Negyedik alternatív(a) - Beszámoló a IV. Széchenyi Futamról

Az idei évben április 23–25-én, egy szép tavaszi hétvégén rendezték meg a IV. Széchenyi Futamot. 22 csapat alternatív energiát használó járműve állt rajthoz, majd hangtalan surranással vagy éppen csettegő hanghatással szórakoztatta a közönséget.

 Sikeresen zárult az Alternatív Hajtású Járművek Versenye, ismertebb nevén a Széchenyi Futam, amelyet immár negyedik alkalommal rendezett meg az Alternatív Hajtású Járműsport Szövetség és az INNO-MOBIL Sportegyesület Győrben, a helyi Széchenyi István Egyetem parkolójában, a felsőoktatási intézmény közreműködésével. Sokat fejlődött a szervezés és végre az idő is kedvezett a rendezvénynek. Csütörtökön történt meg a szakmai zsűri részvételével a gépátvétel, majd pénteken lehetőség volt a kijelölt pálya kipróbálására a szabadedzés keretein belül. Péntek délután kezdődött a show, amikor a nevezett járművek nagy része konvojban gurult át Győr város frekventált pontjain – tágra nyílt szemeket vonzva. A szombati nap már csak a versenyzésről szólt 9 órától délután 4-ig: állórajtos, repülőrajtos időmérő, illetve hosszú távú futamok töltötték ki a napot.


A versenykiírás 8 kategóriára bontotta a mezőnyt, hiszen az alternatív közlekedésre számos egyedi és forgalomban használható lehetőség kínálkozik kezdve az elektromos motoroktól, a 3-4 kerekű „kerékpárokon” át, a szériaautó átalakításokig. Az üzemanyag pedig, ahogy láttuk, lehet levegő/nitrogén, hidrogén, alkohol, hálózati- vagy zöld elektromosság; és egyes esetekben az emberi erő, amely mozgásba hozza a csodabogarakat.
A „bringások” a könnyűszerkezetes építésmódért és az egészségmegőrzés melletti, bujtatott reklámjukért voltak szerethetők, míg a szériautó átalakítások teszik hihetővé, hogy valaha elektromos hajtású járművekkel fogunk közlekedni. Fejlesztési csemegének számítottak az egyre nagyobb számban megjelenő pneumatikus járművek, melyek képesek diák-tanár csapatokat egyedi konstrukciók tervezésére és megépítésére késztetni. Hajrá! Ez a lényege ennek a versenynek.
Meglepetést okozott a működő tüzelőanyagcellával (TC) felszerelt Hy-Go tricikli. Egy lelkes csapat képes Magyarországon is járműben használható TC-t fejleszteni, kíváncsivá téve a szakembereket: mégsem távoli a vizet kipufogó autó?! Az is látszott a mezőnyből, hogy néhány távol-keleti jármű már gyakorlatilag képes ostromot indítani benzines társai ellen. Nagyon jól szerepeltek az elektro-motorok is, a legérdekesebb talán a villamos krosszmotor volt, de a hibrid Vespa is tarolt.
A Széchenyi Egyetem színeiben, szokás szerint, több jármű is érkezett. Sajnos a SZENERGY Team új napelemes kocsiján még lázasan folyt a munka, de a tavalyi és a 2007-es járművekkel rótták a köröket, amíg tudták. Az EPR09, ezúttal saját kategóriában, ismét tarolt a gyorsasági futamokon, és a hosszútávú versenyrészt is kíváló eredménnyel sikerült teljesítenie – 1 óra alatt 55 kört tett meg.
Természetesen a boxutcában figyelemmel kísérhettük, hogy néhányan folyamatosan szereltek, mások pedig tökéletesítgették, finomhangolták járműveiket. Az egyórás körözés alatt pedig, akár a Formula-1-ben, sorba álltak ki a járművek palackot cserélni, akkutöltöttséget ellenőrizni, a pályán előjött hibákat pillanatokon belül orvosolni. Senkinek sem volt izgalommentes ez a pár óra, pont ezért kihívás a nevező csapatoknak a futam.

Eredmények

Hobbi kategória
1. Dr. Joó Antal, „Antibringa V”
2. Hangay Gábor, „PannonRider I”
3. Baki Zsolt, „Pápamobil Mini”

Szériaautó-átalakítás kategória
1. Szirmay Zoltán, „Elektro Tipo”
2. Kozma Éva, „E-porsche”
3. Szilvásy Péter, „Elektromos Trabant”

Prototípus kategória
1. Szabó Tamás, „Hy-Go”
2. Gyömbér István, „Szesocar”

Versenyautó kategória
1. Willisits Vilmos, „EPR09”

Motorkerékpár kategória
1. Varsányi Martina, „Espa”
2. Czotter Balázs, „BioR90S”
3. Takács András, „Quantya Evo 1 Strada”

Tanulmányautó kategória (I. ultra könnyű osztály)
1. Mészáros Attila, „Pneumococcus09”
2. Szűcs László, „Tücsök”

Tanulmányautó kategória (II. középsúlyú osztály)
1. Csíky Gergő, „CarManT”
2. Seres Szabolcs, „Hupercar II”
3. Vogel Miklós, „Nitromobil”

Szériaautó kategória
1. Debreceni Dániel, „REVA”

Különdíjak

A legötletesebb jármű
Szűcs László, „Tücsök”

A leginnovatívabb jármű
Szabó Tamás, „Hy-Go”

Kozma Benedek vándorkupa
Szirmay Zoltán, „Elektro Tipo”

Honda Insight teszthétvége
Szabó Tamás, „Hy-Go”