Gyári alkatrész vs. utángyártott
Azt hiszem, már Ön is hallott ilyeneket: „Az utángyártott gagyi, csak az eredeti gyárit szabad megvenni!” vagy „Nem véletlen drágább a gyári, biztos, hogy akkor az a jobb”. Az ilyen és ehhez hasonló mondatok miatt gondoltam úgy, hogy rendbe kellene tenni az eredeti gyári (más néven OE) és az utángyártott (azaz aftermarket) alkatrészek fogalmát, illetve a kettő közötti esetleges azonosságot vagy különbséget.
Mindenekelőtt álljon itt egy rövid kis történet, amit az egyik korábbi autóm felújításakor éltem át. Ez az autó egy BMW 318i volt, amelynek a hengerfejét kellett felújítani. Akkoriban nem volt olyan könnyű minőségi alkatrészt beszerezni, mint manapság, ezért úgy gondoltam, veszek egy gyári hengerfejtömítést az autóra, úgyis megérdemli. Soha sem fogom elfelejteni, a márkakereskedésben 45 perc várakozás után 20 500 Ft-ért meg is kaptam a hengerfejtömítést, ami egyszerű kartonlapra volt ráfóliázva. Se logós papír, se szerelési utasítás, se hologramos matrica, semmi, csak egy egyszerű címke volt ráragasztva, a BMW emblémával és egy cikkszámmal. De egy valami egyértelműen látszódott rajt, hogy a tömítés Victor Reinz gyártmány. Fogtam hát magam, és kíváncsiságból rendeltem egy ilyen Reinz gyártmányú tömítést is (9 200 Ft-ért) és összehasonlítottuk azokat. Színre-szagra teljesen egyformák voltak, akár fel is lehetett volna őket cserélni. És ráadásul az „utángyártott” tömítés szép reinzes csomagolásban, hologramos matricával, és ami a legfontosabb, a szereléshez szükséges adatokat tartalmazó leírással érkezett. Ez a kis történet is jól példázza, hogy nem csak a gyári alkatrész lehet minőségi.
Mi is az eredeti gyári alkatrész
A legtöbb esetben a gyári alkatrészek mellett kardoskodók a kitűnő minőséget hangoztatják, ami természetesen a legtöbb esetben igaz is. De mivel a márkaszervizekben is létezik garanciális javítás, az eredeti alkatrészek közt is van kevésbé jó minőségű, úgy ahogy az utángyártottak között is van minőségi.
De miért is van ez így?
Az autógyártók a gazdaságosság szempontját szem előtt tartva a lehető legritkább esetben gyártanak alkatrészt saját maguk. Egy új autó megtervezésekor igyekeznek a legtöbb alkatrész kifejlesztését és legyártását külső, az adott szakterületre specializálódott gyártóknak kiadni. Ez mindenkinek jó, hiszen az autógyáraknak nem kell külön gumiüzemet, szűrőgyártó gépsort, dugattyúöntödét és egy sor további igen költséges gyártósort üzemeltetniük. Míg a külső gyártók az általuk megtervezett és legyártott alkatrészeket később az aftermarket piacon is eladhatják. Ezek azok az alkatrészek, amelyeket az autósboltokban bárki megvehet mint utángyártott alkatrészt.
Akkor mégis miért van az, hogy sokan ódzkodnak az utángyártott alkatrészektől? Ennek több oka is van.
– Ha például egy olajszűrőt márkaszervizben vásárolunk, az eredetivel teljesen megegyező szűrőt kapunk, és a közvetlen garanciát az adott márka (pl. Opel) biztosítja számunkra. Utángyártott alkatrész esetében még akkor is, ha a gyártója a gyáriéval megegyező, a garanciát „csak” az autósbolt biztosítja számunkra.
– Egy adott alkatrészt akár több tíz gyártó is kínál az utángyártott alkatrészek piacán. Csak hogy maradjunk a szűrő példájánál, egy Opel Astra X14XE motorhoz legalább 15-féle márkájú szűrőt kaphatunk akár azonnal.
A márkaszervizekben megvásárolható alkatrészek rendszerint tényleg a magas minőséget képviselik, de egy kis körültekintéssel ugyanezeket az alkatrészeket szerezhetjük be az autósboltokban. A tényleges garanciát pedig mindkét esetben a termék gyártója vállalja. Ez azt jelenti, hogy abban az esetben, ha a meghibásodott alkatrészt visszavisszük, az visszakerül az eredeti gyártójához, aki kivizsgálja a hiba okát, és belátása szerint dönt a garanciális igény kielégítéséről. Ez abban az esetben is így történik, ha a meghibásodott alkatrészt autósboltban vásároltuk. Természetesen az egy külön téma, hogy az autósboltokban hogyan kezelik a garanciális igényeket, de ez nem a termék minőségét, hanem az autósbolt hozzáállását tükrözi.
Azt hiszem, az is nyilvánvaló, hogy azért mert ugyanazt az alkatrészt több cég is gyártja, nem feltétlen mindegyik gagyi. Az alkatrészgyártó cégek igyekeznek minél szélesebb termékpalettát kínálni, hogy kielégítsék az autógyárak és a tulajdonosok igényeit is. De azért, mert egyik termékük épp nem első beszerelésű OE alkatrész, minősége megfelelhet a gyári követelményeknek. Például a Glyco csapágykínálatában megtalálható a Volkswagen és a Nissan több típusa is, de míg a Volkswagennek gyári beszállítója, addig a Nissannak nem. Azt is érdemes megemlíteni, hogy az utángyártottpiacon kapható alkatrészek némely esetben akár jobbak is lehetnek a gyárinál. Ezt az magyarázza, hogy a folyamatos visszajelzések alapján az alkatrészgyártók tökéletesítik a termékeiket, és az utángyártott alkatrészek piacán már ezeket a termékeket értékesítik. Erre jó példa, hogy néhány európai márka esetében az eredeti fékbetétekkel szerelt autóknál a többszöri tisztítás ellenére is igen hamar csikorgó hang jelenik meg. Ez az utángyártott fékbetétek esetében nem tapasztalható. Ugyanezt figyelhetjük meg az egyes dugattyúk kialakításánál is. Az égésterek alakját a tapasztalatoknak megfelelően módosítják. Ez tökéletesebb égést eredményez, ami miatt csökken a fogyasztás és kevesebb lesz a meghibásodás is.
De nem ugyanaz a kettő!
Gyakran felmerül az a probléma is, hogy igaz, hogy gyári és az utángyártott alkatrészt ugyanaz a cég gyártja, de minőségileg mégis van különbség közte. Ha logikusan belegondolunk, az alkatrészgyártóknak nem érdeke a különböző minőségű alkatrészek gyártása ugyanazon a cikkszámon. Ez többletköltséggel jár számukra, mivel külön gyártósort kell beállítani a gyengébb minőségű termékek gyártásához. Továbbá a hírnevüket is kockára tennék, ha a gyárival megegyező minőségűnek kikiáltott termék dobozában egy rosszabb alkatrész lenne.
A gyártók nagy gondot fordítanak arra, hogy a katalógusaikban és weboldalaikon láthatóan fel legyen tüntetve, hogy melyik autónak vagy autógyártónak a beszállítói. Mennyire életszerű, hogy a Gates első beépítésű gyári szíjként lényegesen magasabb minőséget állít elő, mint utólagos forgalmazásra? Adott esetben a két vezérműszíj kialakítása tökéletesen azonos, a Gates emblémát mindkettőn megtaláljuk, az utángyártottról csupán a gyár logója hiányzik. Lehet, hogy az a logóhoz felhasznált századmilliméteres festékréteg erősíti meg a szíjat? Nem hiszem.
