Bronzérem az EuroSkills 2025 Herning szakmai versenyen autószerelő szakmában

Az X-Meditor Kft., az Autótechnika szakfolyóirat kiadója szakmai támogatója a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara WorldSkills Hungary programjának keretein belül szervezett versenyeknek az autószerelő szakmában. 2025-ben a dániai Herningben szervezték az EuroSkills versenyt, ahol Magyarország 22 szakmában nevezett. Autószerelő szakmában Tánczos Bence képviselte hazánkat, aki 3. helyezést ért el, ezzel pedig megszerezte a szakma első dobogós helyezését Magyarországnak az „Automobile Technology” szakmában.

A felkészülés

Bence felkészülése a versenyre már 2 évre nyúlik vissza, hiszen 2023-ban, a Szakma Sztár fesztivál keretein belül szervezett nemzeti válogatót megnyerve csatlakozott a csapathoz. 2023-ban megfigyelőként vehetett részt a Gdanskban rendezett EuroSkills-en, majd 2024-ben a Lyonban rendezett WorldSkillsen kiválósági érmet szerzett. Az MKIK által biztosított 120 napos felkészülésen kívül 2 nemzetközi megmérettetésen is részt vett 2025-ben. Svédországban a német, észt, holland és svéd versenyzővel mérhette össze tudását egy barátságos versenyen, majd augusztusban a felkészülési helyszínen láttuk vendégül az osztrák és a német versenyzőt. Bence mindkét versenyen hasznos tapasztalatokat szerzett a herningi megmérettetésre.

A verseny

A verseny szokás szerint több modulból állt. Minden évben a szervező ország és a rendező szervezet által biztosított eszközök és lehetőségek szerint kell a nemzetek által delegált és a külső szakértőknek összeállítani a feladatokat és a pontozólapokat. A rendezvény 3 versenynapból állt. Mind a 18 versenyzőnek angolul kellett teljesíteni az 5 modult, melyek az autójavítás szinte minden aspektusát lefedik.

„A” modul

Az első modulban mechanikus motorszerelési, illetve mérési feladatok voltak. Egy modulon belül 3 feladat volt. Az elmúlt Skills versenyeken ezen modulban rendszerint felmerülő kérdés volt az elektromos csavarozógépek használata, mivel nagyon sok kiegészítő alkatrészt kell lecsavarozni a valódi lényeges szakmai munka előtt. Idén ugyancsak nem lehetett elektromos gépet használni, ám a szakértők egy újítással álltak elő: minden olyan alkatrészt, amely a feladat szempontjából nem volt releváns, eltávolítottak a motorokról, így nem kellett a hosszadalmas csavarozással bajlódnunk.

  1. Volvo motorhiba keresése:
    Az első feladatban egy 5 hengeres dízel Volvo motor volt az alany, szelepfedél, illetve olajteknő nélkül, csak a vezérlés volt a motoron. A feladat utasítása alapján egy óra alatt szét kellett szedni a motort, és meg kellett állapítani az összes hibáját. A feladat kezdésekor a vezérlés annyira nem volt szinkronban, hogy nem lehetett körbeforgatni a motort. A további hibakeresés során az egyik hidraulikus szelepemelő, illetve a hengerfejtömítés, valamint a dugattyúcsapszeg is sérült volt.
  2. Renault motor mérése: 
    A második feladatban egy szétszerelt Renault motor volt az alany. Itt hengerfurat-átmérőt, főtengelycsapágy-illesztési hézagot, főtengely axiális hézagot kellett mérni. Valamint hajtórúdhosszt és szelep-emelést kellett számolni.
  3. Peugeot motor hibájának keresése:
    A harmadik feladatban kezdésként egy vezérműszíj nélküli motor volt, azt imitálva, hogy menet közben szakadt el a szíj. A vezérlés helyreállítását követően pedig kompresszió-, illetve hengerveszteség--méréssel meg kellett állapítani, hogy mi sérült a motorban.

„B” modul

A második modulban az autó fék-, a futómű, illetve a vezetéstámogató rendszer részeivel, illetve annak meghibásodásaival foglalkoztunk.

  1. Fékszimulátor-hiba keresése:
    Az első feladatban egy preparált fékszimulátoron kellett a komplett fékrendszert átvizsgálni, illetve a fékfolyadékcserét, valamint a rögzítőfék beállítását végrehajtani.
  2. ADAS-kalibrálás, fényszóró-beállítás:
    Ezen az állomáson kettő nagyon modern részfeladatot kellett végrehajtani. Az első részben egy 2025-ös Renault Scenicen kellett szélvédőcsere után kamerát kalibrálni a Bosch DAS 3000 segítségével. Majd a következő feladatrészben egy Mercedes C300-on kellett fényszórót ellenőrizni, illetve beállítani.
  3. 3. Futómű-átvizsgálás és -beállítás:
    A harmadik feladatban egy C300-as Mercedes futóművét kellett átvizsgálni, illetve a beállításhoz ellenőrizni, majd végrehajtani a beállítást, ezen autón nehézséget jelentett, hogy a hátulján, illetve az elején is lehet dőlést és összetartást is állítani.

„C” modul

Motor elektromos rendszerének hibakeresése és oszcilloszkópos mérés.

Ebben a modulban mind a három feladatnál az Exxotest által gyártott, Peugeot-alapú szimulátorok voltak. 

  1. Az első feladatban a motor nem indítózott, így ennek okát kellett megkeresni, ehhez csak multimétert, illetve kapcsolási rajzot lehetett használni. A feladat nehézségét fokozta az Exxotest saját gyártású kapcsolási rajza, amely elég kaotikusra sikerült.
  2. A második feladatban a motor már indítózott, de nem indult el. Itt már lehetett Bosch KTS diagnosztikát alkalmazni. A legnehezebb hiba itt szerintem a főtengelyjeladó jelvezetékének szakadása volt, mivel a jeladóhoz nem lehetet hozzáférni.
  3. Az utolsó feladatban a Bosch FSA 740 segítségével kellett különböző jeleket megmérni a motoron, illetve azokat egy lapra lerajzolni.

„D” modul

Komfortelektronika hibakeresése. Ebben a talán legnehezebb modulban három különböző autón kellett villamos hibákat keresni.

  1. Az első autó egy Electude által preparált Kia Niro volt, melynek a belső világításában volt zárlat, illetve a hátsó ablaktörlő vezérlésében és a hátsó parkolóradar testelésében volt feszültségesés. Ezen autóhoz is csak multimétert és kapcsolási rajzot tudtunk használni.
  2. A második autó szintén egy Kia Niro volt, amelynek a töltőnyílásajtaja nem záródott a vezérlőrelé körében lévő feszültségesés miatt, valamint az ABS vezérlőjével volt probléma szintén feszültségesés miatt. Ezen feladathoz is csak multimétert, illetve kapcsolási rajzott lehetett használni.
  3. Az utolsó autó egy Mercedes GLE volt, melyben az elektromos ülésen, az elektromos ablakokon és a központizáron kívül a világításban is voltak hibák. Ezen autóhoz szintén lehetett Bosch KTS-t és ESI-tronicot is használni a hibakereséshez. 

„E” modul

Az Electude hibakereső szimulátor és Quiz a verseny talán legkevésbé mozgalmas modulja: itt számítógépen kellett kifejezetten nehéz kérdéssorokat kitölteni, valamint hibákat keresni. Mivel a verseny egyik célja a fenntarthatóság, ezért visszatérő feladat a szimulátor. A versenyzők tapasztalatai alapján nehezen tudnak elvonatkoztatni attól, hogy nem valós járművön oldanak meg problémákat.

Összességében elmondható az összes modulról és a bennük lévő feladatokról, hogy a rendelkezésre álló egy-egy órás időtartamok nagyon megnehezítették a feladatok megoldását, és mindenkit gyors, de mégis precíz munkavégzésre sarkalltak. 

Eredmények

A 3 versenynapon nyújtott teljesítmény alapján Tánczos Bence 3. helyezést ért el, és bronzérmet szerzett. A verseny történetében először nyert autószerelő hölgy, az osztrák Leonie Tieber nyert aranyérmet. Második helyezett lett a német versenyző. Magyarország első bronzérmét szerezte Bence autószerelő szakmában. Bízunk benne, hogy elődeihez hasonlóan ő is részt fog venni a következő versenyzők felkészítésében, hogy a felhalmozott tapasztalatot és tudást tovább tudja adni. Albrecht Martin már megkezdte a felkészülést a WorldSkills Shanghai 2026 versenyre. 

Köszönettel tartozunk mindenkinek, aki a legkisebb segítséggel is támogatta a felkészülésünket a versenyre! Külön kiemelném Ölbei Zsolt szerepét a felkészülésben, aki a korábbi versenyeken szerzett tapasztalatait és szakmai ismereteit megosztotta Bencével. Nagy Lászlónak pedig köszönöm, hogy a felkészülési időszakban tanácsokkal látta el Bencét. Weiszenburger Dóra technikai delegáltnak és az MKIK-nak köszönjük a bizalmat! Az elmúlt 8 év munkája érett be az idei versenyen!