"Okos út" Nagy -Britanniában
Az internetre kapcsolják az egyik brit autópályát. A szigetországban egy nagyjából 80 kilométeres útszakaszt látnak el érzékelőkkel, amelyek az elhaladó autósok mobiltelefonjaival kommunikálva figyelik meg és teszik egyszerűbben szabályozhatóvá a forgalmat.
Nagy-Britanniában magát az utat kapcsolják a világhálóra: egész pontosan az ország egyik legzsúfoltabb, Felixstove és Birmingham között húzódó autópályáját, amely így a szigetország első online útszakasza lesz. Az A14-es út egy ötven mérföldes, nagyjából 80 kilométeres szakaszán érzékelők hálózatát helyezik el, a BT, az ország közlekedési minisztériuma és a Cambridge-i Neul startup vállalat együttműködésével. A cél egy olyan „okos út” létrehozása, amely a rajta elhaladók mobiltelefonjaival kommunikálva figyeli meg a forgalmat. A technológia a tévécsatornák közötti üres frekvenciákat használja a mobilhálózatok helyett. Az Ofcom, az Egyesült Királyság távközlési hatósága szerdán hagyta jóvá a tervezetet új spektrummenedzsment-stratégiájának részeként, és már kiforrott elképzelései vannak a high-tech forgalomszabályzó és -megfigyelő rendszerek működéséről.
Az Ofcom szerint az autókba és az utakba épített érzékelők folyamatosan figyelnék a torlódások kialakulását, az információkat pedig egy központi forgalomszabályzó rendszerhez továbbítanák, amely ennek megfelelően határozná meg a sebességhatárokat, hogy feloszlassa a forgalmi dugókat. A rendszer emellett közvetlenül a járművekkel is kommunikálna, elirányítva őket a forgalmas útvonalakról, sőt akár a sebességüket is vezérelhetné. Bátor gondolat, hogy idővel a fedélzeti számítógépek a sofőrt is helyettesíthetnék, a központi rendszertől kapott utasítások alapján a járművet teljes egészében vezérelve.
A Neul vezérigazgatója, Stan Boland szerint a forgalmi minták megértése a különböző napszakokban, illetve időjárási viszonyok között lehetővé teszi a forgalmi szabályozás megváltoztatását is, továbbá a jövőben hasznos adatokkal szolgálhat az útdíjak számításánál, és az egyes járművek követésénél. Boland úgy véli, Nagy-Britanniában egy-két éven belül ország-, régió- és városszerte találunk majd hasonló szenzorhálókat, amelyek egyszerű követő készülékekhez kapcsolódnak, és a legkülönbözőbb megfigyelési feladatokat látják el, az ürítésre váró kukákra való figyelmeztetéstől az elveszett háziállatok megtalálásán át egészen a szabad parkolóhelyek jelzéséig.
A mobilhálózatok alapján történő forgalomkövetés azonban korántsem olyan futurisztikus, hiszen azt például a műholdas navigációval foglalkozó TomTom is alkalmazza, ám az A14 jóval olcsóbb alternatívát kínál. Használatához ugyanis a Neul a rendkívül költséges mobiltornyok helyett apró és olcsó bázisállomásokat használ, amelyek akár villanyoszlopokhoz vagy utcai lámpákhoz is rögzíthetők.
A vezeték nélküli adattovábbítás iránti igény az előrejelzések szerint 2030-ra a jelenlegi érték nyolcvanszorosára nő majd, az Ofcom erre igyekszik felkészülni a lehető legszélesebb spektrum elérhetővé tételével.
Forrás: „Okos út” épül Nagy-Britanniában; Hlács Ferenc; HWSW.hu; 2013. október 7.