Ennek ellenére előfordul, hogy a gyártók ugyanazt a terméket többféle kivitelben is gyártják, azonban ezt jól megkülönböztetett formában és hangsúlyozottan teszik. Legtöbb esetben eltér a csomagolás, de van amikor a márkanév sem azonos. A Ferodo az egyik legnagyobb fékbetétgyártó cég, több nagy autógyártó beszállítója. Azokat a fékbetéteket, amelyeket a gyárival teljesen megegyező minőségben kínál, Ferodo Premier néven forgalmazza, az ettől eltérő minőségűeket pedig Ferodo Sercie Line néven. Ez nem azt jelenti, hogy ami nem felel meg a gyárinak, az megy az SL csomagba, hanem a változó igényeknek megfelelően kifejlesztett külön terméket.
Kifordítom, befordítom...
Érdemes néhány szót szólni az autógyárak által közösen fejlesztett modellekről is. Mivel ezek közös fejlesztések, értelemszerűen ugyanazokat az alkatrészeket is tartalmazzák. Az ilyen gyári dobozokon nem ritka, hogy 2–3 címke is van egymásra ragasztva, külön cikkszámmal és persze eltérő származási hellyel.
Mennyi az annyi
Igen, az ár. Fontos kérdés, hiszen egy autó teljes felújításánál (karosszéria-motor-futómű) akár több százezer forint eltérés is összejöhet, attól függően, hogy milyen alkatrészekből újítjuk azt fel. A legtöbb esetben a gyári alkatrészek ára magasabb, mint az utángyártottaké, mivel meg kell fizetni a márkanevet. Ez jellemzően 20–25% különbséget jelent, de nem ritka, amikor egyes alkatrészek akár 100–150%-kal drágábbak a márkakereskedésben, mint utángyártottként.
Ez a különbség azonban nem mindig párosul azzal, hogy az alkatrészeket körültekintőbben kezelik. A képen lévő dobozban egymás hegyén-hátán a vezérműszíj, pollenszűrő, olajszűrő és sok minden más. Így érkezik meg egy kb. 1500 km-es útról a gyár európai központjából. Csoda, ha valami nem sérül meg. Az utángyártott pollenszűrő és vezérműszíj csomagolása ezzel szemben nem egy sima nejlon, hanem papírdoboz, így a szállítás során kevésbé sérül.
Mit is vegyek?
Első ránézésre úgy tűnhet, hogy nehéz eligazodni a rengeteg gyártó és márka között, de ez csak a látszat. A kiszerelt gyári alkatrészen rendszerint megtalálható a gyártó emblémája és ez alapján már könnyen be lehet azonosítani azt. Ennek hiányában vagy ha már nem gyári alkatrész volt az autóban, egy felkészült alkatrész-kereskedésben rendelkezésre állnak azok a katalógusok, illetve adatbázisok, amelyek alapján a keresett alkatrész egyértelműen beazonosítható.
További segítséget jelent, ha olyan helyen vásárolunk, ahol nemcsak értékesítéssel, hanem szereléssel is foglalkoznak, hiszen az ilyen helyen első kézből lehet információt szerezni az alkatrészekről. A beszerelt alkatrészre nemcsak a gyártó, hanem az is garanciát kell hogy vállaljon, aki beépíti azt. Ezért az ilyen helyeken a garanciális problémák elkerülése végett minőségi alkatrészeket építenek be.
Természetesen aki ragaszkodik a gyári alkatrészhez, az egyszerűen beszerezheti valamelyik márkaképviseletben. Azonban az esetek túlnyomó többségében a gyári alkatrésszel megegyező gyártmányú alkatrész is könnyedén beszerezhető, ára kedvezőbb és rendszerint még gyorsabban is megérkezik. Amennyiben tradicionálisan autóalkatrész-kereskedelemmel, autószereléssel vagy motorfelújítással foglalkozó szaküzletben – szakműhelyben vásárol, biztosan nem csalódik.