Vezérműszíjcsere Ford Galaxy 1,9-es, AUY kódú motoron

A 2003-tól 2006-ig gyártott, AUY kódú motorral szerelt Ford Galaxy-k vezérműszíjcseréjével kapcsolatban több probléma is felmerült a szervizekben, ezért a Contitech segítséget nyújt a CT1028K3, a CT1028WP2 és a CT1028WP4 vezérműkészletek cseréjében. Jelen cikkünkben részletesen leírjuk az elvégzendő lépéseket.

A gyártó a 2003. június után gyártott modellek esetében 90 000 km-ben vagy 5 évben határozta meg a szíj csereperiódusát és 180 000 km-ben vagy 10 évben a feszítő- és vezetőgörgőkét. A 2003. május előtti járművekben 60 000 km-enként vagy 5 évente kell a vezérműszíjat és a görgőket cserélni. A teljes művelet 2,6 órát vesz igénybe. Érdemes a hűtőfolyadék-szivattyút is cserélni minden szíjcsere alkalmával. Az alábbi célszerszámok szükségesek a műveletek elvégzéséhez:

1. Vezérműtengely-rögzítő OE (VW 3359) (Tool Box V01-6)

2. Főtengelyrögzítő OE (310-085) (Tool Box V01-20)

3. Ellentartó szerszám OE (205-072) (Tool Box-3)

4. Tüskés kulcs OE (303-1053) (Tool Box V01-28)

5. Feszítőgörgő-rögzítő OE (303-1054) (Tool Box V01-25)

ELŐKÉSZÜLETEK

A motorkód alapján azonosítsuk a járművet! Válasszuk le a jármű akkumulátorát. Ügyeljünk rá, hogy a forgattyús- és a vezérműtengelyt ne forgassuk, amíg a vezérműszíj nincs a helyén. Mindig az óramutató járásával megegyező irányba forgassuk a motort, kivéve, ha a típusspecifikus leírás mást nem ír. Csak a főtengelyen keresztül forgassuk a motort. Függesszük fel a motort úgy, hogy az első motortartó bakot tehermentesítsük.

SZÉTSZERELÉS

A szétszerelést – mint említettük – kezdjük az akkumulátor saruinak a leválasztásával, majd a légszűrőház, a motorburkolat, az intercooler csövek, az alsó motorburkolat, a motorról jövő kormányrásegítő csövek, a segédberendezések szíjhajtásának kiszerelésével folytassuk, a vezérműburkolatok, a főtengely-szíjtárcsa és az első motortartó bak kivételével.

A VEZÉRMŰTENGELYSZÍJ LESZERELÉSE

Állítsa az 1-es hengert felső holtpontba. Ehhez forgassa a főtengelyt az óramutató járásával megegyező irányba, amíg a jelzés 12 óra pozícióba ér ➊ és a vezérműkeréken található „korona” is felső állásban van ➋.



Szerelje fel a vezérműtengely-rögzítő szerszámot (OE VW 3359) ➌! Helyezze fel a főtengelyrögzítő szerszámot (OE 310-085) ➊! A rögzítőszerszámon lévő jelölésnek egybe kell állnia a keréken található jelöléssel!


Lazítsa meg a feszítőgörgő csavarját és tehermentesítse a vezérműszíjat ➍!


A tehermentesítéshez használja a 303-1053 számú célszerszámot! Az óramutató járásával ellentétesen fordítsa el az excenteres feszítőt, amíg a 303-1054 számú rögzítő tüske behelyezhető a helyére ➎, ➏.


 ➎


Az új készletben legtöbbször megtalálható a rögzítő tüske, de ezt csak a szíj tehermentesítésére kell használni ➐. Ez nem egy automatikus feszítőrendszer! A 303-1053 számú szerszámmal az óramutató járásával megegyező irányba fordítsa el a feszítőt az excenterrel egészen ütközésig, majd kézzel húzza meg a csavart.


A szíj ezután leszerelhető.

AZ ÚJ SZÍJ FELSZERELÉSE

Lazítsa meg a vezérműkerék csavarjait! Ehhez használja a 205-072 számú szerszámot ➑. Ellenőrizze a vezérlés helyzetének jelöléseit! Ehhez a szétszerelés menetének első három lépését nézze meg és szükség esetén korrigáljon. A laza vezérműkereket állítsa az állítóhornyok közepére.


Szerelje be az új alkatrészeket! Biztosítsa a feszítőgörgő helyes pozícióját. A rögzítő lemeznek ➒ illeszkednie kell a burkolaton lévő résbe ➓. A feszítőt a 303-1054 számú szerszámmal együtt szerelje fel ➐, ➑!



Helyezze fel a vezérműszíjat az óramutató járásával ellentétes irányba, a vezérműtengelyen kezdve: vezérműkerék, feszítőgörgő, főtengely, hűtőfolyadék-szivattyú sorrendben. Ügyeljen rá, hogy ne törje meg a szíjat szerelés közben. A húzott oldalon a szíjnak feszesnek kell lennie a szíjkerekek között.

Fordítsa a feszítőgörgőt az óramutató járásával ellentétes irányba a 303-1053 számú célszerszámmal, amíg a 303-1054 rögzítő tüske kivehető lesz ➏, ⓬.


Feszítse meg a szíjat az óramutató járásával megegyező irányba fordítva a feszítőt, amíg a görgőn található jelölések helyes pozícióban nem állnak ⓭, ⓮. A 303-1053 számú célszerszámmal tudja beállítani a feszítő excentricitását. A feszítőgörgő rögzítéséhez a csavarokat 20 Nm + 45°-kal húzza meg.



Szerelje le a rögzítő szerszámokat a vezérműtengelyről és a főtengelyről, majd 25 Nm-rel húzza meg a vezérműkerék csavarjait! Ehhez használja a 205-072-es számú célszerszámot ellentartani ⓯!


Forgassa körbe a motort kétszer az óramutató járásával megegyező irányba, majd állítsa felső holtpontba az 1-es hengert. Helyezze be a vezérműtengely és a főtengely rögzítő szerszámait! Ha nem tudja behelyezni a rögzítőket, akkor korrigálja a vezérlés pozícióit! Ellenőrizze a szíj feszítettségét!

Vegye ki a rögzítőket, és a szétszereléssel ellentétes sorrendben szerelje vissza a motortérbe az alkatrészeket!

Meghúzási nyomatékok:

Felső vezérműburkolat – 10 Nm

Alsó vezérműburkolat – 7 Nm

Főtengely – szíjtárcsa – 10 Nm + 90°

Motortartó bak – 3 x 60 Nm a motoron

Motortartó bak – 2 x 61 Nm a karosszérián

Motortartó bak – 1x 54 Nm a motoron

Jegyezze fel a vezérműcsere adatait a mellékelt matricára és ragassza fel egy biztonságos helyre a motortérben!

Vigye el a járművet egy próbaútra!