Tétova találgatások
A VDA elnökét idézzük ismét: „Az IAA fő társadalmi-politikai témája az éghajlatvédelem és az egyének fenntartható mobilitása. Számunkra ezek nem ellentétek, hanem ugyanazon érme két oldala: állunk a párizsi klímavédelmi célok mellett, a 2030-ra kitűzött szigorú uniós célokat el akarjuk érni. Meggyőződésünk, hogy ez csak a modern autóval lehetséges, nem az autó nélkül. Ez különböztet meg minket azoktól, akik egyszerűen tiltják az autót, vagy azt teljesen el akarják hagyni. Látogatói felméréseinkben ezt is láthatjuk: a látogatók érdeklődésének középpontjában az elektromobilitás állt. Kiállítóinkra különösen lenyűgöző, hogy az IAA vendégei mennyire tájékozódnak az elektromos járművekről és mennyire konkrétak a kérdéseik.
Németország ipari ország, mindig autóföld volt, itt találták ki az autót. Büszkék vagyunk erre. És itt tovább fejlesztjük az autót, mint a teljes mobilitási megoldás szerves részét. Az emberek mobilak akarnak lenni. Nem az egyéni mobilitás megszüntetéséről szól, hanem a fenntarthatóság fokozásáról és az innováció révén alacsonyabb kibocsátásokról. Ez magában foglalja az autót – emissziómentes és hálózatba kötve.”
Annak ellenére, hogy ennek az IAA-nak, a kevesebb kiállító autómárka miatt (is), kevesebb látogatója volt, mint 2017-ben, vagy legjobb éveiben (a látogatói létszám az egymillió körül mozgott), a rendezők elégedettek. A változásnak be kellett következnie, jobb ennek, amennyire lehet, szakmai és politikai békés átmenete, mint megélni a csődjét.
Mindezekre a mi figyelmünknek is ki kell terjednie. Tudjuk, hogy a hazai gazdaság meghatározó tényezője az autóipar és annak is a három (reméljük, meglesz a harmadik is) nagy német gyártó a letéteményese.
Íme néhány adat:
- Az IAA látogatói egyre inkább nemzetközivé válnak: minden ötödik külföldről érkezik.
- Egyre többen jönnek Ázsiából, a külföldiek 20%-a.
- A szakmai látogatók aránya meghaladja a 40 százalékot.
- A látogatók átlagéletkora alig haladja meg a 30 évet.
- Minden ötödik látogató a gyerekével érkezik.
- Az IAA vendégei között a nők aránya 20%.
- Minden negyedik ember nyilatkozott úgy, hogy érdekli a jövő mobilitása.
- Különösen népszerűek az elektromos mobilitás (34%), a sportautók (33%) és a veterán járművek (29%).
„Most a jövőre nézünk!” – nyilatkozzák a kiállítás és a szakma képviselői. Az egész ipar átalakulása az IAA-t is megváltoztatja. „A „Hajtás a holnap” mottó alatt az IAA most és tervezetten a jövőben példátlan szélességben és változatosságban bemutatja a mobilitás nemzetközi platformját. Még inkább az interaktív formátumok felé haladunk, amelyek elősegítik a párbeszédet és növelik a valódi élményeket. És még digitálisan jelen leszünk a közösségi médiában. Ezen kívül a társadalmi vita lendületét is felhasználjuk: folytatjuk az IAA kibővítését úgyis, mint a szakértők és a kritikusok közötti vitafórumot. Hol máshol, ha nem itt?”
Az IAA 2021-ben ismét megnyitja az ablakot a holnap mobilitása felé – ígérik.