Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. augusztus | Olvasson bele!

AOTV 2019

Az Autótechnika Országos Tanulmányi Verseny a 2018/19-es tanévben immár 15. alkalommal is elérte azt a célt, melyet kigondolói, az Autószerelők Országos Egyesülete és az Autótechnika folyóirat szerkesztőségi csapata és lapkiadója, az X-Meditor szakkommunikációs kft. valaha elképzeltek: a legjobbak tanulmányi megmérettetésén a feladatokat ne a képző intézmény, hanem a majdani munkáltatók, az autófenntartó ipar kiemelt szereplői adják. Így a verseny a tanulónak, felkészítő tanárnak, iskolának egyaránt nagyobb kihívás és a megvalósításban nem kevesebb izgalom a szervezőknek, feladat-összeállítóknak, a versenybizottságok tagjainak sem.

A tanulmányi verseny nemcsak „egyszerűen” számadás az ismeretekről, a felkészültségről, hanem azok alkalmazása élesben, esetleg olyan objektumokon és feladatokon, melyekkel addig nem találkoztak. Ha megvannak a szakmai alapok, a verseny adott pillanatában azokat konstruktívan alkalmazva, a feladatok megoldására van esély. Ezért is van az, hogy az AOTV-t teljesítők többnyire nem érnek el 100%-os eredményt, mert a „való világ” konkrét kihívásaira a megoldást, nem mintha nem így lenne a majdani szakmai pályán, a tankönyvek nem tartalmazzák, ezt ott kell – jó képességeik birtokában és szakirodalmi segítséggel – kigondolni. A versenykövetelmények túlmutatnak a tanulmányi kötelezettségen, azok tudnak jó eredményt elérni, akik az iskolai tanulmányaikon túl érdeklődnek, foglalkoznak az autótechnikával.

Az idei verseny, az AOTV szabályai szerint csapatverseny, is követte a sokéves hagyományt, a válogató és az elődöntő fordulóiban, régiós bontásban küzdöttek meg a csapatok, melyekről előző számunkban beszámoltunk. A döntő helyszínének kiválasztásában ismét egy gépjárműimportőr ajánlatát fogadtuk el. A Porsche Hungária lett 2012 és 2013 után harmadik alkalommal is a döntő házigazdája. Szervizhálózatának oktatási központja pedig az öt gyakorlati feladatból háromnak a kiállítója. Ehhez csatlakozott a Puma Tools Bt. csapata és a Schaeffler Automotive Aftermarket GmbH & Co. KG képviseletében Paroda György oktató, egy-egy feladatállomással.

A délelőtt folyamán a csapatok tesztfeladat-sorozatot oldottak meg. A nem iskolásan” megfogalmazott, összeállított feladatok megoldásában az iskolai alapok és a „csavarok” felismerése többnyire a helyes eredményre vezette a versenyzőket. A Shell termékforgalmazó Orbico Hungary Kft. szakemberei napjaink kenőanyag- és motorhajtó anyagairól tettek fel kérdéseket, érintve a fejlesztés aktuális problémáit is. A felkészüléshez előzetesen szakirodalmat juttattak el a versenyzőkhöz.

Az egyéni megoldások pontjai a csapateredményben összegződtek, de az egyéni legjobbak különdíjat is kaptak. A nem klasszikus tesztfeladatok sorába számítási példák is bekerültek. Idei újítás volt, hogy a feladatlapok beadása után ismét kivetítésre kerültek a feladatok, megadva, elmagyarázva a helyes megoldást. A verseny egyben a legkoncentráltabb tanulás is.

A döntőt vendégek is megtisztelték: Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke, Vörös-Gubicza Zsanett, az MKIK oktatási és képzési igazgatója, Pintér-Péntek Imre, a GYMSKIK elnöke, akiket Eppel János, a POHU igazgatója kísért.

