öv csőszerű légzsákja hideg sűrített gázzal telik meg, amely egy speciálisan tervezett csaton keresztül áramlik, egy hengeres tartályból, melyet az ülés alatt helyeztek el.

A felfújódó öv harmonikaszerű légzsákja az övből tör ki, ahogyan megtelik a levegővel, és oldalirányba terjed az utas teste körül.

A hideg sűrített gáz használata miatt az utas nem érzi melegebbnek a felfújódó övet, mint a környező hőmérséklet. A felfújódó övek kisebb nyomáson és lassabban fújódnak fel, mint a hagyományos légzsákok, mivel csatlakozónak nem kell lezárnia az öv és az utas közötti részt.

A felfújódás után az öv még néhány másodpercig felfújva marad, mielőtt eltávozna a gáz az övlégzsák lyukain keresztül.

A Ford más biztonsági övei és légzsákfejlesztései tartalmazzák a 2000-ben megjelent „BeltMinder™”-t. Agresszív becsatolási hangjelzés figyelmezteti a vezetőt – az USA előírásoknak megfelelően 5 percig – az öv becsatolására. A 2002-es Exploreren a Ford bemutatta az első boruláskor működésbe lépő oldalsó függönylégzsákot – amelyet Safety Canopynak neveznek. A Ford a 2009-es Ford F-150-en és a 2010-es Ford Tauruson az első nyomásalapú légzsák-technológiát, amely 30%-kal gyorsítja az oldallégzsákok kinyílását.