R-1234YF

Sokan emlékeznek még a ’90-es évek közepére, amikor fokozódott a felső légköri ózonréteg lebomlása és annak káros hatásai már érződtek, ezért az addig a járműklímákban elsődlegesen használt R-12 (dikloro-difluor-metán) hűtőközegről – főleg környezetvédelmi, elsősorban ózonréteg-kímélő okokból – át kellett állni az R-134a (1,1,1,2 – tetrafluoretán) hűtőközegre, amely az ózonréteggel szemben semleges tulajdonságot mutatott. Az ózonréteg megmentése szempontjából a globális felmelegedésre gyakorolt hatás akkor még másodlagos volt, de mostanra ez a hatás került reflektorfénybe.

Most nagyjából ugyanaz a lecserélési folyamat zajlik le az autóiparban, amelynek keretében az R-134a kivezetésre kerül és az új, „Solstice” fantázianevű R-1234yf jelű (2,3,3,3 – tetrafluorpropán) veszi át a helyét. Az előkészítő munka a kétezres években kezdődött, a vonatkozó európai uniós direktíva a sokat emlegetett 2006/40/EC számú volt, amely 2011-ben lépett életbe.

A teljes cikk előfizetőknek érhető el.