Hosszbordás szíj preventív karbantartása

Kerüljük el a költséges plusz javításokat, ügyeljünk a helyes szíjfeszességre és az esetleges ferdefutásra vagy a helytelen tárcsabeállításra.

A modern, meglehetősen bonyolult szerkezeti felépítésű motorokban a hosszbordás szíjnak nehéz, sok funkciót ellátó feladata van, hiszen számos segédberendezést kell hajtania (1. ábra). A főtengelytől a meghajtott elemekhez átvitt nyomaték az új konstrukcióknál jelentősen nagyobb, mint korábban volt („teljesítményéhes” generátorok, klímakompresszorok, kormányszervo- és vízszivattyúk stb.). Nem kis feladat mindezen alkatrészek együttes működtetése, különösen extrém nagy motortér-hőmérséklet mellett. Ha az általános megelőző átvizsgálások és javítások elmaradtak, vagy ha valaki valamikor egy nem megfelelő alkatrészt épített be, a rendszer károsodik, illetve nem megfelelően működik.

Így a vevő, aki egy új szíjat vásárolt és hosszú élettartamú problémamentes működést várna el, a szíjcsere után különböző problémákkal találkozhat, ha nem történt megfelelő átvizsgálás, illetve tisztítás a segédberendezés hajtószíjának cseréjekor. A szíj jó működéséhez a következő feltételeknek kell teljesülniük: 1. Szíjtárcsák jó állapota (nincs kopás, ferdülés, túlzott kifényesedés vagy látható – esetleg gyártási – sérülés, hiányosság), szennyeződésektől mentes (por, zsír vagy egyéb). 2. Beállítás ferdefutás ellen – megfelelő beállítási eljárás szükséges. Az új szíj felszerelése előtt minden ferdefutási hibát ki kell javítani. 3. Szíjfeszesség – ha nem megfelelő szíjfeszességet használunk, a szíj megcsúszik vagy túlterhelődik, mely túlzott hőterhelést jelent. A szíj tervezett élettartamához képest rövid időn belül zaj vagy szíjsérülés, esetleg szakadás következhet be.

A szíjtárcsák

Mint minden egyszerű ékszíjtárcsa, a hosszbordás szíj tárcsáit is meg kell vizsgálni és meg kell tisztítani a szíj felszerelése előtt. A leggyakrabban előforduló szennyeződések az útról felkerült por vagy sár, illetve olajos/gumialapú maradék anyagok, melyek a bordák közé rakódnak be. Tisztítsuk meg a tárcsát a felkerült szennyeződésektől, használjunk alkohol alapú féktisztítót és puha szőrű kefét vagy ecsetet. Ha bármilyen olajszennyeződés a tárcsán marad, az új szíj felszerelése után a szíjon olajréteg keletkezik, az eredeti probléma nem szűnik meg, a szíj károsodhat.

Beállítás ferdefutás ellen

Ha egy segédberendezés-hajtó hosszbordás szíjat kicserélünk, az egyik legkritikusabb pont, hogy a tárcsák futását, illetve beállítását ellenőrizzük. Nem helyesen beállított, ferdefutású tárcsa súlyos szíjkopást, illetve károsodást eredményezhet, valamint szintén a helytelen beállítás eredménye a túlzott zaj, esetleg a szíj leugorhat a szíjtárcsáról. Alapvetően két típusú ferdefutást különböztetünk meg: párhuzamosat és szöget zárót. Párhuzamos ferdefutásnak (2. ábra) azt az esetet nevezzük, amikor egy (vagy több) tárcsa a hajtás síkjából kikerül, de a forgó tengelyek, illetve a tárcsák párhuzamosak maradnak. A tengelyre történő megfelelő felhelyezés általában biztosítja, hogy a tárcsák egy síkban fussanak. Szöget záró ferdefutásnak (3. ábra) nevezzük azt az esetet, amikor a tárcsák egy síkban futnak, de az egyik egység forgó tengelye bedől a többi tengelyhez képest, így a szíjtárcsa is szöget zár be a többi szíjtárcsával. Természetesen a két eset kombinációja is előfordulhat, akár több szíjtárcsánál is.

