Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. május | Olvasson bele!

A Valeo alternatív kínálata

hirdetés

A Valeo célja, hogy minél szélesebb körben tudjon megfelelni a pótalkatrészpiac elvárásainak, és ezért két terméktípust gyárt. Eredeti alkatrészeket: kettős tömegű és rugalmas lendkerék. Alternatív termékeket: 4 részes kuplungszett merev lendkerékkel.

A Valeo termékskálája biztosítja a modern tengelykapcsolókkal felszerelt európai gépjárműpark 60%-os lefedettségét, akár kettős tömegű, akár rugalmas lendkerékről legyen szó.

Biztonsági szempontok: a motor és a sebességváltó teljes körű védelme. A Valeo a 4 részes kuplungkészletet kifejezetten a sebességváltót érő rezgések csökkentésére fejlesztette ki. A fejlesztés célja megelőzni az anyagfáradást és a sebességváltó idő előtti meghibásodását.

Speciális torziós rezgéscsillapító rugó (max. 46°-os elhajlással), amely biztosítja a zaj és a rezgések megfelelő szintre csökkentését és ezáltal a vezető magas kényelemérzetét. A lendkerék és a kuplungszett együttes cseréjére általában az idősebb járműveknél van szükség, amelyeken az elkopás miatt nagyobb a zaj- és rezgésszint.

Élettartam: jelentősen megnő.

A kettős tömegű lendkerékkel szemben a merev lendkerék nem tartalmaz mozgó alkatrészeket, ezért megbízhatóbb. A 4 részes kuplungszett nem okozhat meghibásodást a hajtómű egyéb részeiben (a motorban és a sebességváltóban).

A 4 részes kuplungszett akár 30%-kal is olcsóbb lehet a kettős tömegű lendkerék és a hozzá tartozó szett áránál. A további kuplungcserék során a munkadíj is alacsonyabb lesz, hiszen a merev lendkereket már nem kell újra cserélni. A 4 részes kuplungszett ugyanakkora fordulatszámon üzemel, mint az eredeti kettős tömegű lendkerék, tehát nem növeli az üzemanyag-fogyasztást.

hirdetés

Növekvő piac

Az elmúlt 10 évben jelentősen nőtt a gyárilag kettős tömegű lendkerékkel felszerelt járművek száma.

A nagy teljesítményű és megnövelt forgónyomatékkal, nem ciklikus rezgésszámmal működő motorok fejlődésével szükségessé vált a kuplungrendszer üzemi tulajdonságainak javítása, hogy ezáltal megszűnjön a motorból és a kuplungból érkező zaj és rezgés. Ezeknél az erőforrásoknál – különösen a dízelmotoroknál – a keletkező zajt és rezgést a hagyományos kuplungszettek helyett kettős tömegű, ill. rugalmas lendkerékkel lehet visszaszorítani. Ennek következtében a pótalkatrészpiacon is jelentősen megnőtt a kereslet. Bár legtöbbször elég új kuplungszettet beszerelni, előfordulhat, hogy a kettős tömegű vagy rugalmas lendkereket is cserélni kell, ami a hagyományos kuplungoknál csak nagyon ritkán fordult elő. Ezeket az új technológiájú lendkerekeket nem lehet megjavítani, mert a kiszerelés során automatikusan megsérülnek. Ezen kívül tartalmaznak olyan alkatrészeket is, amelyek a rezgéscsillapítás következtében kopásnak vannak kitéve (rugók, hiszterézisbetétek stb.).

A 4 részes kuplungszett előnyei

Az új kuplungtechnológiák bizonyos esetekben jelentős szervizköltség-növekedést okoztak. Ha szervizelésre kerül sor, a kettős tömegű lendkerék és a hozzá tartozó kuplungszett cseréje nem egy modellnél több mint 200 000 Ft-os összköltséget jelent.

Az idősebb járművek tulajdonosai sokallják ezt az árat, és itt vegyük figyelembe, hogy legtöbbször a 7 évesnél idősebb autókon kell kuplungot cserélni. A Valeo kifejlesztett egy költséghatékony megoldást, a 4 részes kuplungszettet, amellyel helyettesíthető az eredeti gyári kettős tömegű lendkerék és a hozzá tartozó kuplungszett. Ez a 4 részes szett egy hagyományos merev lendkerékből, egy különleges, nagy teljesítményű kuplungtárcsából, kuplungszerkezetből és kinyomócsapágyból áll. A rezgéscsillapítást az eredeti kettős tömegű lendkerék helyett a speciális, ún. nagy elmozdulású kuplungtárcsa látja el.

Az eredeti alkatrész (kettős tömegű lendkerék és szett) beszerzési költségeihez képest a 4 részes kuplungszett akár 30%-kal olcsóbb. A 4 részes kuplungszett beszerelése ugyanolyan módon történik, mint az eredeti szerkezeté, megbízható, és biztosítja a megfelelő vezetési kényelmet. Ennek a technológiai újításnak jó tulajdonsága a szerkezet megnövekedett élettartama is. Ezeknek a jellemzőknek köszönhetően már számos európai taxisofőr választotta ezt az alternatív megoldást, és ők – mint a járműveket legjobban igénybe vevő személyek – is elégedetten szólnak tapasztalataikról. Ráadásul ez a megoldás hosszú távon további megtakarításokat hoz, hiszen a további javítások során a merev lendkereket már nem kell újra cserélni.


Kapcsolódó dokumentum:


31


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés