Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Hella Tech Opel Astra G

NEM MŰKÖDIK A KLÍMABERENDEZÉS

Az 1998–2000 között gyártott, X15SZR/X18XE1 motorral szerelt modellek esetében a klímaberendezés hibája esetén az 1540-es hibakód (hűtőközeg-nyomásszenzor) jelenik meg, ami az elektromos csatlakozások, a huzalozás vagy a szenzor környékén fellépő hibára utal. Különféle zavarok miatt a motorvezérlő egység már nem képes pontosan felismerni a szenzor ál- tal szolgáltatott nyomásértéket. Ebben az esetben a vezérlőegység helyettesítő értéket határoz meg, miközben bejegyzi az 1540-es hibakódot.

A pótérték azonban olyan kicsi, hogy a klímaberendezés ezt követően biztonsági okokból kikapcsol. Ha mind a kábelköteg, mind a szenzor rendben van és a hiba a hibakód törlése után újból fellép, a hiba már csak a motorvezérlő egység szoftverének a frissítésével, ill. a motorvezérlő egység cseréjével szüntethető meg. Különféle zavarok miatt a motorvezérlő egység már nem képes pontosan felismerni a szenzor által szolgáltatott nyomásértéket. Ebben az esetben a vezérlőegység helyettesítő értéket határoz meg, miközben bejegyzi az 1540-es hibakódot. A pótérték azonban olyan kicsi, hogy a klímaberendezés ezt követően biztonsági okokból kikapcsol. Ha mind a kábelköteg, mind a szenzor rendben van és a hiba a hibakód törlése után újból fellép, a hiba már csak a motorvezérlő egység szoftverének a frissítésével, ill. a motorvezérlő egység cseréjével szüntethető meg.

 

NINCS HŰTÉS

Ha egy 1,6-os X16XEL 74 kW-os motorral és manuális klímával szerelt Opel Astra G-ben a klímaberendezés bekapcsolása és a kontroll-lámpa kigyulladása után nem változik a hőmérséklet, akkor a hűtőközeg-töltésmennyiség mellett főként az elpárologtató hőmérséklet-érzékelőjét kell ellenőrizni. A szenzor meghibásodása esetén megszakad a kompresszor feszültségellátása.


ZÖREJEK, VIBRÁCIÓ

A Z16XE/Z18XE motorral szerelt Astra G-k esetében, ha zörejekre/vibrációkra panaszkodnak, akkor ellenőrizni kell, hogy a klímacsövek megfelelően vannak-e elvezetve. Ha azok rosszul vannak elvezetve a karosszériával való érintkezés miatt, a zörejek/vibrációk átterjedhetnek az utastérbe. Ha a klímacsövek ellenőrzése során nem találunk hibát, a hűtőközeg-mennyiség csökkentésével (600-ról 525 grammra) elhárítható a hiba.


ZAJOK A KLÍMÁBÓL

A 2003 után gyártott Opel Astra G jár- művek esetén előfordulhat, hogy 2500 és 3000 min-1 fordulatszám között a klímaberendezésből turbinaszerű zaj hallható. Az alkatrészcsere előtt az alábbi lépéseket érdemes elvégezni:

– ellenőrizzük és szükség esetén kor- rigáljuk a hűtőközeg mennyiségét,

– ellenőrizzük a klímacsövek elhelyezkedését és rögzítését,

– a hűtőközeg mennyiségét 600-ról 525 grammra csökkentsük.
 

HŰTŐFOLYADÉK-ÁRAMLÁSI ZAJOK

A 2,2-es Z22SE motorral és manuális klímával szerelt járművek esetében a fűtőradiátor környékéről áramlási zajok hallhatók 3000–3500 min -1 motorfordulatszám-tartományban és kikapcsolt fűtés mellett. A hibát az elektromos zárószelep okozhatja. Az alábbi alvázszámoktól kezdődően nem építik már be az Opelekbe:

YB 009 020, Y8 169 594, Y6 156 195, Y5 338 957, Y2 314 649.
A probléma úgy hárítható el, hogy nyitott állapotban elektromosan leválasztjuk a hűtőfolyadékelzáró szelepet. Ehhez a következő lépéseket végezzük el:

– Kikapcsoljuk a gyújtást.

