Járművel a zöldebb jövőért
2013. november 4-én a Széchenyi István Egyetem Közúti és Vasúti Járművek Tanszéke nagyszabású konferenciát rendezett, a „Járművel a zöldebb jövőért” jelmondattal. A konferencia témája Járműdiagnosztika és oktatási kihívások a 21. században volt. A tanszék frissen kinevezett tanszékvezetője, dr. habil Lakatos István elmondta, hogy a konferenciával nyitni szeretne a hatóságok, a kutatóintézetek, oktatási intézmények, gazdasági szereplők és egyéb szervezetek irányába, és felkínálta a tanszék együttműködését minden szakma szereplői számára. A konferencia témaválasztását illetően kihangsúlyozta, hogy Magyarországon a mai ipari környezet megköveteli a modern diagnosztika jelenlétét, amely nélkülözhetetlen a gyártás és fenntartás területén is, ezért a téma létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen.
A rendezvény egy átgondolt sorozat első állomása volt, hiszen ahogy a nyitóelőadásból kiderült, a következő évben elektromos hajtású járművek, 2015-ben pedig közlekedésbiztonság témában újra megrendezésre kerül.
A konferenciát professzor dr. Bokor József akadémikus úr, a Járműipari Kutató Központ igazgatója nyitotta meg. Beszédében a konferencia témáját, vagyis a járműdiagnosztikát, az oktatásának fontosságát és aktualitását emelte ki. A „velünk élő tudomány” jelzővel illette a diagnosztikát, majd annak tudományos hátterébe és fejlődéstörténetébe kaphattunk betekintést a különböző tudományterületeken. A professzor úr diagnosztikai területen végzett saját munkásságáról és tapasztalatairól is megtudhattunk részleteket. Beszédét a konferencia témaválasztásának helyességével és aktualitásával zárta.
A szakmai részt dr. Varga István dékán úr folytatta a Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Karáról, intelligens járművekről és intelligens közlekedési rendszerekről szóló előadásával. Őt követte Kőrös Péter, a Járműipari Kutató Központ kutatója, aki a manapság nagyon aktuális témájú elektromos és hibrid járművek diagnosztikai lehetőségeiről beszélt.
A következő előadó Zentai Tamás, az Energotest Kft. ügyvezető igazgatója volt, aki részecskemérő diagnosztikai műszert mutatott be kollégájával, Délczeg Zsolttal együtt. Az első blokkot dr. Martin Horauer zárta a bécsi Fachhochschule Technikum részéről, ő a FlexRay-rendszerrel kapcsolatos kutatási tapasztalatait osztotta meg a közönséggel.
A kávészünetet követően a konferencia-előadások 2. szekciója dr. Földesi Péter rektor úr köszöntőjével indult. A Széchenyi István Egyetem és a járműipar közös múltjáról és jelenlegi kapcsolatáról beszélt. Az egyetemi oktatás és kutatás fontossága mellett külön kiemelte az egyetemünk és az ipar együttműködésének jelentőségét a járműgyártás, üzemeltetés és karbantartás, alternatív hajtások és villamos hajtások területén. A Járműipari Kutató Központ és az egyetemi tanszékek közötti gyümölcsöző együttműködés eredményességét példa értékűnek tartja. A továbbiakban a járműdiagnosztika fontosságát, jogi kérdéseit, társadalmi felelősségét, gazdasági és környezetvédelmi hatásait részletezte, amellyel a konferencia-előadások és a tématerület sokszínűségét hangsúlyozta. A résztvevők meglehetősen nagy számát méltatta végül, majd megköszönte a figyelmet, és folytatódott az előadás-sorozat.
Bánki Tibor, a Közlekedési Felügyelőség osztályvezetője a járműdiagnosztika szerepét elemezte a hatósági műszaki vizsgáztatásban. Őt követően dr. Nagyszokolyai Iván, az Autótechnika szakmai folyóirat főszerkesztője tartott rendkívül érdekfeszítő előadást „Az emissziótechnika diagnosztikai vizsgálatának új kihívásai” címmel. Ezután Félhelyesné Zubonyai Judit, a GYMSKIK külkapcsolati vezetője következett, aki az Innovációs partnerközvetítésről és K+F kapcsolatokról beszélt. Az előadások sorát Juhász Kristóf BSc-s hallgató zárta.
Az előadások után egy Workshop keretein belül a résztvevők megvitatták a Student 2 Develop program létjogosultságát és helyét a felsőoktatásban, Szauter Ferenc egyetemi tanársegéd és JKK-irodavezető, mint moderátor vezetésével.
A napot baráti vacsora zárta, ahol a résztvevők megbeszélhették a konferencián tapasztaltakat.
A konferencia nem jöhetett volna létre az alábbi támogatók, Böllhoff Kft., Energotest Kft., Enterprise Europe Network, GYMS Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, Robert Bosch Kft., TEMPOKER Kft., és a TÁMOP-4.2.3-12/1/KONV-2012-0055
„A járműipari tudományos eredmények megismertetése és a tudományos utánpótlás biztosításának elősegítése a Széchenyi István Egyetemen” pályázat támogatása nélkül.