Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. március | Olvasson bele!

DENSO-tanácsok – A klímakompresszor-olaj

A kompresszorok meghibásodásával kapcsolatos okok feltárása létfontosságú a szervizek és az üzembentartók számára. A beépítés és a karbantartás során elkövetett leggyakoribb hiba a nem megfelelő kompresszorolaj használata, mely a lehető legkönnyebben elkerülhető.

A kompresszorolaj a kompresszor mozgó részeit keni és hűti, emellett vékony filmet képez a henger és a dugattyúk között. Ezért az olajnak helyes kenési teljesítménnyel, viszkozitással és a hűtőközeggel való keveredési képességgel kell rendelkeznie. A DENSO klímakompresszorokra vonatkozó garanciális igénybejelentései azt mutatják, hogy az esetek 25%-ában a szervizek nem megfelelő PAG-olajat használtak. A nem megfelelő olajok – mint pl. univerzális olajok vagy keverékek – használata elkerülhetetlenül bemaródáshoz és károsodáshoz vezet és ez a klímakompresszorok meghibásodásának második leggyakoribb oka.

VIGYÁZNI KELL AZ UNIVERZÁLIS OLAJOKKAL!

hirdetés

A szervizek által gyakran előnyben részesített univerzális PAO-olajok a PAG-olajokhoz képest eltérő kenési teljesítménnyel és viszkozitással, valamint a hűtőközeggel való alacsonyabb keveredési képességgel rendelkeznek. Az eltérő viszkozitás vékonyabb filmréteget eredményez a henger és a dugattyúk között, a hűtőközeggel való alacsonyabb keveredési képesség pedig az olaj elégtelen keringését okozza, ezáltal csökkenti a kompresszor kenését és hűtését. Ez a kompresszor bemaródásához vezet és megrövidíti a kompresszor élettartamát. A helyes olajtípus azonosításához célszerű a kompresszor azonosító címkéjére hivatkozni, amelyeket a kompresszor hátsó részén vagy az oldalán találunk. Esetenként ez eltérhet a jármű specifikációitól (!), ezért mindig ellenőrizni kell a gépkocsi gyártójának adatait. Ez felülírhatja a kompresszorra írt olajfajtát.

MEGFELELŐ MENNYISÉGŰ OLAJAT!

A szabályos rendszerekhez szükséges olajmennyiség a kompresszor típusától és a rendszer tervezésétől függ. Mind a túl sok, mind pedig a túl kevés olaj csökkenti a kompresszor élettartamát és kedvezőtlenül befolyásolja a rendszer hűtési teljesítményét. Éppen ezért fontos, hogy az olajat a klíma-szervizállomáson engedjék le és pontosan mérjék meg a térfogatát. A leengedett térfogatot kell hozzáadni a hűtőkörhöz, amikor feltöltik a hűtőközeggel. A régi kompresszor eltávolítása után le kell engedni az olajat a kompresszorból és meg kell mérni a mennyiséget. Ezt követően ellenőrizni kell a kompresszor beépítési útmutatóját a megfelelő olajleengedési eljáráshoz.

BEÉPÍTÉSI JAVASLATOK

Ha a rendszert hűtőközeggel átmosták, a helyes olajmennyiséggel feltöltve szállított eredeti DENSO kompreszszorokat azonnal fel lehet szerelni. Ilyenkor alaposan át kell forgatni a kompresszort, mert így egyenletesen tud eloszlani az olaj. Ezzel elkerülhető az esetleges károsodás a kompresszor mozgásának kezdetekor vagy üzembe helyezéskor.

Bizonyos alkalmazásokhoz szükség lehet olaj hozzáadására: például, ha az egyes párologtató és a kettős párologtató körök egy és ugyanazon alkatrészszámmal rendelkeznek, vagy ha az új kompresszor olajmennyisége eltér a járműspecifikációban megjelölttől. Mindig ellenőrizni kell a gépjármű gyártójának adatait a megfelelő olajmennyiség biztosítása érdekében! Soha ne adagoljunk olajat közvetlenül a kompresszorba, helyette inkább a kondenzátorba, a szárítótartályba vagy a második párologtató körbe öntsük!


Kapcsolódó dokumentum:


denso-tanacsok-a-klimakompresszor-olaj


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés