Federal-Mogul újdonságok

A Federal-Mogul budapesti sajtótájékoztatóján két korrózióvédő eljárásról, futóműalkatrészek kataforézises felületvédelméről és a Ferodo® COAT PLUS bevonatról, továbbá a Knorr-Bremse SN7 haszongépjármű-tárcsafékhez, ProTec S® hegesztett betétrugóval szerelt Ferodo fékbetétjeiről számolt be.


Kataforézis bevonattal ellátott lemezlengőkar: 720 órás sós permet teszt (MOOG szabvány, amely 8–10 évnyi használatot szimulál) után is teljesen rozsdamentes
A hagyományos elektrolízises felületbevonattal ellátott lemezlengőkar 300 órás sópermet-terhelés után. Rozsda mindenütt

A Federal-Mogul egyes MOOG márkájú futómű-lengőkarjai esetében a hagyományosnak számító elektrosztatikus porfestés helyett úgynevezett kataforézises festési eljárást vezetett be. A kataforézises festési technológia a galvanizáláshoz hasonlóan mártott felületbevonást jelent. A festendő felületet előzetesen speciális fedőréteggel, majd elektromos töltéssel látják el, amelynek köszönhetően – ellentétes töltésű festőkádba merítve – egyenletesen veszi fel a festékanyagot. A tökéletes tapadás érdekében a festéket nagy hőmérsékleten szárítják, amelynek eredményeként az alkatrész korrózióvédelme 2,5–3-szorosa a porfestett módon gyártott elemekkel összevetve.

Mindezt a gyártó cég által elvégzett tartóssági tesztek is bizonyítják: sós vízpermettel lefolytatott kísérletek során az elektrosztatikus festékszórással bevont futóműalkatrész külső felületén már 300 óra elteltével jelentős rozsdásodás mutatkozott, a belső felület pedig mindössze 100 óráig állt ellen a korróziónak. Ezzel szemben a MOOG kataforézises bevonattal ellátott dupla falú lemezből készült lengőkarja 750 órán át bírta az extrém igénybevételt, a préselt lemezből gyártott lengőkar pedig még 850 óra után is mentes volt a rozsdától. A kataforézises felületfestés a futóműalkatrészek esetében a tartósságon túl a biztonságot is növeli, ráadásul a csereperiódus jelentős kitolásával a karbantartási költségeket is mérsékli.


A COAT PLUS bevonattal ellátott féktárcsák a könnyűfém-keréktárcsák mögül évek múlva is újszerű, rozsdamentes csillogással hívják fel magukra a figyelmet

Ugyancsak a korrózióvédelem terén jelent előrelépést a Ferodo® márkájú féktárcsák COAT PLUS bevonata. A csúcsminőségű bevonatolt féktárcsák a pótalkatrészpiacon kerülnek forgalomba, s elsősorban a könnyűfém keréktárcsával felszerelt járművek esetében várható az elterjedésük. A COAT PLUS bevonat révén a felni mögül kilátszódó féktárcsák hosszú ideig megőrzik újszerű, rozsdamentes megjelenésüket, ráadásul a különleges fedőréteg a fékerő növekedését, valamint a használat közben tapasztalható zajok és vibrációk csökkenését eredményezi. Nincs szükség továbbá a gyári felületvédelem beszerelés előtti eltávolítására, a csereművelet rövidebb idő alatt és tisztítószerek használata nélkül végezhető el. A Federal-Mogul által fejlesztett bevonat felvitelét számítógép felügyeli, kiküszöbölve a rétegvastagság ingadozását. A COAT PLUS tárcsák a Ferodo® cikkszámok mögé illesztett „C” betűjelzésről ismerhetők fel.


A ProTec S® eljárással készült Ferodo® CV fékbetétek immár az SN7 nyereggel felszerelt nagy haszongépjárművek számára is elérhetőek. Esetükben a biztonság és tartósság növekedésén túl a karbantartási idő csökkenésével is számolni lehet

Harmadik újdonságként a Federal-Mogul bejelentette, hogy a Knorr-Bremse SN7 haszongépjármű-tárcsafékhez ProTec S® – hegesztéssel rögzített – fékbetétrugóval ellátott Ferodo fékbetétet szállít gyári beszállításra és a pótalkatrészpiacra is. A ProTec S® megoldást hosszabb rugóélettartam, valamint halkabb és biztonságosabb működés jellemzi, ráadásul alkalmazásával egy gyakori emberi mulasztás is kiküszöbölhető: az új fékbetétek beépítésekor az integrált rugóknak köszönhetően lehetetlen visszaszerelni a használt, következésképpen csökkent értékű betétszorító-rugókat. Mindezen felül a Pro Tec S® kialakítás növeli a továbbított rugóerőt a fékbetéten keresztül, javítva a betét pozicionálását, csökkentve a vibrációt és a zajt. Mivel a ProTec S® kialakítás úgy működik, mint egy csúszóegység, így védelmet jelent a rugó és a csatlakozópont között a por okozta kopás ellen, valamint egyszerűbb visszacsúszást tesz lehetővé, csökkentve az üresjárati kopást.