És eljő az információ szabadsága… - Euro 5 kompatíbilis Bosch KTS-sorozat

Az Euro 5 a személygépkocsik és kishaszonjárművek típusengedélyezésére vonatkozó emissziós előírásrendszer, melynek fő újdonsága, hogy a gépjárművek gyártóit kötelezi a járművek javítási és karbantartási információinak a márkafüggetlen javítóipar számára történő közzé adására, beleértve a járművek vezérlőegységeinek újraprogramozásához szükséges kalibrálási adatokat is. A dátum: az Euro 5 szabályrendszer 2009 szeptemberétől érvényes minden új járműmodellre vonatkozóan, 6 hónapos türelmi idő engedélyezésével.

Az Euro 5 előírás által megszabott emis - sziós határértékek természetesen további szigorítást jelentenek a kibocsátott károsanyag-értékekre vonatkozóan. Ez egyaránt érvényes a benzin- és a dízelmotorokra, ennek megfelelően a dízelhajtású jármű- vek kilométerenkénti nitrogén-oxid (NOx ) kibocsátása nem haladhatja meg a 180 milligrammot (az Euro 4-es előírás 250 milligrammot enged meg). A koromkibocsátás (részecskeemisszió) szintén csökkent: az eddigi kilométerenkénti 25 milligramm helyett már csak öt a megengedett. A benzinmotorok esetében a nitrogén-oxid-kibocsátás kilométerenként 60 milligramm (korábban 80 volt).

Életbe lép a járműgyártók kötelezettsé- ge az információk átadására a független javítóipar részére. Ez természetesen új lehetőségeket rejt a márkafüggetlen jármű- javítók számára. Pontosan fogalmazva, az Euro 5 szerint a járműgyártók kötelezettsége az, hogy a műszaki javítási információkat közzétegyék saját internetes honlapjukon és lehetővé tegyék a jármű- vek vezérlőegységeinek újraprogramozását. Ez az információ ott már nemcsak a márkához tartozó márkaszervizeknek lesz elérhető, hanem a márkáktól független javítóműhelyek számára is. Ennek következménye a lehetőség a különböző márkák teljes szervizére, az olajcserétől és a hibakereséstől egészen a vezérlő- egységek konfigurálásáig és újraprogramozásáig.


Újraprogramozás: közvetlen szoftverletöltések a járműgyártó szerveréről a vezérlőegységbe a KTS segítségével

Az információnak tartalmaznia kell:

– egyértelmű járműazonosítást,
– szerviz kézikönyveket, – műszaki dokumentációt,
– alkatrész- és diagnosztikai információkat (pl. elméleti minimum és maximum mérési határértékek),
– elektromos kapcsolási rajzokat,
– diagnosztikai hibakódokat (beleértve a járműgyártó-specifikus kódokat),
– a járműtípusra vonatkozó szoftverkalibrálási azonosító számot,
– a járműgyártó saját szerszámaira és berendezéseire vonatkozó, illetve az azok által elérhető információkat, valamint
– a járműgyártók adatbázisaira vonatkozó információkat, kétirányú ellenőrzési lehetőséget és vizsgálati adatáramlást
– a járművek vezérlőegységeinek újraprogramozását a SAE J2534 szerint.

SAE J2534

A SAE J2534 egy interfész szabvány, melyet a SAE (Society of Automotive Engineers – USA autóipari mérnökök szervezete) fejlesztett ki és amelyet az US EPA (Environmental Protection Agency – USA környezetvédelmi hivatala) elfogadott a jármű-vezérlőegységek újraprogramozásá- hoz. A cél az volt, hogy egy olyan programozási interfész készülhessen, melyet minden járműgyártó elfogad, lehetővé téve a független autójavító szakma számára azt a lehetőséget, hogy a jármű-vezérlőegységek újraprogramozását speciális gyártói célszerszám nélkül is elvégezhessék.


KTS 530/540/570: diagnosztikai modulok: Euro 5 kompatibilitással

A Bosch KTS-sorozat és az Euro 5 szabályrendszer

A vezérlőegységek újraprogramozásához csak olyan teszterek használhatóak, melyek megfelelnek az új Euro 5 sztenderdnek. Ebbe a körbe csak azok az eszközök tartoznak, melyek ún. „Passthru” interfésszel rendelkeznek. (A vezérlőegység-programozásnál használatos kommunikációs eszköz a Passthru szerint kerül meghatározásra.) A Bosch termékpalettáján számos ilyen készülék szerepel: a KTS 515, a KTS 530/540/570 modulok, az új KTS 340 és a KTS 670 csúcskészülék.

Ha szükséges, ezek a teszterek a jármű internetes honlapjáról a jármű vezérlőegységébe tudják programozni az aktuális szoftververziót. A járműgyártó díjat számít fel az információ letöltéséért és az újraprogramozásáért. Kettős előny a műhelynek: átfogó műhelyinformációk az ESI[tronic]-ból és vezérlő- egység-újraprogramozás. A KTS-teszterek felszereltsége:

– vezérlőegység-diagnosztika,
– hibakeresési útmutatók (SIS),
– Műszaki Szervizbulletin (TSB), mechanikai információbázis és karbantartási tervek (M),
– elektromos kapcsolási rajzok (P) és
– a teljes Bosch alkatrészlista az ESI[tronic] vezérlőszoftverben.

Minden funkció ilyen teljességét egyben kínálja a Bosch. A versenytársaink esetében ezen fenti információk esetleg csak külön díjazás ellenében tölthetők le a gyártók szerveréről. A fentiek szerint a SAE J2534 szabvány egységes kommunikációs alapot nyújt a jármű-vezérlőegységek újraprogramozásá- hoz. A független szakműhelynek ebből kifolyólag csak egy Euro 5 kompatibilis teszterre, egy Windows számítógépre USB- vagy RS-232 soros porttal és internetkapcsolatra van szüksége, mellyel hozzáférhet a jármű- gyártó internetes adataihoz.

Teljes felszereltség és Euro 5 kompatibilitás


KTS 340: Kompakt, teljeskörű, hordozható – a Bosch új tesztere

A Bosch termékválasztékában a műhelyek mindenfajta igénybevételhez megtalálják a leginkább testreszabott megoldást: az egyszerű OBD-modultól (KTS 515) és az új KTS 340-től az 5xx-modul sorozat tagjain keresztül, melyek járműrendszer-vizsgálatoknál és emissziómérésnél is használhatóak egészen a KTS 670 csúcskészülékig, mely beépített laptoppal rendelkezik, melyre a teljes körű ESI[tronic] információs bázis telepíthető. Ezen tesztereink bármelyike hozzáférést nyújt a járműgyártók internetes honlapjaihoz az Euro 5-nek megfelelően, a KTS 200 kivételével, mely belépőmodellként alapvetően gyorsszerviz-alkalmazásra készült, vezérlőegység-diagnosztikai funkcióval.


KTS 670: jól áttekinthetően és egyértelműen a teljeskörű vezérlőegység-diagnosztikához

Az Euro 5 kompatibilitás a Bosch korábbi sorozatú KTS 520, KTS 550 és KTS 650 tesztereire is vonatkozik. Ezek a teszterek is kivétel nélkül Euro 5 kompatibilisek.

Ujvári Zoltán Robert
Bosch Kft.