Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2020. augusztus | Olvasson bele!

A siker titka a család - 20 éves a győri Interdiesel Kft.

A győri Interdiesel Kft. elsősorban a dízelmotorok, illetve azok üzemanyag-ellátó rendszerének javítására szakosodott, de általános szervizelésre is be lehet jelentkezni hozzájuk. Ha nagy a baj, esetleg szakértő beavatkozásra van szükség vagy egyszerűen csak minőségi munkát szeretne az ügyfél, előbb-utóbb odatéved.


A 20 éves Interdiesel főhadiszállása Győrött, a Szent Imre út 179. szám alatt

A rendszerváltás időszakában országszerte gombamód nőttek ki a semmiből a magánvállalkozások. A szabadság szele mindenkit megcsapott. Azóta már tudjuk, sokakat el is sodort. Nem úgy az Interdiesel Kft.-t, amely az elmúlt húsz év során egy garázsból indulva 4 ezer négyzetméteres, a határon innen és túl egyaránt ismert és elismert dízelspecialista javítóbázissá fejlődött. Immáron a Bosch Diesel Center címet viselik – a járműjavító szakmában dolgozóknak nem kell ecsetelni, mekkora előrelépést jelent ez a Bosch Diesel Service-hez képest. Az első lépések megtétele Lázár László cégalapító nevéhez köthető, az utóbbi évek sikerei azonban már a fia, Péter cégvezetői tevékenységét fémjelzik.

Maszek vállalkozó

Mint minden kezdet, az Interdiesel Kft. beindítása is egy sor nehézségbe ütközött. Az indíttatást azonban pont a nehézségek egy részéből merítette a cég alapító-tulajdonosa. Megszűnt például a hazai forrásból elérhető alkatrész-utánpótlás, ezért a korábbi munkahelyén, ahol ugyancsak dízelmotorok javításával, karbantartásával foglalkozott, nem nagyon tudott mihez kezdeni.


A Hartridge CRi-PC többek között a Delphi injektorok pontos vizsgálatát szolgálja
A cégvezető, Lázár Péter és munkatársa, Czimmerer Roland egy Landini traktor adagolója felett tart „konzíliumot”

Mindeközben az egész nagy állami javítóvállalati szektor is szétesett. A szerelők zöme a személy- és teherautók maszek javítására állt rá, a mezőgazdasági és egyéb munkagépek szervizelésével azonban senki sem foglalkozott. Lázár úr gondolt hát egy merészet, és egy volt munkatársával közösen megkezdte a traktorok és más dízelgépek motorjainak javítását. Az alkatrészeket saját maga szerezte be Ausztriából és más nyugat-európai országból. Ma már csak mosolygunk azon, hogy akkoriban még órákig tartott átjutni Hegyeshalomból Nickelsdorfba, visszafelé pedig a vámosok kekeckedtek folyton.

A kitartó munka gyümölcse

1991-ben aztán hivatalosan is megalakult az Interdiesel Kft., s azóta példaértékű fejlődésen ment keresztül. Persze az alapítás óta eltelt húsz év során történt néhány olyan meghatározó esemény, amely erőteljesebb lendületet adott a továbbhaladáshoz. Szinte rögtön az elején, 1992-ben a garázsból valóságos hodályba költözött a cég. Győrött, Kismegyeren, a Szent Imre út külső szakaszán sikerült megvásárolni a felszámolt tsz ingatlanjait. Megkezdődött a nagyüzem.


Ez egy PDTDI 2.0 befecskendező a Boschtól. A Siemens is szállított a VW-csoportnak komplett üzemanyag-ellátó rendszert, az azonban nem javítható alkotóelemenként

Az 1990-es évek folyamán lényegében minden fontosabb dízelüzemanyag-ellátó rendszerhez megvásárolták a célgépet. Így az amerikai Delphi (korábban Lucas), a japán Denso, a brit Perkins és a német Siemens, majd az ugyancsak Bosch dízeltechnikájának hivatalos szervizpartnerévé vált az Interdiesel.

Világszínvonal

hirdetés

A továbbképzések és gyakorlati tapasztalatok révén a szakmai tudásbázis is gyarapodott. Új munkatársak érkeztek és a kapacitás is bővült. Noha a kismegyeri főhadiszállás helye azóta sem változott, maga a telephely 1999-ben jelentősen átalakult. Akkorra készült el a szerviznek ma is otthont adó korszerű épület. Hasznos alapterületéből pontosan annyit foglal el a munkafelvételi részleg és a vezetői iroda, amennyi feltétlenül szükséges, mintegy kétharmadába az „Idegeneknek belépni tilos”. Ott többek között négy gépkocsiállás, valamint a mérő- és javítóberendezések kaptak helyet – utóbbiak szinte laboratóriumi tisztaságot igényelnek, ezért külön „szobákban laknak”. Tény, hogy ma már édeskevés a kitűnő szakmai felkészültség, szinte mindent számítógép vezérel. A modern common rail rendszerekben hangsebességgel közlekedik a gázolajpermet, ami pedig mechanikus, ott a mikroszkopikus méretek okoznak gondot.


