Equip Auto 2009

Párizs mottója: „Fluctuat nec mergitur” azaz „Hánykolódik, de el nem süllyed” bizonyára eszébe jutott az Equip Auto gépjárműfenntartó-ipari immár tradicionális szakkiállítás szervezőinek is, mikor nem tántorodtak el az idei vásár megszervezésétől (Parc d’expositions Paris-Nord, október 13–18.). Pedig a kiállításszervezők számára is nehéz idők járnak szerte a világon, kiváltképpen Európában. A „vén kontinens” autógyártó iparát, persze a többi kontinenst sem kímélve, a visszaeső újautó-eladási darabszámok alaposan megtépázták, és magukkal rántották a beszállítóipart is, akik ezt talán még jobban megsínylették, és nyögik mind a mai napig.

Ma kiállítani menni, reprezentálni, igencsak úri „mulatság” – mondják azok, akik két évvel ezelőtt, még a csillogásban is vetekedtek egymással. Ma vagy el sem jönnek, vagy igencsak szerényre vették megjelenésüket.

A szervezők és a szakma félelme azonban nem igazolódott be. A kiállítók száma szinte pontosan 1600 volt, 80%-uk külföldi. A látogatók száma meghaladta a 91 ezret, 27% külföldről érkezett. A megkérdezett cégek, amint az a vásár szervezőinek beszámolójából kitűnik, elégedettek voltak a látogatói létszámmal, az érdeklődéssel, a prompt üzletkötésekkel. A vásár kiállítói képe valóban átrendeződött. A világ nagy garázsipari cégei közül igen sokan, köztük például a hazaiak egyik büszkesége, a FACOM, nem állítottak ki. A megjelent neves nagyok is szerényebben mutatták magukat. Sokan, nagyon sokan voltak azonban kicsi és még kisebb vállalkozások, reményteli beszállítók, gyártókapacitást kínálók a fejlődő világból, annak is minden égtájáról. A felülmúlhatatlan kínai kiállítói szám mellett, Koreától Argentínáig, Kolumbiától Egyiptomon át Törökországig és Thaiföldig említhetjük a részt vevő országokat. Hazánkat reprezentatív standdal az ITD képviselte, maga köré gyűjtve néhány céget (Bálind Kft., K&k 95 Kft., Outlander Kft., Rati Kft.).

A szervizháttéripar sem igen talál még magára. Az volt a válság kezdetén (ön)biztató gondolatuk, hogy ha csökken is az új autók iránti kereslet, a szervizigény nem fog csökkenni, sőt nőni fog. Az elmúlt egy év alatt még ez sem igazolódott egyértelműen.

Jó volt látni, sétálva a csarnokokon keresztül, hogy mindenütt, minden standon volt élet, érdeklődőknek magyaráztak a kiállítók, elmélyülten konzultáltak a tárgyalókban. A szakma iránt elkötelezettek azért ott vannak „minden kilométerkőnél”. (Bár így lenne nálunk is, kézlegyintés, pesszimizmus és leszólás helyett.)

A vásár szervezői a mezőgazdasági erőgépek szakterületével, annak szervizháttériparával is igyekeztek bővíteni a kínálati palettát.

Nem maradhatott ki a látnivalók közül napjaink trendi témája, a villanyautó sem. Az egyik csarnokban (talán azért, mert az sajnos nem telt be teljesen) a villanyautók számára próbapályát is kialakítottak.

A vásári nagydíj

Az Equip Auto szervezői minden alkalommal kiírják vásári nagydíj pályázatukat, melyre nagy számban érkeznek nevezések. Az International Grand Prix nemzetközi újságíró zsűri tagjai – 87-en, 27 országból – otthonról végzik el az előválogatást, melynek eredményeként, a kiírt négy kategóriában mindösszesen 22 pályázó marad „lábon”.

A vásárnyitás előtti napon ül össze a zsűri a helyszínen, hogy meghallgassa a pályázók rövid prezentációját, és döntsön.

(Jelen sorok írója is tagja a nemzetközi zsűrinek, és szavazata idén többnyire megegyezik a végső eredménnyel. Az azonban fájó, hogy néhány termék – szervizes szemmel nézve – már az elődöntőben elvérzett, pedig „jobb sorsra” lett volna érdemes.)

A Grand Prix első kategóriája az elsőbeszállítói mérnöki innovációkat foglalja magába (Engineering and Advanced Technology/OEM):

Megosztott első díjat kapott (Arany Trófeát) a Delphi Direct Acting common rail injektora, befecskendezési rendszere és a Valeo Beamatic Premium® adaptív fényvető rendszere.

Bemutatnunk itt nem szükséges őket, mert lapunkban már mindkettőről szóltunk. A Delphi közvetlen működtetésű injektoráról már több cikk is megjelent, így például az Autótechnika 2008/4-es számában, a Valeo Beamatic-ról pedig a 2009/9-es számban olvashatunk.

A Delphi-rendszer valamilyen műszaki problémája éppen mostanában jelentkezett sorozatgyártású autókon (lásd a lapunk 9. oldalán olvasható híradást), reméljük azonban, hogy ennek okára hamarosan rájönnek és elhárítják, mert a rendszer önmagában rendkívül ígéretes. Mint azt a prezentációban dr. Detlev Schöppe elmondta, a Direct Acting-rendszer hamarosan bevezetésre kerülő következő generációja már 2400 bar befecskendezési nyomással fog dolgozni.

Döntőbe került, de trófeát nem kapott a Bosch LRR3 radarjának 3. generációja, a Delphi szkennelő radarja, a Delphi ütközésdetektáló rendszere, a Valeo „Smart Car Key” kommunikációra képes autókulcsrendszere.

A második kategória a pótalkatrészeket és az aftermarket termékeket foglalja magába (Spare parts and aftermarket).

Első díjat kapott az NGK Laserline gyújtógyertyája (Autótechnika 2009/9), a második díjat a zsűri a Bosch Multi-Clip ablaktörlő lapát adapterének adta. Ezt részletesen bemutatjuk.

Döntőbe került, de trófeát nem kapott a Schäffler Automotive LukBox és LuK RepSetDMF, a Valeo PARKORIGIN, a Valeo indítógenerátorának aftermarket megjelenése, valamint a EuropeanTrading Company rendkívül ötletes BackPack for Cars csomagtartója.

A harmadik csoportba a tág értelemben vett garázsberendezéseket sorolták (Garage Equipment).

Arany trófeát nyert a TEXA OBD LOG adatrögzítője (lásd ismertetőnket!), ezüst trófeát érdemelt ki az ACTIA Automotive MULTI-DIAG®POCKET multibrand szkennere, azaz többmárkás rendszertesztere. A mindössze 850 grammos készüléknél a szerelői igen gyors és egyszerű használatot, célkeresést és mérést helyeztek előtérbe, és igyekeztek elérni a „mindent visz kategóriát”.

Döntőbe került, de trófeát nem kapott a Bosch KTS 340, a GS27 Pure Box, a GYS DUOGYS Auto, a ONE-TWO AMEDEE és az SNA Europe elektronikus nyomatékkulcsa.

A negyedik kategória a szolgáltatások csoportja (Services).

Aranyérmet kapott a CHIMIREC cég hűtőfolyadék-regeneráló technológiája és begyűjtő rendszere.

Döntőbe került, de trófeát nem kapott az EXIDE Technologies SAS „FLUMEN Evolution” szolgáltatása és az NGK SPARK Plug autós „gazdaságossági” szoftvere.

A zsűri különdíjat (Jury’s Special Award) is kiadott. A zsűritagok végignézve a kiállítást – néhány kilométert megtéve – javaslatot tehettek a különdíjas termékekre.

A gépjárműfelszerelések kategóriában díjat kapott a BERU AG HV (High Voltage) PTC Heater-e és a garázsberendezés kategóriában a LuK DMF Inspection Tool készüléke, a szerviz kategóriában pedig a Fillion JET Clean tisztító pisztolya.

A díjazottakra és nem díjazott termékekre, készülékekre elsősorban a hazai gépjármű garázsberendezés-kereskedőink figyelmét hívjuk fel.

Az Equip Auto következő kiállítása 2011-ben lesz, melyre már most komoly számban kaptak a szervezők kiállítói előjelentkezéseket.


Új, szabadalmaztatott univerzális adapter a Bosch Aerotwin ablaktörlők gyors felszereléséhez

Kis alkatrész, nagy hatás: az ablaktörlő lapátot az ablaktörlő karjához rögzítő kapocs gyakran okoz nehézséget a járművezetőknek, mivel egyes járműgyártók még egyazon típussorozaton belül is különböző csatlakozásokat alkalmaznak. Az új Bosch multifunkciós adapter, a multi-clip, megszünteti ezeket a nehézségeket, és lehetővé teszi az ablaktörlő lapátok gyors és egyszerű cseréjét. A Bosch mérnökei által kifejlesztett új csatlakozó adapter illeszkedik a világon gyakori járműtípusok különböző kivitelű ablaktörlő karjaira. A multi-clip előszerelve kerül a Bosch Aerotwin lapátokra, és lehetővé teszi az ablaktörlő lapátok gyors és egyszerű cseréjét. A multi-clippel ellátott csatlakozó változatlan marad; az egyetlen megkülönböztető jellemző immár az ablaktörlő lapát hosszúsága. Az ügyfelek ennek köszönhetően egyszerűbben választhatják ki a megfelelő lapátot. Az új multi-clip négy különböző felső, illetve oldalsó csatlakozásnál alkalmazható. A multi-clip a Bosch Aero-
twin lapátsorozattal kerül bevezetésre. A járművüket saját maguk karbantartó járművezetők gyakran nehéznek találják annak meghatározását, hogy melyik lapát, melyik adapterrel kompatibilis. A multi-clippel ellátott Aerotwin egy sorozat valamennyi tagjához illeszkedik, így a tévedés gyakorlatilag lehetetlen, és az ügyfelek könnyedén, tanácsadás nélkül is kiválaszthatják a polcról a számukra megfelelő ablaktörlő lapátot.


Texa OBD Log diagnosztikai adatrögzítő

Az OBD Log kifejlesztését az indokolta, hogy a rendszertelenül vagy véletlenszerűen felmerülő problémák gyakran nem jelentkeznek akkor, amikor az ügyfél a járművét behozza a műhelybe. Ezeket a problémákat műhelykörülmények közepette legtöbbször lehetetlen megoldani vagy felderíteni. Az OBD Log-ot egyszerűen csatlakoztatjuk az ügyfél járművének diagnosztikai csatlakozójába és ott is hagyjuk. Az OBD Log folyamatosan rögzíti az adatokat, miközben az ügyfél a szokásos módon használja a járművet.

A kis méretének és a teljesen automatikus működésének köszönhetően egyszerűen illeszthető minden Euro 2 vagy annál fejlettebb benzin és Euro 4 vagy annál fejlettebb dízelmotoros autóba. Az eszköz napokon vagy akár heteken keresztül képes rögzíteni a paramétereket. Az OBD Log ciklikus memóriával rendelkezik, így amennyiben nem észlel hibát, képes az új adatokkal felülírni a régieket.

A mérési periódus végeztével le lehet tölteni az adatokat számítógépre az IDC3 IC Suite segítségével, amely a Texa egyszerűen kezelhető, fejlett grafikus rendszerének, az IDC3-nak az alapjain fejlesztett ki. A szoftver minden tesztelési időszakról teljes jelentést készít, amely alapján egyszerűen azonosítható, mikor és hol lépett fel a hiba. Piros fény jelzi, amennyiben a tesztelés alatt a műszer hibát észlelt és azt rögzítette.