– Kiszereljük a fűtés/klímaberendezés kezelőegységét.

– Bekapcsoljuk a gyújtást (a kompaktcsatlakozó a kezelőegységre van csatlakoztatva), a forgó gombot „Max" melegre fordítjuk, a kompakt csatlakozót pedig leválasztjuk a kezelőegységről.

hirdetés

– Kikapcsoljuk a gyújtást.

– Behr fűtésrendszer esetében a 2. kábelt (piros/fehér) és a 3. kábelt (barna/fehér), vagy Delphi fűtésrendszer esetén a 4. kábelt (fekete/ kék) és az 5. kábelt (fekete/sárga) leválasztjuk a kompakt csatlakozóról és szigeteljük.

– Visszaszereljük a kezelőegységet.

– Ellenőrizzük a működést.
 

HIBÁS BELSŐ LEVEGŐKERINGETŐ CSAPPANTYÚ

Az 1998 és 2009 között gyártott járműveknél egy sérült tengely következtében a belső levegőkeringető csappantyú meghibásodhat. Ennek javítására egy módosított belső levegőkeringető csap- pantyúházat szerelnek be. Emellett a csappantyúállító motor rövid tengelyét kiszerelik, és a módosított házhoz tartozó hosszú tengelyt szerelik be (rajz). Átépítés után egy alapbeállítást, ill. funkció-ellenőrzést kell végezni.

A véghelyzeti ütközőelemekkel készült házat a gyártás során a következő alvázszámoktól alkalmazták:
 

– WOLOAHL699G013486 (gliwicei gyár)

–  WOLOAHL4895015120 (antwerpeni gyár)

–  WOLOAHL4898019565 (Ellesmere porti gyár)

–  WOLOAHL3592020114 (bochumi gyár)

 

SZÉLVÉDŐ-PÁRÁSODÁS

Az 1998–1999-es évjáratú, klímaberendezéssel szerelt járművekben bepárásodhat a szélvédő vagy több ajtóüveg is, a légkeringető csappantyú meghibásodása miatt. Ha ilyen jelenséget tapasztalunk, akkor érdemes ellenőrizni a belső keringetés csappantyú, ill. a belső keringetés csappantyú motorjának és a kapcsolónak a működését. A belső keringetés kapcsoló mindenkori működtetésétől függően a csappantyúnak teljesen zárnia vagy nyitnia kell, amit mind szemmel, mind füllel érzékelhetünk. Egyéb esetben előfordulhat, hogy meghibásodott a belső keringetés csappantyú motorja és/vagy a kapcsoló.
 

NEM MEGFELELŐ MOTORMŰKÖDÉS

A 2003 után gyártott, Z16XEP motorral szerelt Astra G modellek esetén, ha világít a motorhibát jelző lámpa, és a hibatároló kiolvasásakor a P1113, azaz a pozícióérzékelő csatornalekapcsolás; az áramköri feszültség túl kicsi / nagy hibakód fogad, akkor a hiba minden bizonnyal a szívócsőben lévő csappantyú potenciométerénél keresendő. Ilyen esetben először a motor kábeleit, valamint a vákuumtömlők megfelelő helyzetét kell ellenőrizni. Ha itt nem észlelhető hiba, akkor a potenciométer határértékeit kell ellenőrizni egy diagnosztikai készülékkel. A potencio-méter meghibásodásának kizárása érdekében össze kell hasonlítani a gyártó által előírt értékeket a tényleges mért értékekkel a mérőblokk paraméterében. A csappantyú kézi mozgatása az alsótól a felső határig:

– alsó érték: max. 0,5 volt
– felső érték: min. 4,5 volt.

Ha nem sikerül elérni ezeket az értékeket, ki kell cserélni a potenciométert. A szívócsőcsatorna műanyag alkatrészeinek deformálódása okozhatja a problémát, amennyiben minden rendben van a potenciométerrel, a hiba azonban meleg motor esetén időnként továbbra is fennáll. Ez a szívócsőcsappantyúk beragadásához vezethető vissza. Ha ilyen hiba észlelhető, akkor ki kell cserélni a szívócsövet. Ez az alkatrész csak kompletten, kábelköteggel, befecskendezőszelepekkel és érzékelővel együtt kapható.

 


Kapcsolódó dokumentum:


50-51


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés