Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. április | Olvasson bele!

A VW és a Mercedes fizet a dízelek megtisztításáért

Nagy a kapkodás Németországban a régebbi dízelmotoros személyautók kötelező betiltása miatt. A kormány a gyártóktól várja, hogy ezeket az autókat forgalomképes állapotban tartsák.

Andreas Schreuer szövetségi közlekedési miniszter tárgyalt az autógyártókkal, és a Daimler, illetve a Volkswagen csoport képviselője bele is egyezett, hogy legfeljebb autónként 3000 eurós költséget felvállal a 2014-nél régebbi, Euro 6-osnál gyengébb besorolású dízelmotoros modellek károsanyag-kibocsátásának csökkentése érdekében. A két gyártó azt is vállalta, hogy beszereli a szükséges kipufogógáz-tisztító berendezéseket régebbi dízelmotoros autóiba, bár erre 2020 előtt aligha kerülhet sor, mivel olyan utólagosan beépíthető rendszere egyelőre senkinek nincs, ami alkalmas lenne a feladatra.

hirdetés

A probléma egy olyan bírósági döntés miatt adódott, amely kimondja, hogy a régebbi autók kitiltása a határértéket meghaladó mértékben szennyezett levegőjű városokból jogszerű. Ennek nyomán a német zöldek perek sorát indították a német városok ellen, és sorra kötelezték azokat a korlátozások bevezetésére. Ezek a tiltások persze nem azonnal lépnek életbe, de jövő február és április között több városból is kitiltják az régebbi dízelmotoros járműveket, és a német kormányzat attól tart, hogy ez tömeges elégedetlenséget szül a választópolgárok körében.

A dízelmotorok utólagos megtisztítása persze komoly műszaki problémákat vet fel – nem is egyértelmű, hogy maradéktalanul lehetséges – de úgy, hogy a Mercedes és a Volkswagen vállalja a feladatot, már a többi autógyártónak sem lesz egyszerű nemet mondania. A BMW most azt nyilatkozta, hogy 3000 euró kedvezményt hajlandó adni a régebbi dízelmotoros autói cseréjére, az utólagos katalizátor-beszerelést viszont nem látják jó megoldásnak: drága, túl sokára hoz eredményt, és nem is garantálható a hatékonysága. Az Opel tulajdonosa, a Peugeot, és a piac más szereplői szintén azt jelezték korábban, hogy nem tartják kivitelezhetőnek a régebbi dízelek Euro 6-ossá alakítását.

Eddig Frankfurt, Hamburg, Köln és Bonn esetében született határozat a dízel-tiltásról, de a következő évek során várható, hogy további városokat is bírósági döntés kötelez majd a forgalomkorlátozások bevezetésére.


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés