Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. november | Olvasson bele!

Két kérdés a légkondicionálókkal kapcsolatban

A kérdésekre a Valeo, a neves autóklíma OE gyártó műszaki oktatói válaszolnak.

Miért egyre kisebbek a klíma kondenzátorok? A kompresszor teljesítménye lehet változó?

A képzések során egyik leggyakrabban feltett kérdés a klíma kondenzátorok méreteire vonatkozik.

Mért van az, hogy az újabb járművekben ezek a részegységek egyre kisebb méretűek?

hirdetés

A gyártástechnológia fejlődésével lehetségessé vált a kisebb és könnyebb kondenzátorok előállítása, lehetővé téve a hűtőközeg még jobb hűtését. A kisebb kondenzátor lehetővé teszi a rendszerben levő hűtőközeg mennyiségének csökkentését, a jármű gyártók számára lényeges kérdés (például a hűtőközeg árának növekedése miatt). A jármű gyártók számára szintén fontos a jármű első részében kihasználható hely nagysága. A kisebb kondenzátor révén több hely marad a motorháztető alatt más berendezések számára. Természetesen a kisebb méretek kihatnak a kondenzátor rövidebb élettartamára, de ez az autógyárak döntése. El lehet tehát mondani, hogy a downsizing-nak megvannak az előnyei, de a hátulütői is.

A klímaberendezés milyen sokáig maradhat nyitva (gáz nélkül), hogy ne legyen szükség a rendszer alkatrészeinek cseréjére a korrózió miatt? 

Sajnos nincs pontos információ ezzel kapcsolatosan mely meghatározná, hogy ez 30 vagy 40 perc. A feltevések szerint a rendszer nyitva lehet a javítás idejére, de nehéz meghatározni, hogy az hány perc lehet, mivel nincs lehetőség a javítás alatt uralkodó körülmények előrelátására. A kulcsprobléma természetesen a páramentesítő szűrő higroszkopikus képessége. Ez azt jelenti, hogy megköti a levegőben levő nedvességet, a nedvesség bekerül az egész rendszerbe, ez a részegységek korróziójához vezet.

 

(A Motofocus.eu nyomán)


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés