Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

COOLIUS 2000 - A Würth klímagépe

A Würth klímagépeinek sorában a COOLIUS 2000 típus a zászlóshajó, mely a teljes körű vizsgálatot automatizáltan viszi végbe, de lehetőséget ad arra is, hogy a munkafázisokat egyenként, kézi vezérléssel végezze el. Kiegészítő öblítőkészlettel, a klímarendszer R134a hűtőközeggel történő automatizált átöblítésére is alkalmas.

A klímagép alapfunkciói: a hűtőközeg visszanyerése és újrahasznosítása, a klímaberendezés leürítése, vákuumozás (evakuálás vagy szárítás) és a tömítettség ellenőrzése, a PAG kenőolajjal, illetve tömítetlenségkereső adalékanyag (UV-anyag) hozzáadása, a klímaberendezés feltöltése és az üzemi nyomások ellenőrzése. A processzoros vezérléssel és a három elektronikus mérleggel a Coolius 2000 klíma-szervizkészülék minden funkciója a kezelőszervekkel vezérelhető. A szervizkészülék 4-soros, soronként 20 karakteres magyar nyelvű kijelzővel rendelkezik, amely minden egyes munkaműveletet dokumentál, és szükség esetén megjeleníti a hibaüzeneteket.

A nagy teljesítményű, kétlépcsős vákuumszivattyú (180 liter/perc) a légkondicionáló rendszer gyors és tökéletes szárítását biztosítja. A különböző típusú gépjárművek eltérő hűtőközeg-szükségletét a beépített járműadatbázis segítségével egyszerűen meghatározhatjuk. A Compact Flash-kártya naprakész, frissíthető járműadatbázist tartalmaz és erre saját adatok is feltölthetőek, de a felhasználó más adatbázist (pl. AUTODATA) is használhat.

Lehetséges a műhelyadatok, valamint a rendszám nyomtatása is a szervizlapra. Az utolsó 17 művelet dokumentációjánál lehetőség nyílik az adatok átvitelére és mentésére PC-n.

A kiemelkedő hűtés miatt a klímagép alkalmazható kishaszon- és tehergépjárműveknél, valamint mezőgazdasági gépeknél is.

A folyékony és gáz halmazállapotú hűtőközeg számára két csatlakozóval, egy biztonsági szeleppel, egy leeresztőszeleppel a nem kondenzálható gázok számára és egy termosztáttal rendelkező fűtőelemmel van felszerelve. A tartály 400 W teljesítménnyel fűthető.

A klímagépet, mint azt fotóink is mutatják, Lantai Gábor autójavító műhelyében (Budajenő) alaposan szemügyre vettük, és egy hűtőcsere után szükséges „klímázás” valamennyi műveletét is megnéztük.

A készülék kezelése

A készülék kezelése logikus sorrendben elhelyezett funkcióválasztó nyomógombokkal igen egyszerű. A teljesített, valamint a sorrendben teljesítésre váró műveleti elemeket villogó, illetve állandó fényű lámpák is mutatják, mindehhez akusztikus kijelzés is társul.


A Toyota adattáblája szerint az előírt klímaolaj ND-Oil 8, ez nem más, mint a közismert PAG 46 Nippon Denso változata

A munkaműveletek egyenként és teljesen automatikusan is elvégezhetőek:

– hűtőközeg teljes leszívása a gépkocsiból,

– nyomás-/ tömítettségteszt,

– a használt olaj leszívása,

– vákuum létrehozása és vákuumteszt,

– friss olaj betöltése,

– adalékanyag betöltése (pl. UV-tömítetlenségkereső anyag),

– a hűtőközeg betöltése.

A FIRE&GO gomb megnyomásakor megkezdődik az automatikus klímaszerviz. Ennél a funkciónál csak a megfelelő gépkocsitípust kell kiválasztani az adatbankból. Ezek után a kezelőnek nincs is több feladata. Mindez lényeges időmegtakarítást jelent.

Az AUTO gomb megnyomásakor a művelet minden eleméhez adható meg paraméter, ahogy az az alábbi táblázatban is látható.

hirdetés

A beállított értékeket a következő változtatásig tárolja a készülék.

A START gomb megnyomásával megkezdődnek és automatikusan lezajlanak a technológiai műveletek.

Egy kis ismeretfrissítő

Bármilyen munka megkezdése előtt biztosítani kell, hogy az összeköttetésekhez használt csövek vákuum alatt legyenek és azokban semmi esetre se legyenek kondenzációra képes gázok.

A tartályt soha sem szabad a maximális tartály-befogadóképesség 75%-ánál jobban folyékony hűtőközeggel feltölteni.

A klímaberendezés hűtőközeggel történő feltöltése előtt, elegendő vákuumfázist kell végrehajtani!

A vákuumolás előtt a klímagáz-leválasztó olajtartályt ki kell üríteni, hogy tisztán lássuk, a klímában lévő olaj nem szennyezett-e!

Mindig figyelembe kell venni a gépkocsi-klímaberendezés gyártójának utasításait.

A klímagép karbantartása 100 munkaóra vagy 12 hónap után javasolt!

A légkondicionáló rendszer átmosása

A klímarendszer átmosásának, átöblítésének kérdésével lapunkban eddig még alig foglalkoztunk. Mivel jelen készülék rendelkezik ilyen funkcióval, így ez jó alkalmat ad arra, hogy kicsit elmélyedjünk ebben a technológiában.

A klímaberendezés átöblítésének indokai

A klímarendszerben lehet szennyeződés. A szennyeződések fajtái, bekerülésük, keletkezésük okai a legkülönfélébbek lehetnek.

Sajnos van rá példa, hogy szilárd részecskék, fémes kopadékok például kompresszorsérülésből kerülnek a rendszerbe. A szennyezés másik forrása az „égett“ olaj. Az elszennyeződött olaj vagy az egyáltalán nem megfelelő olaj súlyos károkat okozhatnak a klímarendszerben. A rendszerben levő csekély hűtőközeg túl nagy hőmérsékletet és emiatt belső sérüléseket okozhat. Ez ugyan már nemigen aktuális, de akkor is át kell öblíteni a klímarendszert, ha az R12 hűtőközegről átalakítják az R134a hűtőközeggel történő üzemeltetésre.

A tartósan a rendszerben levő szennyeződések miatt keletkezhetnek károk a hűtőkörfolyamban, és ezek jelentős mértékben leronthatják a hőcsere hatásfokát. Halogatott beavatkozás miatt végül ezeknek a szennyeződéseknek a hatására nagy ráfordítást igénylő munkák válnak szükségessé, annak érdekében, hogy a klímaberendezést újra optimálisan lehessen használni. Például kompresszor, expanziósszelep, szűrő/szárító és egyéb részegységek kicserélése. Ha a hibás kompresszort kicseréljük, és nem öblítünk, a vezetékben maradt szilárd szennyeződések az új alkatrészeket is hamarosan tönkreteszik.

A Würth COOLIUS 2000 készülékkel a gépkocsi klímaberendezését R134a hűtőközeggel át lehet öblíteni (a művelethez nem szükséges külön öblítőfolyadék). Ehhez azonban egy kiegészítő, ún. öblítőkészlet szükséges. Az öblítőkészlet fő eleme az öblítőmodul szűrővel, valamint szépszámban csövek, csatlakozók és adapterek.

Az öblítőadapterből az átmosás után a szennyeződések egy szelep használatával egyszerűen eltávolíthatóak.

Az öblítés módszere

A kompresszort, az expanziósszelepet, a kapilláriscsövet vagy a szűrőt/szárítót nem lehet átöblíteni. Emiatt ezeket a részegységeket adapterek használatával át kell hidalni. Az öblítőadapter-készlet nagy választékban tartalmaz számos gépkocsitípushoz megfelelő áthidaló elemeket és univerzális adaptereket.


Egymás között, egyedül...
Végellenőrzés hőmérsékletméréssel

Az öblítőadaptereknek a gépkocsi klímaberendezésébe beszerelése révén az öblítés a klímakörfolyamatban az áramlási iránnyal ellentétes irányban történik.

Automatikus öblítés a COOLIUS 2000 klímagéppel

Az öblítés gomb megnyomása után a kijelzőn meg kell adnunk az öblítési ciklusok számát, majd az Enter gombbal megerősítjük a bevitt adatokat. Javasolt legalább 3 öblítési ciklus elvégzése, ill. a kémlelőablakon keresztül a hűtőközeg tisztaságának ellenőrzése. Addig kell ismételni az átöblítést, amíg már nem lesz látható szennyeződés. A szükséges ciklusszám a gépkocsitól és a szennyeződés mértékétől függően lényegesen eltérő lehet.


Kapcsolódó dokumentum:


26-28


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés