A hűtőrendszer karbantartás-igényes

A hűtőközeg-szivattyú átlagban óránként 18 700 liter hűtőfolyadékot forgat meg a hűtőrendszerben. Az öreg „szakik” azt mondták: „Amíg elég víz van a hűtőrendszerben, nem történhet probléma.” Ez sajnos ma már nem igaz. A hűtőrendszer karbantartás-igényes.
A mai modern motorok hűtését, a motorvezérlő parancsára, az emissziós és fogyasztási követelményrendszernek megfelelően, az ún. termomenedzsment intézi. Nem kis feladat hárul például a szivattyúra, hiszen egy óra leforgása alatt egy tartályautó tankjának megfelelő mennyiségű hűtőközeget kell átszivat - tyúznia, ez hatalmas teljesítmény. A hűtőrendszer éveken keresztül nem kapott túl nagy figyelmet, árva gyerekként szerepelt az autósirodalomban. Napjainkban sem változott pozitív irányba a helyzet. Feltölteni, azt reméljük, hogy legalább a megfelelő színű hűtőközeggel (habár nem csak a szín számít!) és elfelejteni, ennyi a gyakorlat. Csak ha nagyon gyorsan fogy, akkor szentelünk neki nagyobb figyelmet.
Az újabb gépjárműtípusoknál karbantartás nélkül hosszú távon nem lehetséges a hűtőrendszer optimális működését biztosítani, szinte törvényszerű, hogy zavarok, hibák léphetnek fel, melyek motorkárokhoz vezethetnek (hűtő, hengerfej, szivattyú stb.). A hűtőfolyadékkör belső terében létrejöhetnek hibák (szivárgás, eltömődés, korrózió, lerakódások), ezek lecsökkentik az áramlást, ezáltal folyadékvesztés történhet, mindegyik kihat a motor működésére. Akár 1,2 literrel kisebb hűtőfolyadék-mennyiséggel üzemelő motorral is találkozunk, mikor az optimális összmennyiség 5–6 liter. Ez több mint 20%-os hiány.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
A Shell Helix Ultra új utat nyit a motorolaj-védelmet adó új szabvány felé
Az új API SN PLUS szabvány bevezetésével egyidejűleg a Shell Helix Ultra bemutatja új termékcsaládját, amely fejlett védelmet nyújt a korszerű turbófeltöltős motoroknak.
A „H2Accelerate” előlendíti az tüzelőanyagcellás teherautó bevezetését
A Daimler Truck, az Iveco, az OMV, a Shell és a Volvo Csoport áttörést szándékozik elérni a hidrogénhajtású teherautó terén.
A Texas Instruments bemutatja a vezeték nélküli akkumulátorkezelő rendszert
A Texas Instruments a CES 2021 kiállításon vezeték nélküli akkumulátormenedzsment rendszert (BMS) mutat be.