Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. szeptember | Olvasson bele!

Az Opel gépjárművek DPF-regenerációjának néhány kérdése

A különböző komponensek cseréje után az irányítóegységgel tudatni kell, hogy mit cseréltünk ki. Ez részecskeszűrő cseréje esetén a hamutartalom nullázása miatt feltétlenül szükséges, a többi alkatrész esetén pedig az adaptív értékek törlése miatt fontos. Ne felejtsük el ezt megtenni!

Ha az izzógyertya szimbólum villog a műszerfalon: a részecskeszűrő elérte a telítődési határértéket, de a regeneráció valamilyen okból nem tudott elindulni, vagy ha elindult, akkor nem fejeződött be sikeresen. A mért értékblokkok között a DPF korom felhalmozódás értéke 108–125% között található (irányítóegység-típustól függően).

Gyakori rövid távú használat esetén ez „normális", hiszen nem teljesülnek a dinamikus regenerálás feltételei. Ha a lámpa villog, akkor a járművel lehetőleg addig és úgy kell menni, hogy a regenerálás feltételei teljesüljenek, és meg kell várni, amíg a regeneráció befejeződik (a lámpa villogása megszűnik).

A dinamikus regeneráció üzemi feltételei

– DPF korom felhalmozódás >80%,

– motor hűtőközeg hőmérséklet >70 °C,

– a motorindítás óta legalább 2 perc eltelt,

– nincs a DPF-rendszer elemeivel kapcsolatos fennálló hibakód,

– legalább egyszer már átlépték a 100 km/h sebességet a motor beindítása óta.

Statikus (kényszerített) regeneráció után a DPF korom felhalmozódás 70–80% közötti értéket mutat. Ez normális dolog?

Igen. Ennek oka, hogy a statikus regeneráció nem annyira hatékony, mint a menet közben elvégzett dinamikus regeneráció. Ezért a statikus regeneráció után a vezérlőegységbe a 70–80% közötti érték tárolódik el, ami a következő dinamikus regeneráció sikeres teljesülése után áll vissza a normális értékre.

Milyen feltételek esetén szakad meg a már elkezdett regeneráció?

– ha a maximum 20–25 perces (irányítóegységtípus-függő) regenerációs időintervallum lejárt,

– ha a motort szándékosan leállítják, vagy valami egyéb oknál fogva leáll,

hirdetés

– ha a motor hosszú időre, 10–15 percre (irányítóegységtípus-függő) alapjáraton jár,

– ha a kipufogógáz hőmérséklete eléri az 1000 °C-ot,

– ha az irányítóegység a DPF, a befecskendező- vagy a szívórendszer valamilyen hibáját érzékeli.

A regenerálás 50%-os elvégzése előtti megszakadás esetén a következő motorindítás után az izzításlámpa villogni fog, és a regenerálás üzemi feltételeinek elérése után folytatódik.

A regeneráció autópályán, optimális esetben 10–15 perc alatt befejeződik, de városban, gyakori megállásokkal ez akár 20–25 percet is igénybe vehet, de max. 25 percig tarthat. Ha ez idő alatt nem sikerül a regenerációt befejezni, akkor a regenerációt az irányítóegység megszakítja.

Szoftverfrissítés

Szoftverfrissítés után (SPS programozás) a DPF korom felhalmozódás [%] értéke általában nem változik, néhány modell esetén azonban beáll 104%-ra, és a következő motorindítás után újra elindul a dinamikus regeneráció.

Ha az akkumulátort a gyújtás levétele után 5 percen belül lekötjük, majd újracsatlakoztatjuk, akkor a következő motorindítás után villogó izzításlámpával jelzi a rendszer, hogy regeneráció szükséges.

Ez ismert szoftverhiba, mely úgy kerülhető el, hogy várunk 5 percet a gyújtás levétele és az akkumulátorsaru levétele között. A másik megoldás az újabb szoftver vezérlőegységre töltése (SPS) programozás.

Irányítóegység-csere után a DPF korom felhalmozódás [%] nem változik, mert a programozói rendszer beírja az új vezérlőegységbe a régi vezérlőegységből a megfelelő értéket.

Az újabb, Euro-V környezetvédelmi osztályos járművek esetén a J2534-es Pass Thru eszközök (például Bosch KTS, Actia XS, Mongoose GM stb.) is használhatók a szoftverfrissítéshez!

További információ a gyári hozzáférésről a következő honlapon:

https://www.gme-infotech.com/

A gyári programozáshoz a TECH2 vagy újabban a GM MDI műszer használható. Előfizetési árak: 1 óra – 4 €, 1 nap – 30 €, 1 hónap – 300 € és 1 évre – 3650 €.


Kapcsolódó dokumentum:


20-23


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés