A hűtőrendszer karbantartás-igényes

A hűtőközeg-szivattyú átlagban óránként 18 700 liter hűtőfolyadékot forgat meg a hűtőrendszerben. Az öreg „szakik” azt mondták: „Amíg elég víz van a hűtőrendszerben, nem történhet probléma.” Ez sajnos ma már nem igaz. A hűtőrendszer karbantartás-igényes.
A mai modern motorok hűtését, a motorvezérlő parancsára, az emissziós és fogyasztási követelményrendszernek megfelelően, az ún. termomenedzsment intézi. Nem kis feladat hárul például a szivattyúra, hiszen egy óra leforgása alatt egy tartályautó tankjának megfelelő mennyiségű hűtőközeget kell átszivat - tyúznia, ez hatalmas teljesítmény. A hűtőrendszer éveken keresztül nem kapott túl nagy figyelmet, árva gyerekként szerepelt az autósirodalomban. Napjainkban sem változott pozitív irányba a helyzet. Feltölteni, azt reméljük, hogy legalább a megfelelő színű hűtőközeggel (habár nem csak a szín számít!) és elfelejteni, ennyi a gyakorlat. Csak ha nagyon gyorsan fogy, akkor szentelünk neki nagyobb figyelmet.
Az újabb gépjárműtípusoknál karbantartás nélkül hosszú távon nem lehetséges a hűtőrendszer optimális működését biztosítani, szinte törvényszerű, hogy zavarok, hibák léphetnek fel, melyek motorkárokhoz vezethetnek (hűtő, hengerfej, szivattyú stb.). A hűtőfolyadékkör belső terében létrejöhetnek hibák (szivárgás, eltömődés, korrózió, lerakódások), ezek lecsökkentik az áramlást, ezáltal folyadékvesztés történhet, mindegyik kihat a motor működésére. Akár 1,2 literrel kisebb hűtőfolyadék-mennyiséggel üzemelő motorral is találkozunk, mikor az optimális összmennyiség 5–6 liter. Ez több mint 20%-os hiány.
A teljes cikk az előfizetőinknek érhető el.
Ha Ön már rendelkezik előfizetéssel a megtekintéshez kérjük, jelentkezzen be.
Szeretne előfizetni? Itt megteheti.
Cikkajánló
Dewesoft méréstechnikai megoldások hibrid és hagyományos hajtásláncok
Magyarországon is jelen van a DEWESoft szlovén multinacionális, magántulajdonban lévő mérnöki és elektronikai gyártó, amely világszerte több mint 200 alkalmazottal rendelkezik...
Kerékagymotoros sportkocsi boncasztalon
Nem napjaink újdonsága, de még nem beszéltünk róla, hogy Anglia az innováció őshazája nem csak a múltban, hanem a jelenben is folytonosan tartogat a szakmát lázba hozó újdonságo...
A JCB bemutatja szériagyártású hidrogén motorját
A belső égésű motor jövője