Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

ACTT 200: korszerű, hatékony, pontos

Környezetvédelmi és költségtakarékossági okok miatt a ma használatos gépjármű-légkondicionáló berendezések sokkal kevesebb hűtőközeggel működnek, mint régebben, ezért sokkal pontosabban kell utántöltésüket elvégezni. A jelenleg használatos R134a hűtőközeg üvegházhatást fokozó anyag, globális felmelegedést kiváltó volta miatt veszélyes a környezetre. Ezért egy korszerű légkondicionáló-szervizberendezéstől természetes elvárás, hogy a lehető legkevesebb hűtőközeget engedje ki a légkörbe.

A klímaszerviz-berendezésekre (klímagépekre) pontossági és a környezetvédelmi szempontból a legújabb követelményeket a SAE J2788 számú új amerikai szabvány (HFC-134a (R-134a) Recovery, Recycling Equipment and Recovery, Recycling, Recharging for Mobile Air-Conditioning Systems) írja elő, melyből néhány követelményt idézünk:

– 30 perc vagy ennél kevesebb idő alatt a hűtőközeg legalább 95%-át ki kell tudni vonnia a szervizberendezésnek a légkondicionáló rendszerből

– ±30 gramm pontossággal meg kell hogy tudja határozni a visszanyert hűtőközeg tömegét.

– ± 15 gramm pontossággal kell hogy képes legyen a jármű specifikációja által előírt hűtőközeg-mennyiséget visszatölteni a rendszerbe.

A fenti paramétereket a legszélsőségesebb esetekben is (a referenciajármű: Chevrolet Suburban 2005–2007, két elpárologtatós, kapilláris csöves rendszer, akkumulátorral 1400 gramm hűtőközeg-kapacitással) esetén is reprodukálhatóan képes legyen teljesíteni a szervizberendezés.

Mivel Európában hasonló speciális előírás nincs érvényben, a gyártók csupán az USA-szabványra tudnak hagyatkozni. Természetesen a szervizberendezések fejlesztésekor a járműgyártók ajánlásait, illetve karbantartási elvárásait is figyelembe vették.

Hella ACTT 200

Az Európa-szerte nagy sikerű Secu Smart klímaszerviz-berendezés utódja az új Hella ACTT 200, Magyarországon 2010-től kapható.

A fejlesztés legfőbb célja az volt, hogy egy kedvező árú, megbízható, emellett a szervizek mindennapi munkáját hatékonyan segítő klímagépet hozzanak létre. A berendezés megfelel a SAE J2788 szabványnak és teljesen automatikus üzemre képes. A lefejtéstől a feltöltésig minden folyamat automatikus, szoftvervezérelt. A kezelői egyszerűséget és kényelmet egy egyszerű megoldás segíti elő: a Hella ACTT 200 klímagépben nincsenek manuális állítású szelepek.


A Hella ACTT 200 műszaki adatok

A klímagép „műszerfalán” nagyméretű, színes LCD-kijelző van, melyen valamennyi adatbeviteli, műveleti, karbantartási információ megjelenik. Felhasználóbarát és beépített klímafeltöltési adatbázisa interneten frissíthető. Számítógépes adatcseréhez USB-csatlakozója van, de igény szerint Bluetooth modul is rendelhető hozzá.

Nagy könnyebbséget jelent, hogy a Hella ACTT 200 klímaszerviz-berendezés folyadéktartályai nedvesség ellen védettek, így nyugodtan benne hagyhatjuk az igen higroszkópos PAG és POE olajakat is.

A Hella ACTT 200 beépített hűtőközeges mosó (öblítő) és nitrogénes nyomáspróba funkcióval is rendelkezik.

hirdetés

A berendezés moduláris kialakítású, igény esetén bővíthető

Jó példa erre a hibrid kiegészítő készlet, hiszen a közeljövőben egyre jobban el fognak terjedni az elektromos kompresszorral hajtott klímaberendezéssel felszerelt autók. Ha a műhelyünkben jelentős igény mutatkozik ezeknek a javítása iránt, akkor egy utólagosan beszerelhető hibrid kiegészítő modul segítségével alkalmassá tehetjük az ACTT200 készülékünket ezeknek a rendszereknek a szervizelésére is.

Miért van erre szükség? Ezekben a rendszerekben speciális, nagy átütési szilárdságú klímaolajat használnak. Ez az úgynevezett POE olaj, amely ahhoz, hogy megőrizze a nagy átütési szilárdságát, nem keveredhet 1%-nál nagyobb arányban a hagyományos klímaolajakkal. Ilyen esetben két lehetőségünk marad: veszünk egy másik klímaszerviz készüléket a hibrid autók javításához vagy a már meglévő berendezésünket bővítjük.

Nyilvánvaló, hogy ez utóbbi megoldás jóval olcsóbb.

A hibrid modullal kiegészített ACTT 200 tökéletesen megfelel erre a célra. Mikor a berendezésen beállítjuk, hogy POE olajjal szeretnénk dolgozni, majd elindítjuk pl. a klímarendszer feltöltését, a berendezés hűtőközeggel átmossa önmagát (a szeleptömböt, a szervizcsöveket), ily módon garantált, hogy nem keveredik a két klímaolaj.

Push-Pull hatás

A Hella ACTT 200 a klímaberendezéshez opcióként klímarendszermosó készülék is kapható. A klímagép a mosási folyamatot és a speciális, ún. Push-Pull mosási hatást vezérli, ezzel biztosítva a hatékony és optimális átmosást.

Nitrogénes nyomáspróba

A szervizberendezéshez 12 bar-ra redukált nitrogénpalack is csatlakoztatható. A javítást végző szakember nyomás alá helyezheti a klímaberendezést, amit a belső nyomásjeladók felügyelnek. Ennek köszönhetően megállapíthatók és megjeleníthetők az esetleges szivárgások.

Nem kondenzálódó gázok automatikus, szoftvervezérelt leeresztése

A szoftver a hűtőközegtartály hőmérsékletének és a nyomás paramétereinek figyelembevételével automatikusan ellenőrzi a nem kondenzálódó gázok (levegő) leeresztését. A hűtőközeg aktuális hőmérséklete függvényében kinyitja a levegőleeresztő szelepet és stabilizálja a nyomást.

Power-Boost töltőfunkció

Az automatikus Power-Boost folyamat növeli a hűtőközegtartályban uralkodó nyomást, ha a klímaberendezés töltőfolyamata túlságosan lelassul. Ennek köszönhetően optimalizálódik a töltésfolyamat és elkerülhető a jámű és a klímagép közötti nyomáskiegyenlítődés. A Power-Boost folyamat a nyomás, hőmérséklet és hűtőközegmérleg paramétereinek figyelembevételével teljesen szoftvervezérelt folyamat.

A klímagépszerviz fontos eleme, hogy a vákuumszivattyú-olaj rendkívül egyszerűen cserélhető. A leeresztőnyílás a készülék alatt található, a burkolóelemek eltávolítása nélkül elérhető. Ugyanilyen egyszerűen ellenőrizhető a vákuumszivattyú olajszintje is.


Kapcsolódó dokumentum:


34-35


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés