Hasza Attila képviseli hazánkat a Szakmák Európa-Bajnokságán

Április utolsó hetében rendezte meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara a többéves hagyományú Szakma Sztár Fesztivált, a kézműves szakmák versenyének országos döntőjét. Idén először volt autószerelő vonatkozása, mert itt, a SkillsHungary nemzeti döntő keretében mérették meg magukat a fi atal autószerelők az idén ősszel Budapesten megrendezésre kerülő szakmák Európa-bajnokságán, vagyis a EuroSkillsen. 

Az első fordulóból 7 versenyző jutott a nemzeti döntőbe, melynek a Hungexpo adott otthont, mintegy 20 gyakorlatigényes, „fizikai” szakmának a Szakma Kiváló Tanulója Versenyével (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyével (OSZTV) együtt. Az autószerelők szakmai szponzora, versenyrendezője az Autótechnika szakfolyóirat kiadója, az X-Meditor Kft. volt, aki a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával közösen látta el ezt a feladatot. A válogató verseny széles körű szakmai és társadalmi együttműködés eredményeként alakult ki, melyben az Autószerelők Országos Egyesülete és számos piaci szereplő is közreműködött.


1

Mivel a kormány a szakképzésre nagy figyelmet fordít és a EuroSkills magyarországi megrendezése ennek kiemelt eseménye lesz, így nem meglepő, hogy a miniszterelnök a Szakma Sztár megnyitása után a válogató döntőjének helyszínét is meglátogatta. Az első állomást a Puma Tools adta, akik a korábbi szakmai versenyekhez hasonlóan nemcsak a feladathoz szükséges kellékeket hozták a versenyre, hanem egy kis kiállítást is tartottak különböző célszerszámokból és garázsberendezésekből, a látogatóközönség nagy érdeklődésére.


2

A versenyre is különlegességeket tartogattak, hiszen nem mindennapi feladatokat adtak a versenyzőknek. A kézügyességet a kerékőrcsavar lefúrásával, a problémamegoldó képességet berohadt injektorok kihúzásával, a mindennapi szakmai ismereteket pedig 2.1-es kerékcsapágy cseréjével mérték fel ➊. A rendelkezésre álló másfél óra alatt a legtöbb versenyzőnek sikerült elvégezni a feladatokat. A második állomást az SKF vezette, ahol egy, az AUDI HUNGARIA Zrt. 1.5 TSI motorján kellett a vezérléscsere-folyamatot, illetve annak részelemeit elvégezni ➋.


3

A különleges, hengerlekapcsolás és vezérműtengelyszög-állítás funkciókkal ellátott motor a legújabb fejlesztés, 2018-ban indult a szériabeépítése, így nemcsak a versenyzőknek okozott nehézséget, hanem a feladat- íróknak is. A másfél órás munkaidőben a versenyzőknek le kellett szerelni a szíjat és a feszítőt, majd újra be kellett állítani azokat, a nem mindennapi vezérműtengely műszeres fi nomhangolással kapcsolatos ismereteiről a szerszám és a folyamat bemutatásával adtak számot a versenyzők. A technológiához előírt beállító célszerszámot a Porsche Hungária bocsátotta rendelkezésre.

A harmadik állomás szintén az Audi 1.5 TSI motorról, valamint a motorszerelésről, motormérésről szólt. A Fortuna Bt. és az IHR jóvoltából speciális mérőműszerekkel ellenőrizték a versenyzők a henger, a dugattyú, a hajtórúd és a csapágyak állapotát, ehhez pedig szét- és összeszerelték a fűzött blokkokat ➌. A Würth az AOTV után a EuroSkills nemzeti válogatót is diagnosztikai feladatokkal támogatta.


4

A feladat egyszerűnek tűnt: be kellett indítani a járművet és meg kellett találni a hibákat ➍. Csakhogy a hibák nagy része gátolta a jármű beindítását, így a versenyzők első dolga volt az elektromos hibák feltárása és elhárítása. A diagnosztizáláshoz nem volt elég az OBD-csatlakozó használata, a fi atal autószerelőknek kapcsolási rajzot és rendszeradatokat kellett olvasni a feladat megoldásához. A Budapesti Gépészeti Szakképzési Centrum egy igazi iskolapéldát hozott a nemzeti döntőre, hiszen egy klasszikus szikragyújtású motoron kellett hengertömítettség-vizsgálatot és kompressziómérést végezni, majd az eredményeket értékelni ➎.


5

Az utolsó állomástól féltek a legjobban a versenyzők, hiszen ott kifejezetten a járműelektronika került terítékre. Szenzorokat és beavatkozókat kellett ellenőrizni oszcilloszkóp, multiméter és soros diagnosztika használatával a Lito-Technik és a TBC jóvoltából ➏. Az állomásokon egységesen 100–100 pontot gyűjthettek a versenyzők, ehhez még 200 pontot adhattak a zsűritagok. A zsűriben az Autótechnika folyóirat főszerkesztője, dr. Nagyszokolyai Iván, valamint az Autószerelők Országos Egyesületének két elnökségi tagja, Papp Zoltán és Pápai József autószerelő mesterek vettek részt.


6

A kétnapos megmérettetés során sejteni lehetett, hogy szoros lesz a végeredmény, már féltávnál is látszott, hogy két versenyző nagyon hasonlóan teljesített az állomásokon. Végül a pontok összeadásakor bebizonyosodott, hogy csak kis különbséget tudtak megállapítani az állomásvezetők és a zsűritagok. Az eredményhirdetésen nem maradhattak el az ajándékok sem, melyről a verseny támogatói gondoskodtak.

EREDMÉNY 
Hasza Attila712 pont 
Éberhardt Attila Patrik 708 pont 
Kovács Kornél 551 pont

Mindenkinek hozott ajándékot az X-Meditor Kft., a Fortuna Bt, az IHR, az SKF és a Puma Tools is. Dr. Nagyszokolyai Iván, a zsűri elnöke közölte az összesített pontszámokat és hirdetett győztest. A 800 pontos versenyen mindössze 4 ponttal bizonyult jobbnak Hasza Attila ➐, így ő képviselheti Magyarországot a szeptemberi Európa-bajnokságon. Addig egy intenzív felkészülésen vesz részt, melyről az Autótechnika következő számaiban is beszámolunk.