Mindkét ferdefutási helyzet a szíjat nem tervezett helyekre vezetheti, valamint rendkívüli kopás, hang, illetve stabilitási problémák jelentkezhetnek. Már nagyon kis szöget záró ferdefutás is 15 °C értékkel növeli a működési hőmérsékletet, ami már 50 százalékkal csökkenti a szíj tervezett élettartamát. Ferdefutási zaj leggyakrabban a két tárcsa közötti legrövidebb szíjszakasznál található, ezek közül is a szíj sima oldalán futó és a bordázott tárcsa között. A megfelelő tárcsapozicionálás különösen kritikus ezeken a helyeken. A ferdefutás könnyen diagnosztizálható a Gates DriveAlignTM lézereszközével (4. ábra), amivel megkülönböztethetjük a párhuzamos vagy szöget záró ferdefutást is. Ha egyszerűen a tárcsa bordái közé illesztjük a mérőeszközt, a lézer a szomszédos tárcsára fog mutatni, így felismerhető és megmérhető a ferdefutás. Egy másik tipp a ferdefutás megvizsgálására, hogy egy pumpás flakonból vizet fecskendezünk a zaj feltételezett helyénél a működő szíjra: – ha a zaj felerősödik, a szíj megcsúszik, tehát feszítettségi probléma lehet, – ha a zaj lecsökken vagy teljesen elhallgat, akkor ferdefutás van a szíjhajtásban.

Szíjfeszesség

A ferdefutás mellett a leggyakoribb zajforrás a hosszbordásszíj-hajtások esetén a nem megfelelő szíjfeszesség, amit számos probléma okozhat: – nem megfelelő beszerelési feszesség, – kopott szíjtárcsák, – nincs bejáratás és újrafeszítés (manuális feszítők esetén), – a szíjtárcsák középpontjának távolságcsökkenése (pl. ferdefutás vagy tárcsacsere esetén), – szíjoldalfal-kopás. Nem megfelelő szíjfeszesség esetén a szíj megcsúszik (szlip), az oldalfalak erőltetett kopásnak vannak kitéve, és a hosszbordák oldalfalai megedződnek a növekedett hőterhelés miatt. Ezen folyamat során a hosszbordákon fényes, megkeményedett máz keletkezik, ezt hívjuk kifényesedésnek. Minél fényesebb a felület, annál valószínűbb a zaj megjelenése, és a szíj egyre kevésbé alkalmas a megfelelő nyomaték átvitelére.

Nem megfelelő szíjfeszesség esetén nem a zaj az egyetlen probléma, ami előfordulhat. Túlfeszített szíj esetén túlzott csapágyterhelés lép fel, valamint erős szíjkopás, megnövekedett üzemi hőmérséklet és így idő előtti szíjtönkrementel. A tapasztalt szerelők valószínűleg tudják a hüvelykujjszabály szerint érzésből ellenőrizni a szíj feszességét, sőt léteznek erre mechanikus műszerek is, de mindkettő esetén a beállított feszesség szerelőről szerelőre változhat. Ezért a Gates az STT-1 ultrahangos szíjfeszességmérő műszert ajánlja, mely egyszerű mérési módszerrel pontos eredményt ad (5. ábra).

A karbantartás a kulcs a hosszabb szíjélettartamhoz

A legtöbb meghibásodás időben elvégzett karbantartással kivédhető. Nagyon sok hosszbordásszíj-hajtás nem megfelelően működik: a szíjak túl kis feszítettséggel futnak, a tárcsák kopottak vagy ferdén futnak. Ezeket az idő előtti problémákat, esetleges út menti lerobbanásokat kön - nyen elkerülhetjük, ha rendszeresen és előre gondolkodva végezzük a karbantartást.