Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Vezérműcsere – Audi A3 1.8T

Gyakran fordulnak elő hibák a vezérműkészlet cseréje után, ami általában a helytelen szerelési eljárás eredménye. Cikkünkben ismertetjük a Contitech szerelési művelet sorrendi ajánlását az Audi A3 1.8T ARZ motorkódú modelljéhez.

A gyártó 180 000 km-ben vagy 5 évben határozta meg a vezérműszíjcsere periódusát. A teljes műveletre 2,2 órát ad meg szervizidőnek. A hosszbordás szíj csereperiódusa megegyezik a vezérműszíj intervallumával, ezért azt is érdemes cserélni a vezérléskészlet cseréjekor.

A művelethez az alábbi célszerszámok szükségesek:

– rögzítő készlet (T40011),

– feszítő csavar (T10092),

– motortartó állvány (10-222A).

ELŐKÉSZÜLETEK, INTELMEK

A motorkód alapján azonosítsa a járművet! Csatlakoztassa le az akkumulátort! Ne forgassa el a főtengelyt és a vezérműtengelyt, miután a vezérműszíjat leszerelte! A motort az óramutató járásával megegyező irányba forgassa, mindig csak a főtengely szíjtárcsáján keresztül!

LESZERELÉS

Azért, hogy hozzáférjen a vezérműszíjhoz, először az alábbi műveleteket kell elvégezni a motortérben:

– motorburkolat kiszerelése,

– szervoolajtartály kiszerelése (a csöveket nem kell megbontani),

– hosszbordásszíj-feszítő és hosszbordás szíj kiszerelése,

– tüzelőanyag-vezetékek szétbontása,

– Hall-szenzor csatlakozójának széthúzása,

– töltőlevegő nyomócsövének megbontása,

– főtengely-szíjtárcsa leszerelése,

– első motortartó bak kiszerelése,

– motor megtámasztása, jármű feleme­lése.

hirdetés

Az 1. hengert állítsa FHP-helyzetbe (felső holtponti).

A vezérműtengelyen található jelnek egy vonalban kell lennie a védőburkolaton található jellel ➊.

Ellenőrizze a főtengelyen található jelöléseket is! Vegye le a gumidugót a váltóharangról és ellenőrizze, hogy a lendkeréken található jelölés egybe esik-e a váltóházon található jelöléssel (➋-➎. ábra).


Csavarja be a hidraulikus feszítőgörgőhöz a T10092 számú csavart ➏, ➐, ➑a, ➒, és a segítségével tehermentesítse a szíjat. Addig csavarja, amíg a T40011 számú rögzítőt a hidraulikus részen elhelyezett kis furatba be tudja helyezni ➑b, ➒.

Vegye le a vezérműszíjat ➓.

FELSZERELÉS

Csavarja be a T10092 számú csavart az új hidraulikus elembe ⓫.

Rögzítse az új feszítőgörgőt (27 Nm) és az új hidraulikus elemet (15 Nm) és húzza meg a feszítő csavart, hogy a rögzítő tüskét könnyen ki tudja majd venni ⓬. Ne húzza ki a rögzítő tüskét, amíg a vezérműszíj és a feszítő nincs megfelelően felhelyezve/rögzítve. A hidraulikus elemet csak a feszítő csavar segítségével nyomja össze, ugyanis bármely más behatás az alkatrész tönkremeneteléhez vezethet.


⓫                                                                               ⓬

Helyezze fel a vezérműszíjat!

Feszítse meg a szíjat a rögzítő tüske kiszerelésével és a feszítő csavar eltávolításával. A feszítést a hidraulikus elem állítja be, nincs jelölés a feszítőgörgőn.

Kétszer forgassa körbe a motort az óramutató járásával megegyező irányba, állítsa FHP-helyzetbe az első hengert és ellenőrizze a jelöléseket.

Ha minden rendben van, akkor szerelje fel a főtengely-szíjtárcsát. Ha M8 8.8-as csavarokkal szereli, akkor a meghúzási nyomaték 10 Nm +90 °, ha M8 10.9-es csavarokkal, akkor 40 Nm.

Helyezze vissza a motortérből kiszerelt alkatrészeket. Meghúzási nyomatékok:

– vezérműszíj-burkolat (10 Nm, menetrögzítő használata),

– hosszbordásszíj-hajtás (szíjfeszítő – 23 Nm),

– motortartó bak (hengerfejhez 45 Nm-rel, karosszériához 40 Nm +90°-kal).

Jelölje a szíj cseréjét egy matrica segítségével.

Tegyen egy próbautat.


Kapcsolódó dokumentum:


conti%20vez%C3%A9r


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés