A légkondicionaló rendszer szíve
A járműklímák legfontosabb eleme kétséget kizáróan a kompresszor, hiszen ez a berendezés keringteti a hűtőközeget és az olajat a teljes rendszerben. A szakmabéliek nem is hívják másként, csak a légkondicionáló szívének, s bizony helytálló a párhuzam.
A KLÍMAKOMPRESSZOR FELADATAI
A klímakompresszor elsődleges feladata a hűtőközeg és az olaj keringtetése a légkondicionáló rendszerben, amit a nyomáskülönbség tesz lehetővé. A szerkezet beszívja a gáz halmazállapotú hűtőközeget a párologtatóból és a nyomás növelésével átszivattyúzza a kondenzátorba, ahol folyékonnyá válik. Mindeközben a rendszerben található olajat is mozgatja, biztosítva ezzel a rendszer kenését.
A KLÍMAKOMPRESSZOR FELÉPÍTÉSE
A fényképen egy támolygótárcsás, dugattyús klímakompresszor szerkezete figyelhető meg, a legtöbb légkondicionáló rendszerrel felszerelt járműnél ezt a műszaki megoldást alkalmazzák a szakemberek. Működésének lényege, hogy a tengely forgó mozgását – hajtórudak, illetve dugat - tyúk révén – egyenes vonalú mozgássá alakítja át. A forgatónyomatékot az autó erőforrása biztosítja, az átvitelről pedig szíj gondoskodik. A klímakompres - szort hagyományos tengelykapcsolóval vagy elektronikus szabályozószeleppel szerelik fel, utóbbi manapság jóval elterjedtebb a személyautók piacán.