A délutáni gyakorlati verseny öt, egyenként 30 perces feladatból állt, melyben a csapattagok együtt, illetve például az alkatrészfelismerő versenyen egyenként kellett szerkezetismeretükről számot adni. Az asztalra kitett 10 alkatrész között számos villanyautó-szerkezeti elem is volt, vegyük sorra: főfékhenger elektromos rásegítéssel, CR piezo befecskendező elem, PD befecskendező elem, kormány-szervoszivattyú, pirotechnikai akkumulátor-leválasztó egység, fogasléces övfeszítő, elektromos hajtású jármű akkumulátorának 1 modulja, elektromos hajtású jármű klímakompresszora, PTC fűtés elektromos hajtású járművekhez, légzsák vezérlőegység.

hirdetés

A mai autók többségének hűtőrendszere több hűtőkörből áll, ezek vízleeresztése, átöblítése egyszerű kifolyatással már nem lehetséges. Az egyik feladat egy gépjármű komplex hűtőköreinek beazonosítása és a hűtőkörök VAS 531007 készülék segítségével történő átöblítése volt.

A POHU harmadik feladata diagnosztika volt. Ügyfélpanasz szerint a jobb hátsó elektromos ablakemelő rosszul és megbízhatatlanul működik. Használható segédeszközök: elektronikus és kinyomtatott kapcsolási rajz, ledes próbalámpa, multiméter, ODIS diagnosztikai teszter, ODIS méréstechnikai boksz, Picoscope, mérővezetékek. Tipikus „kilogikázandó” feladat: átmeneti ellenállás a kapcsoló testvezetékében. A Schaeffler-állomáson a VW csoport DSG váltójának duplakuplungját kellett cserélni. A Puma csapat kerék körüli szerelésekkel tette próbára a versenyzők szerelési kézügyességét.

A gyakorlati verseny után az „állomásfőnökök” a teljes mezőny előtt értékelték, ahol kellett, ismertették a helyes megoldást. Így mindenki számára világossá vált, a helyes utat járta-e be. És ismét tanult.

A díjazottak sorát az egyéni legjobbak nyitották. Az írásbeli versenyen a legtöbb pontot elért versenyző, Vasvári Dániel a POHU és a Bosch tárgyjutalmát kapta. A Bosch a 2. és a 3. írásbeli helyezettnek adott ajándékot. Az Inter Cars a gyakorlati versenyen kiemelkedő tanulókat, Vasvári Dánielt, Debrenszky Zoltánt és Kovács Patrikot jutalmazta. A csapatok versenyzői, a felkészítő tanárok az alábbi cégek tárgyjutalmát vehették át: POHU, AOE, X-Meditor Kft., ORBICO Kft., AUTONET, TUNGSRAM, PUMA Tools, Schaeffler. A fődíjat a nyertes csapat tagjainak és felkészítő tanáruknak a Turbo-Tec Hu Kft. ajánlotta fel: a programban a cég lengyelországi központjában a felújító üzemek és dél-lengyelországi kiemelkedő kulturális helyek meglátogatása szerepel. A verseny végeredményét táblázatba foglaltuk.


A győztes csapat

Köszönet illet mindenkit, aki az AOTV idei versenysorozatában részt vett, azt szervezte, támogatta.

Kiemelten a döntő házigazdáinak, Markos László műszaki és vevőszolgálati igazgatónak, Kiefaber Zsoltnak, az Oktatási Központ vezetőjének, Havas Gábor, Hernádi Géza és Kassa Tibor oktatóknak, Boa Eszter titkársági munkatársnak. A Puma Tools Bt. vezetőjének, Lévai Ákosnak és csapatának, a Schaeffler cég oktatójának, Paroda Györgynek. A versenybizottságnak: dr. Nagyszokolyai Ivánnak, Spindler Tibornak, Őri Péternek. Az X-Meditor Kft. munkatársainak: Ódor Eszternek, Stolcz Zsaklinnak.


Kapcsolódó dokumentum:


aotv-2019-a-donto


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés