Bosch Denoxtronic 2.2
A Bosch DeNOx 2.2 a haszongépjárműveknél alkalmazott SCR-emissziótechnika
AdBlue adagolórendszerének harmadik generációja, amely már 2009 óta szerepel a Bosch kínálatában. A kezdetekben nehéz- és közepes haszongépjárművekhez kifejlesztett berendezést ma már mezőgazdasági és építőipari gépekhez, valamint hajómotorokhoz is alkalmassá tették. A Bosch komplett emissziótechnikai rendszereket forgalmazó BESG cége (Bosch Exhaust System GmbH) is természetesen ezt kínálja.
A Bosch DeNOx 2.2 rendszervázlata ➊ is mutatja, hogy a 2.2 elviekben alíg tér el a korábbi generációk airless (szgk., tgk.) változataitól. A rendszer alapelemei ➋: az adagolómodul, az AdBlue injektor és az irányítóegység (DCU – Dosing – Control Unit). A DCU az adagolómodulra szerelhető, de lehet önálló elhelyezésű is, egyes változatoknál a motorECU tartalmazza a DCU-t.
➊ Bosch DeNOx 2.2 rendszervázlat 1 – hűtővíz-elvezetés, 2 – AdBlue adagolómodul, 3 – csővezetékfűtés, 4 – hőmérő, 5 – AdBlue tartály, 6 – szintérzékelő, 7 – tartályfűtés, 8 – hűtővízbelépés, 9 – DCU, 10 – NOx -szonda, 11 – hőmérő, 12 – SCR-katalizátor, 13 – AdBlue injektor, 14 – injektor fűtés/hűtés, 15 – hőmérő
Az adagolási rendszernyomás 9 bar, a porlasztó (AdBlue-injektor) rendkívül finom permetet képez. A rendszer fűtése a beépítő kívánsága szerint lehet elektromos vagy történhet a motor hűtőközegével.
Az adagolómodul ➌ 1 elektromos csatlakozóval (Tyco-konnektor), az AdBlue szűrőbetétet magában foglaló szűrőházzal és lecsavarható fedéllel, 2 hűtővíz-csatlakozóval és 3 AdBlue csatlakozóval rendelkezik. A modul fűtését az alsó fűtőszekrényben keringő motorhűtő folyadék végzi.
➌ Az adagolómodul csatlakozói 1 – elektromos csatlakozó, 2 – nyomáskiegyenlítő membrán, 3 – fedél, 4 – hűtővíz-csatlakozás, 5 – AdBlue csatlakozó, 6 – rögzítés, 7 – vízszekrény
Az adagolómodul belsejében ➍ találjuk az elektromos membránszivattyút (4/8), a szűrőt (4/7), a nyomás- és hőmérséklet-jeladót (4/6 és 4/10), a folyadékvisszáramot lehetővé tevő útváltó szelepet (4/9). Az AdBlue szűrőt az auógyártó előírásának megfelelő futásteljesítménynél kell cserélni ➎.
➍ Az adagolómodul szerkezeti egységei és csatlakozásai: 1 és 2 – hűtőfolyadék-csatlakozó, 3 – AdBlue a tartálytól, 4 – AdBlue visszafolyás a tartályba, 5 – AdBlue az injektorhoz, 6 – nyomásjeladó, 7 – AdBlue szűrő, 8 – membránszivattyú, 9 – 4/2 irányváltó szelep, 10 – hőmérő
➎ Szűrőcsere az adagolómodulban
➏ Az AdBlue injektor 1 – fűtő/hűtő köpeny, injektorház, 2 – mágnesszelep és AdBlue csatlakozó, 3 – hűtőközeg-csatlakozók
Az AdBlue befecskendezőinjektor elektromágneses szelepe a hűtőköpenyházban (6/1), a csatlakozó (6/2) alatt foglal helyet. Ezt együtt nevezik „Metering Module”-nak. A szelep kiszerelhető, ügyeljünk a tömítésekre. A hűtővíz a hűtőköpenyen átfolyik (vízcsatlakozók 6/3). AdBlue visszakeringetés az injektorból nincs, a motor leállításakor az adagolómodul szivattyúja visszaszívja a folyadékot.