Gyalogosvédelem: Bosch radar alapú érzékelők

Rohamosan nő az igény a gyalogosvédelmi funkciók iránt. Ennek egyik oka, hogy 2014-től megváltozik az Euro NCAP minősítési rendszere: az autóknak legalább egy vezetéstámogató rendszerrel kell rendelkezniük a legjobb, ötcsillagos minősítés megszerzéséhez, 2016-tól pedig kötelezővé válik a széles körű gyalogosvédelem. A vezetéstámogató rendszerek megjelenésével a járművekbe szerelt érzékelők további feladatokat láthatnak el. Az útburkolati jeleket figyelő kamera például a közlekedési táblákat, a forgalmat és a gyalogosok mozgását is figyelemmel kísérheti. Míg az emberi érzékszervek csupán becsülni tudnak, a radarérzékelők extrém pontossággal és másodpercenként akár húsz alkalommal is mérnek. Kritikus helyzetben figyelmeztető jelzést adnak, sőt, akár önállóan fékeznek is.

2013 tavaszán gyártotta le az 1 millio-modik 77 GHz-es radarérzékelőjét a Bosch a Stuttgarthoz közeli reutlingeni üzemében. Kezdetben ezekből csak keveset gyártottak, mára azonban rohamos növekedés figyelhető meg. Míg az egymilliós volument 13 év alatt érték el, a következő egymillió darab már alig több mint egy év alatt lekerülhet a gyártószalagról. 2016-ra a Bosch már a tízmilliomodik radarérzékelőjét is kiszállíthatja. A 24 GHz-es változatokhoz képest ezek a szenzorok minden tekintetben jóval többet nyújtanak: akár háromszor pontosabban különítik el az egyes objektumokat, a távolság és a sebesség mérési pontossága pedig három–ötszöröse a másikénak. Mivel a magasabb frekvenciasávot világszerte az autós alkalmazásokra tartják fenn, különösen alkalmas globális járműplatformok számára.

A radarérzékelők első generációja sorozatgyártásának beindítása óta a Bosch folyamatosan intenzíven dolgozik a technológia fejlesztésén. A második nemzedék mind hatótávja, mind pedig látószöge terén mintegy kétszeresét kínálta a korábbinak, míg a harmadik és a jelenlegi LRR3 nagy hatótávú sorozat még szélesebb, immár 30 fokos szögben figyeli az utat, hatótávja pedig a 250 métert is elérheti. A Bosch szenzor nagyfrekvenciájú modulja az első szilícium-germánium technológiával készült konstrukció, ami jelentősen csökkenti előállítási költségeit.

A járműipar egyik legnagyobb beszállítója új, közepes érzékelési tartományú radarszenzorok gyártására készül, amelyek éppoly nagy teljesítményűek mint elődeik, azonban jóval kompaktabb és költségtakarékosabb konstrukciók. A 45°-os látószög és az akár 160 méteres hatótáv révén minden vészfékezési funkció, valamint – a világ csaknem minden országában elegendő – akár 150 km/h tempóig az adaptív sebességszabályzás (adaptive cruise control) működtetésére is alkalmas.

2014-től indul az új, sztereó videoszenzor gyártása, amely akár 50 méteres távot is érzékelhet, így első ízben egy is elegendő lehet belőlük a gyalogosok biztonságát fokozó vészfékfunkció számára. A jövő új rendszerei a járművek kormányzásában is nagyobb szerephez jutnak.