Citroën XM klímarendszer hibája
Tisztelt Kollégák!
Ismét egy érdekes és tanulságos eset. Nemrég megjelent nálunk egy Citroën XM gépkocsi azzal a problémával, hogy nem működik a klímarendszere. Megállapítottuk, a rendszer üres, szivárgás a nyomáspróba időtartama alatt (1/2 óra, 20 bar) nem volt tapasztalható. Ezután javaslatunkra feltöltöttük a rendszert, és UV-jelzőfestéket is tettünk bele. Néhány nap múlva az ügyfél visszajött. A rendszer megint üres volt. Következett az UV-fényben történő szivárgáskeresés. Sajnos az öreg autónak a hidraulikarendszere LHM-olajjal működik, ami szintén világít az UV-fényben, és természetesen az egész motortér „világított”. Egyedül a szervizszelepnél látszott festék, ami jelzőfestékre utalt, de az a betöltésből adódhatott. Újabb nyomáspróba (természetesen ellenőrizve a két szelep megfelelő zárását) az ügyfél jelenlétében. Több mit egy óra alatt nem mutatott szivárgást. Már magunkban arra gondoltunk, hogy a tisztelt ügyfél szórakozik velünk, és valahol elengedi vagy lefejteti a hűtőközeget. Ismét feltöltöttük a rendszert, és útjára bocsátottuk az autót. Néhány nap múlva ismét jelentkezett, hogy megint nem megy a klímája. Ekkor itthagyattuk az autót, szétszedtük, és a különböző egységeket egyedi 24 órás nyomáspróbának vetettük alá. Veszteséget továbbra sem mértünk. Ekkor összeépítettük a rendszert és ismét feltöltöttük. Megint egy napig teszteltük, de semmi hibára utaló nyomot nem találtunk. Ám most jön a megoldás. Amikor a végén visszacsavartuk a szervizszelep zárókupakját, egy halk szisszenés volt hallható. Miután tüzetesebben megnéztük derült ki, hogy nem a megfelelő kupakok voltak használva. Ami az autón volt, annak a közepe tömör, így amikor visszacsavartuk, megnyomta a szeleptűt, és szép lassan elengedte a rendszerből a nyomást. Így hiába volt a nyomáspróba, a szivárgás csak akkor indult meg, amikor a kupakokat visszacsavartuk a helyére.
Váljék ez az eset is mindenki hasznára!
Cseh Lajos
Gyakran járok autószervizekben, hogy anyagot gyűjtsek a lapba, vagy hívnak, vagy saját bajaim próbálom orvosoltatni. Mi más lenne a beszédtéma, mint a szakma helyzete, „szívatós” esetek, gondok, örömök. Mondom, hogy éppen egy „szívatós – szivárgós” esetről kaptam beszámolót; mesélem, hogy leürült, nyomáspróba, semmi, majd ismét leürült, nyomáspróba, semmi. A megoldás elmondásáig nem jutottam el, mert ekkor az egyik szerelő, aki csak fél füllel hallgatta a sztorit, mert éppen megvolt a maga nyűgje, odaszól: a kupak.
Bizony nagy segítség lenne, ha az autójavítás szereplői összeadnák amit tudnak „gonosz” esetekről, vagy csak tanácsot kaphassanak, merre tovább. Sok esetben, hiteles szakmai fórumokon meg is teszik a mesterek, ma az ismeretféltés már nem domináns. Akkora az ismeretlenek halmaza, hogy ma már inkább adunk, csak hogy amikor megszorulunk, bőségesen kaphassunk.
A baj inkább az, hogy szétforgácsolódik a sok hasznos ismeret. Arra nincs idő, hogy tízesével böngésszük át a forráshelyeket. Sokan csak a saját csoportjukkal osztják meg a tapasztalatokat (műszeresek, márkák, klubok). Jó lenne egy Facebook-szerűség ebben is, mondjuk egy Autótechnika megosztott tudástár…