Az első komolyabb berendezés, egy magyar gyártmányú MIRKÖZ, amely még az ősgarázsban és az első években szolgá- latban volt. Ma is működik, de már csak dísz a műhelyben


A háttérben egy Hartridge pad a hagyományos mechanikus adagolók bemérését szolgálja, előtte pedig egy AVM-2 gép, amely a magas nyomású, nem Bosch gyártmányú szivattyúkat méri
A Bosch EPS-815 gépből kettő van, mivel modulos felépítésű, és egy-egy munkafolyamat, illetve alkatrésztípus miatt van, hogy órákig tart az átállítása. A két gép közül ezen éppen egy pumpa vizsgálata zajlik

Megoldás mindenre

Az ügyfél azonban, akár egy átlagautós (avagy traktoros és minden egyéb dízelmotorral meghajtott gép kezelője), akár egy javításban elakadt márkaszerviz képében keresi fel az Interdieselt, biztos lehet abban, hogy az ott dolgozó emberek és a világszínvonalú diagnosztikai és javítóberendezések feltárják a hiba pontos okát és szakszerűen ki is javítják azt.

A család mellett ez az Interdiesel sikerének másik titka.


Két nemzedék, két szemlélet

Két nemzedék egy sorozatgyártású gépjárműszéria esetében is észrevehető különbségeket hordoz magában. Nincs ez másként Lázár László, a cégalapító és fia, Péter, a cégvezető esetében sem. Persze a gépészmérnöki végzettség, valamint a cél, azaz az ügyféligények teljesítése, a sokszor kihívást jelentő problémafeltárás és -megoldás, meg persze a kilenc munkatársuk és saját egzisztenciájuk folyamatos megteremtése közös. Az apa azonban szociálisan túlságosan érzékeny, elnéző és nem hisz a csodákban. Péter vele ellentétben menedzser típus, és nem egyszer előfordult már, hogy csodát tett.


Lázár László és Lázár Péter megkerülhetetlen a hazai dízeljavító ágazatban. Tudásuk és gépparkjuk egyaránt világszínvonalú. A háttérben egy Cam Box rendszerű Bosch EPS 815 vizsgálópad, amely többek között a Bosch PDTDI Unit injektorok, valamint a 29, 30, 44 VP adagolók vizsgálatára alkalmas

Az alapító apa

Lázár Lászlóval beszélgetve megtudtuk, a rendszerváltás, mint mindenki életét, az övét is alaposan megváltoztatta. Vállalkozásra a kényszer és a lehetőség késztette. Családi vállalkozásnak indult az Interdiesel Kft., és ma is az, csak éppen már korántsem a szükség, hanem a második generációs Lázár, Péter érdeklődésével, szakértelmével és vezetői képességével kiegészülve. Az apa az alapokat teremtette meg olyan körülmények között, amikor a vállalkozók magukra voltak utalva a piaci farkastörvények – a külföldi profik és a bizonytalan állami háttér – közepette. Az indulótőke mellett magát a vállalkozói létformát, az ahhoz szükséges fogásokat is meg kellett tanulni, nem beszélve az egyre gyorsabb ütemben fejlődő dízeltechnikáról, amelynek érdekében rendszeresen járt ki Németországba, hogy egy-egy tanfolyamon elsajátíthassa a legkorszerűbb elméleti és gyakorlati tudást. Lázár László szerint a dízelmotorok üzemanyag-ellátó rendszere az elmúlt évtizedekben elsősorban a szigorodó füstgázszabályoknak köszönhetően fejlődött és mára elérte a határait.

A sikerorientált fiú

Péternek – az államrendszer szempontjából legalábbis – már könnyebb a helyzete. Ráadásul egészen kisgyermekként ott téblábolt a szervizben, lényegében vele együtt fejlődött a mára már a fizika korlátait feszegető dízeltechnika. 2001-ben hivatalosan is a csapat tagjává vált. Időközben gépészmérnöki diplomát szerzett, amely mellett tucatnyi szakmai továbbképzést is elvégzett, hogy az aktuális szakmai ismeretanyagnak mindig a birtokában legyen. Mindent meg tud oldani, ami dízelfronton felmerülhet, de a menedzseri szerep sem áll távol tőle. Kitűnő üzleti érzékének, illetve szolgáltatásaik magas színvonalának köszönhetően Győr és vonzáskörzetéből, gyakran több száz kilóméterről, nem ritkán a határon túlról is kapnak feladatot.


Kapcsolódó dokumentum:


18-20


Tetszett a cikk?

hirdetés

hirdetés