Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. november | Olvasson bele!

2,5 V6 TDI motor vezérműszíjcsere

hirdetés

Az AFB, AKE, AKN, AYM, BAU, BCZ, BDG, BDH és BFC motorkódú, 2,5 V6 TDI motor vezérműszíjcseréjekor könnyű hibát véteni, ezért közöljük a Gates ajánlatát a művelet helyes elvégzéséhez. 

A VAG-csoport 2,5-ös motorjaival több probléma is elő szokott fordulni:

Vezérműtengely-kopás ➊ a korai modelleken (2003-ig): a nem megfelelő kenés miatt a szelephimbák elnyíródnak ➋ és a vezérműtengely elkopik, megszorul, ami szíjszakadást okozhat. A későbbi, „görgős” szelephimbáknál ez a probléma nem jellemző. 

 


Habár a vezérműszíj hidraulikus feszítő elemmel feszített, számos hiba fordulhat elő a szíj megfeszítése közben, ami a szíj idő előtti tönkremenetelét eredményezi.

Néhány esetben a vákuumszivattyú (helyenként) nehéz járása extra terhelést jelent a szíj számára, ami meghibásodást okozhat. 

A SZÍJCSERE MENETE

A vezérműszíjat csak hideg motoron szabad cserélni! Nagyon fontos, hogy megfelelő szerszámokat (GAT4450 célszerszám) használjunk a szíj helyes felszereléséhez. Azért, hogy az idő előtti meghibásodásokat elkerüljük, szereléskor mindig a gyári szervizutasítás szerint járjunk el! 

1. Forgassa a motort az óramutató járásával megegyező irányba, amíg a vez. tengelyen az „OT” jelet meglátjuk az olajbeöntő fedél nyílásán keresztül. 

2. Vegye le a vezérlés fedelét a motor­blokkról, és helyezze be a rögzítő tüskét (GAT 4401), ami a főtengely FHP-ban tartására szolgál. A tüskét egy menetes furatba kell becsavarni a főtengely házába. 

3. Mindkét vezérműtengely fedelét és a vákuumszivattyút el kell távolítani. A hengerfej hátulján a vezérműtengely-pozícionáló lemezt (GAT 4451) helyezzük be a megfelelő hornyokba, hogy ezzel rögzítsük a vezérműtengelyeket FHP-ban ➌.


A lemezeket egy-egy lánccal kell rögzíteni a motorhoz, hogy ne essenek ki a helyükről. FIGYELEM! A lemezeket pozícionálásra tervezték, nem használhatók a szíjtárcsacsavar lelazításának ellentartásához! 

4. Szerelje ki a 4 csavart a befecskendezőszivattyú rezgéscsillapítóból, és vegye le a csillapítót. Ne lazítsa le a központi csavart! 

5. Helyezze be a rögzítő tüskét (GAT 4440V2), lazítsa le a feszítő csavarját, távolítsa el a szivattyú szíját, a ventilátor tartóját és feszítőjét, valamint a főtengely külső tárcsáját. 

6. Forgassa a feszítőt az óramutató járásával megegyező irányba, amíg a 2 mm-es tüske (GAT 4350T1) teljesen benyomható a hidraulikus elembe. 

7. A kerekeken ellentartva lazítsa le a vezérműkerekek csavarjait annyira, hogy a kúpon elfordulhassanak (GAT4848) és vegye le a bal oldali vezérműkereket. 

hirdetés

8. Ellenőrizze, hogy a motor FHP pozícióban van-e. 

9. Kézzel húzza meg a jobb oldali vezérműkerék csavarját.

10. Vegye le a szíjat, a feszítőt (csapágyat, tartót, hidraulikus elemet) és a görgőt. 

11. Szerelje fel az új vezetőgörgőt! FIGYELEM! A görgőnek speciális csavarhelye van ➍, ahová a készletben található rövid csavar kerül. Helytelen csavar használata a csavar elnyíródását okozhatja ➎. 



12. Szerelje fel a feszítő elemeit. FIGYELEM! Ügyeljen a feszítőgörgő hátulján lévő tüske és kar pozíciójára! Ne felejtse el az (1-1) alátéteket felhelyezni a kar és a feszítő alá! Bármilyen helytelen érintkezés a kar és a feszítő tüskéje között, vagy az alátét hiánya komoly károkat okozhat és a szíj tönkremeneteléhez vezet. 

13. Szerelje fel az új szíjat az alábbi sorrendben: főtengely, jobb vezérműtengely, feszítő, vezető és hűtőfolyadék-szivattyú. 

14. Helyezze a bal oldali vezérműkereket a szíj fogazatába, és így szerelje vissza a kereket a helyére. 

15. Kézzel húzza meg a vezérműkerekek csavarjait. 

16. Fordítsa el kis mértékben, az óramutató járásával megegyező irányba a feszítőt imbuszkulcs segítségével. A kar a hidraulikus dugattyú tetejének az érintésével áll meg. Ekkor távolítsa el a hidraulika rögzítő tüskéjét. 

17. Fordítsa el a feszítőt az óramutató járásával ellentétes irányba, visszajelzős nyomatékkulcsot használva az imbuszlyukba, 15 Nm terheléssel. A hidraulikus elemben lévő olajnyomás miatt a feszítőt a karon kívülre fogja mozdítani (elkerüli a későbbi kontaktust), és megfeszíti a szíjat. 

18. Tartva a feszítőkar helyes pozícióját, húzza meg a feszítő csavarját 42 Nm-rel. Ellenőrizze a hidraulikus elem pozícióját!

19. Húzza nyomatékra a vezérműkerekek csavarjait (75 Nm), biztosítsa az ellentartást GAT 4394 célszerszámmal. 

20. Ellenőrizze az FHP állapotot, szereljen fel új befecskendezőszivattyú-feszítőt (a csavart csak kézzel húzza meg), és szerelje vissza a ventilátor tartóját. 

21. Szerelje fel a külső vezérműkereket, pozícionálja a csavarokat a furatok közepére, kézzel húzza meg a csavarokat, és szereljen fel új szíjat. 

22. GAT4452 célszerszámmal a csavart megfogva, imbuszkulcs segítségével fordítsa el a feszítőt az óramutató járásával ellentétes irányba, amíg a mutató megfelelő helyre mutat, majd húzza meg 37 Nm-rel a feszítő csavarját a GAT4452-t használva, imbuszkulccsal tartva a feszítő helyes pozícióját ➏. FIGYELEM! Lehetséges az óramutató járásával megegyező irányba is feszíteni, de ez motorkárosodáshoz vezet! 



23. 22 Nm-rel húzza meg a 3 vezérműkerék-csavart, a GAT4394-el ellentartva. 

24. Vegye le a rögzítőket, forgassa át a motort kétszer FHP pozícióba. Szerelje fel a rögzítőket, és ellenőrizze a mutató állását (szükség esetén korrigáljon). Vegye le a rögzítőket, és szerelje fel a befecskendezőszivattyú rezgéscsillapítóját, a csavarokat 22 Nm-rel húzza meg.


Kapcsolódó dokumentum:


2,5%20V6%20TDI%20motor%20vez%C3%A9rm%C5%B1sz%C3%ADjcsere


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés