Hozzászólás

Mint azt Nagy úr, a Nagy Gépműhely ügyvezetője a „Gyári vs. utángyártott alkatrész” című cikkében írta, az utángyártott alkatrészekkel is elérhetünk megfelelő minőséget.

Általában a bajok az „igazi” utángyártott (leutánzott, olyan mintha…) alkatrészekkel vannak. Erre szeretnék most nem éppen jó példákat bemutatni. Úgy gondolom, a kollégák is jártak már így. Nemrégiben javítottam egy 1.3 JTD Fiat Puntót. Összetört a vízpumpa. Utángyártott alkatrész került beépítésre, azaz került volna. Az ügyfél hozta a vízpumpát, pontosabban 2 db-ot, mert ezt a típust kétféle pumpával szerelik. Hozta mindkettőt. A megfelelő alkatrész kibontása után, jöttek elő a problémák. A négy felfogatófurat még véletlenül sem egyezett a motoron kialakított négy furattal. Valamiért fél furat eltérések adódtak. Rendben, ezt még meg lehet oldani, ha S. O. S.-ben kell a kocsi. Ámde ha a tömítőperem nagyobb átmérőjű, mint a blokk furata, azt már nehezebb eldolgozni. Egy ilyen vízpumpa cseréje 1 óránál nem vesz többet igénybe, de ha a műhelykocsiban nincs eszterga, akkor már kissé bonyolódik a helyzet. Szerencsére nem az autópálya-parkolóban volt az autó, így ez is megoldódott.

Nézzünk egy másik esetet a futóműalkatrészek köréből. Suzuki lengőkar. Miért nem lehet megegyező hosszúságúra készíteni a gyárival? Talán túl egyszerű, vagy csak arról lehet szó, hogy azok, akik ezeket gyártják, úgy vannak ezzel, hogy hadd szenvedjen a szerelő, vagy az ügyfél, és majd mutogatnak valakire. Saját tapasztalatomból írom ezt. Megvettem az utángyártott lengőt a Suzukimba. Talán nem kellett volna… Nos, az új kar felment a helyére, de a csonkállványba nem ment be a talpas. Nézegetem, látom, hogy a lengőkar vége kissé hosszabb, mint kellene a talpasnál, és emiatt a féklemeznél kitámaszt, emiatt nem megy be. Rendben, a megfelelő hosszt megoldom flexxel, gondoltam. Be is épült sikerrel, majd amikor kerékre tettem a kocsit, derült ki, hogy a lengőkar 5 mm-rel hosszabb, mint az eredeti. Olyan kerékdőlést kapott az autó, hogy vezethetetlenné vált, és a futóműves sem tudott ezzel mit kezdeni. Így visszatettem a régit…

Ugyanígy mondhatnám a Navarra kardánkeresztet, vagy a 2 centivel rövidebb Opel sárvédőt, vagy az olyan gumifékcsövet, melynek fémcsatlakozója nincs kifúrva, vagy a szétnyomhatatlan Ford hátsó kerékfékhengert, vagy a generátor-szénkefét, aminek előszeretettel esik ki a vezetéke a keféből, 1000 km után.

Mindezzel azt szerettem volna csak érzékeltetni, hogy rendben, hogy olcsóbb (ezt hozza az ügyfél, mert erőteljesen árérzékeny), de nem biztos, hogy megfelelő is. Ezekkel a nem megfelelő alkatrészekkel aztán elhúzódik a javítás ideje, az ügyfelekkel pedig néha nehéz megértetni, hogy miért nincs még készen az autója, miért kell többet fizetnie… stb. Azok az alkatrészgyártók, akik ilyeneket készítenek, ránk bízzák a „piszkos munkát”, mi nézzünk szembe az ügyféllel, aki joggal van kiborulva, és minden baját rajtunk veri el.

(JeL)