Bronzérem az EuroSkills 2025 Herning szakmai versenyen autószerelő szakmában
Az X-Meditor Kft., az Autótechnika szakfolyóirat kiadója szakmai támogatója a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara WorldSkills Hungary programjának keretein belül szervezett versenyeknek az autószerelő szakmában. 2025-ben a dániai Herningben szervezték az EuroSkills versenyt, ahol Magyarország 22 szakmában nevezett. Autószerelő szakmában Tánczos Bence képviselte hazánkat, aki 3. helyezést ért el, ezzel pedig megszerezte a szakma első dobogós helyezését Magyarországnak az „Automobile Technology” szakmában.

A felkészülés
Bence felkészülése a versenyre már 2 évre nyúlik vissza, hiszen 2023-ban, a Szakma Sztár fesztivál keretein belül szervezett nemzeti válogatót megnyerve csatlakozott a csapathoz. 2023-ban megfigyelőként vehetett részt a Gdanskban rendezett EuroSkills-en, majd 2024-ben a Lyonban rendezett WorldSkillsen kiválósági érmet szerzett. Az MKIK által biztosított 120 napos felkészülésen kívül 2 nemzetközi megmérettetésen is részt vett 2025-ben. Svédországban a német, észt, holland és svéd versenyzővel mérhette össze tudását egy barátságos versenyen, majd augusztusban a felkészülési helyszínen láttuk vendégül az osztrák és a német versenyzőt. Bence mindkét versenyen hasznos tapasztalatokat szerzett a herningi megmérettetésre.

A verseny
A verseny szokás szerint több modulból állt. Minden évben a szervező ország és a rendező szervezet által biztosított eszközök és lehetőségek szerint kell a nemzetek által delegált és a külső szakértőknek összeállítani a feladatokat és a pontozólapokat. A rendezvény 3 versenynapból állt. Mind a 18 versenyzőnek angolul kellett teljesíteni az 5 modult, melyek az autójavítás szinte minden aspektusát lefedik.

„A” modul
Az első modulban mechanikus motorszerelési, illetve mérési feladatok voltak. Egy modulon belül 3 feladat volt. Az elmúlt Skills versenyeken ezen modulban rendszerint felmerülő kérdés volt az elektromos csavarozógépek használata, mivel nagyon sok kiegészítő alkatrészt kell lecsavarozni a valódi lényeges szakmai munka előtt. Idén ugyancsak nem lehetett elektromos gépet használni, ám a szakértők egy újítással álltak elő: minden olyan alkatrészt, amely a feladat szempontjából nem volt releváns, eltávolítottak a motorokról, így nem kellett a hosszadalmas csavarozással bajlódnunk.

- Volvo motorhiba keresése:
Az első feladatban egy 5 hengeres dízel Volvo motor volt az alany, szelepfedél, illetve olajteknő nélkül, csak a vezérlés volt a motoron. A feladat utasítása alapján egy óra alatt szét kellett szedni a motort, és meg kellett állapítani az összes hibáját. A feladat kezdésekor a vezérlés annyira nem volt szinkronban, hogy nem lehetett körbeforgatni a motort. A további hibakeresés során az egyik hidraulikus szelepemelő, illetve a hengerfejtömítés, valamint a dugattyúcsapszeg is sérült volt. - Renault motor mérése:
A második feladatban egy szétszerelt Renault motor volt az alany. Itt hengerfurat-átmérőt, főtengelycsapágy-illesztési hézagot, főtengely axiális hézagot kellett mérni. Valamint hajtórúdhosszt és szelep-emelést kellett számolni. - Peugeot motor hibájának keresése:
A harmadik feladatban kezdésként egy vezérműszíj nélküli motor volt, azt imitálva, hogy menet közben szakadt el a szíj. A vezérlés helyreállítását követően pedig kompresszió-, illetve hengerveszteség--méréssel meg kellett állapítani, hogy mi sérült a motorban.
„B” modul
A második modulban az autó fék-, a futómű, illetve a vezetéstámogató rendszer részeivel, illetve annak meghibásodásaival foglalkoztunk.

- Fékszimulátor-hiba keresése:
Az első feladatban egy preparált fékszimulátoron kellett a komplett fékrendszert átvizsgálni, illetve a fékfolyadékcserét, valamint a rögzítőfék beállítását végrehajtani. - ADAS-kalibrálás, fényszóró-beállítás:
Ezen az állomáson kettő nagyon modern részfeladatot kellett végrehajtani. Az első részben egy 2025-ös Renault Scenicen kellett szélvédőcsere után kamerát kalibrálni a Bosch DAS 3000 segítségével. Majd a következő feladatrészben egy Mercedes C300-on kellett fényszórót ellenőrizni, illetve beállítani. - 3. Futómű-átvizsgálás és -beállítás:
A harmadik feladatban egy C300-as Mercedes futóművét kellett átvizsgálni, illetve a beállításhoz ellenőrizni, majd végrehajtani a beállítást, ezen autón nehézséget jelentett, hogy a hátulján, illetve az elején is lehet dőlést és összetartást is állítani.
„C” modul
Motor elektromos rendszerének hibakeresése és oszcilloszkópos mérés.
Ebben a modulban mind a három feladatnál az Exxotest által gyártott, Peugeot-alapú szimulátorok voltak.

- Az első feladatban a motor nem indítózott, így ennek okát kellett megkeresni, ehhez csak multimétert, illetve kapcsolási rajzot lehetett használni. A feladat nehézségét fokozta az Exxotest saját gyártású kapcsolási rajza, amely elég kaotikusra sikerült.
- A második feladatban a motor már indítózott, de nem indult el. Itt már lehetett Bosch KTS diagnosztikát alkalmazni. A legnehezebb hiba itt szerintem a főtengelyjeladó jelvezetékének szakadása volt, mivel a jeladóhoz nem lehetet hozzáférni.
- Az utolsó feladatban a Bosch FSA 740 segítségével kellett különböző jeleket megmérni a motoron, illetve azokat egy lapra lerajzolni.
„D” modul
Komfortelektronika hibakeresése. Ebben a talán legnehezebb modulban három különböző autón kellett villamos hibákat keresni.
- Az első autó egy Electude által preparált Kia Niro volt, melynek a belső világításában volt zárlat, illetve a hátsó ablaktörlő vezérlésében és a hátsó parkolóradar testelésében volt feszültségesés. Ezen autóhoz is csak multimétert és kapcsolási rajzot tudtunk használni.
- A második autó szintén egy Kia Niro volt, amelynek a töltőnyílásajtaja nem záródott a vezérlőrelé körében lévő feszültségesés miatt, valamint az ABS vezérlőjével volt probléma szintén feszültségesés miatt. Ezen feladathoz is csak multimétert, illetve kapcsolási rajzott lehetett használni.
- Az utolsó autó egy Mercedes GLE volt, melyben az elektromos ülésen, az elektromos ablakokon és a központizáron kívül a világításban is voltak hibák. Ezen autóhoz szintén lehetett Bosch KTS-t és ESI-tronicot is használni a hibakereséshez.

„E” modul
Az Electude hibakereső szimulátor és Quiz a verseny talán legkevésbé mozgalmas modulja: itt számítógépen kellett kifejezetten nehéz kérdéssorokat kitölteni, valamint hibákat keresni. Mivel a verseny egyik célja a fenntarthatóság, ezért visszatérő feladat a szimulátor. A versenyzők tapasztalatai alapján nehezen tudnak elvonatkoztatni attól, hogy nem valós járművön oldanak meg problémákat.
Összességében elmondható az összes modulról és a bennük lévő feladatokról, hogy a rendelkezésre álló egy-egy órás időtartamok nagyon megnehezítették a feladatok megoldását, és mindenkit gyors, de mégis precíz munkavégzésre sarkalltak.
Eredmények
A 3 versenynapon nyújtott teljesítmény alapján Tánczos Bence 3. helyezést ért el, és bronzérmet szerzett. A verseny történetében először nyert autószerelő hölgy, az osztrák Leonie Tieber nyert aranyérmet. Második helyezett lett a német versenyző. Magyarország első bronzérmét szerezte Bence autószerelő szakmában. Bízunk benne, hogy elődeihez hasonlóan ő is részt fog venni a következő versenyzők felkészítésében, hogy a felhalmozott tapasztalatot és tudást tovább tudja adni. Albrecht Martin már megkezdte a felkészülést a WorldSkills Shanghai 2026 versenyre.
