Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

Adam Opel 150 éves

Az Opel számára 2012 ünnepi év, az Opel cég jubileumi éve. Adam Opel 1862-ben alapította vállalkozását, a családi lakatosüzemben varrógépek gyártását kezdték meg.

A termelés nagyon hamar meredeken növekedett, majd megkezdték a kerékpárok gyártását is: az első „Velociped“ 1886-ban hagyta el a gyárat. Népszerűek lettek a rüsselsheimi biciklik, a húszas évek közepén az Opel a világ legnagyobb kétkerekűgyártója, amely már motorkerékpárokat is készít. Az autógyártás históriája 1899-ben kezdődött, ezáltal a Daimler-Benz után a második legrégebbi, még létező német járműgyártó.

A „Patent Motorwagen System Lutzmann“ volt a kezdet, és már 1902 őszén bemutatta az Opel az első saját konstrukciót, a 10/12 PS modellt. 1906-ig több mint ezer darab hagyta el az üzemcsarnokot. 1914-re valamennyi vetélytársát túlszárnyalta az Opel, immár Németország legnagyobb járműgyártója. Már a korai időkben is népszerű és megfizethető sikermodelljeivel szerzett nevet: a „Doktorwagen“ (1909) és a „Puppchen“ (1914) jelölte ki máig érvényes célját, hogy műszakilag kiváló és megbízható, ugyanakkor elérhető autókat kínáljon széles vevőkörnek.

Az 1920-as években készült a „Laubfrosch” és a rakétaautó. A népnyelvben a fűzöld színe miatt kedveskedve levelibékának elnevezett 4/12 PS kiskocsival, első német gyártóként, 1924-ben vezette be az Opel a futószalagos gyártást. Emellett elsőként kezdett látványos rakétaautó-tesztekbe. 1928-ban például a berlini Avus versenypályán történt nagy szenzáció: Fritz von Opel akkoriban szinte elképzelhetetlen, 238 km/h csúcssebességet ért el RAK2 rakétaautójával.

1929-ben nehéz idők köszöntöttek be az autóiparban is. Milliókat tett munkanélkülivé a világgazdasági válság, kártyavárként omlott össze a „dübörgő húszas évek” konjunktúrája. Az Opel azonban időben gondoskodott magáról, és erős partnert talált az amerikai General Motors (GM) konszernben. Meg tudta szilárdítani piaci pozícióját, 1935-ben először gyártott több mint 100 ezer járművet, köztük a „Blitz“ teherautót az új brandenburgi gyárban. Ugyanekkor egy műszaki újdonsággal is jelentkezett Rüsselsheim: az Olympia volt az első német szériakocsi, önhordó acélkarosszériával. Egy évvel később rakta le a vállalat a kompakt kategória 75 éves sikertörténetének alapkövét: a Kadettől folytonos a vérvonal a jelen népszerű Astra-családjáig. Az Opel 1936-ban 120 ezres évi gyártással Európa legnagyobb járműgyártója lett.

hirdetés

Miután a háború alatt megszakadt a polgári célú gyártás, az újjáépítés idején megint gyorsan felvette a tempót az Opel. A német gazdaság gyors fejlődésének éveiben olyan kocsikkal jártak az emberek, mint az Olympia, az Olympia Rekord, a Rekord P1 és a Kapitän, a vásárolt élelmiszereiket pedig Opel „Frigidaire” hűtőszekrény tartotta frissen. Százéves jubileumára 1962-ben nyitotta meg a vállalat a második üzemét, Bochumban. Ott készült az új Kadett, majd a hatvanas években több sportos, szívhez szóló modell, köztük legendás kultuszautók, például a Commodore, a Manta és a GT. Az Opel a felsőbb szegmensben is képviselte magát a KAD modellekkel (Kapitän, Admiral, Diplomat), amelyeket később a Senator és a Monza váltottak fel.

1971-ben gördült le a futószalagról a tízmilliomodik Opel, és ugyanabban az évben érte el egy kísérleti, akkumulátoros GT villanyautóval Georg von Opel a 188 km/h sebességet.

1972-ben az Opel Németország legsikeresebb autógyártója 20,4 százalékos piaci részesedéssel. A Kadett ötödik nemzedéke, egyben az első fronthajtású, a legáramvonalasabb kompakt autó volt 1979-ben, 0,39-es alaktényezővel. Később az Omega A (cw 0,28) és a Calibra (cw 0,26) állított fel új rekordot. A nyolcvanas években a kipufogógáz került a figyelem középpontjába, az Opel mint az első német márka, komplett katalizátoros flottát kínált, és 1989-től valamennyi modelljét szériában látta el ilyennel.

1991-ben debütált az Astrában az Opel Safety System, oldalütközés és alácsúszás-védelemmel, valamint övfeszítőkkel. A Frontera pedig azt mutatta, milyen jól érez rá a márka a trendekre: a terepjáró szabadidőautó a SUV-korszak egyik előfutára lett, és kapásból piacvezető. 1992-ben vette fel a termelést a világ legmodernebb autógyára, az eisenachi Opel üzem, majd határozott további lépések következtek: 1997-ben a bestseller Corsa első európai kiskocsiként kapott szerény fogyasztású háromhengerű motort, majd 1999-ben debütált a hétüléses Zafira, amely megnyitotta a nagyterű autók korszakát. Ugyanebben az évben érte el egyik fontos jubileumát: 50 millió gépjárműve hagyta el gyárait.

Az Opel Insignia 2008-as megjelenésével új irányt vett fel a márka. A szoborszerű szépséggel ötvözött németes precizitást aztán átvitték a Zafira Tourer és a GTC Astra Opel modellekre is.


Kapcsolódó dokumentum:


56-57


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés