A VCDS-HGJ újdonságai

A független szervizek, de a márkaszervizek sem nélkülözhetik, ha a VW csoport autóit javítják és mélyebbre kívánnak menni, a gyári vagy ehhez rendkívül közel álló diagnosztikát. A VW csoport márkáinak VCDS-HGJ (leánykori nevén VAG-COM) diagnosztikai programja már több mint 10 éve létezik. A programot az idén 15 éves fennállását ünneplő amerikai Ross-Tech LLC készíti, magyar nyelvre Molnár József fordítja. Őt kérdezzük a VCDS újdonságairól.

– Minden változik az autótechnikában, ezt a diagnosztikának is követnie kell. Mennyiben érinti a VAG csoport autóit?

– A VAG csoport új autóinál, mint például az új A3, Golf 7, új Skoda Superb, már az MQB-platformot használja, és ez a diagnosztikában is rengeteg új változást hozott. Szinte az összes új vezérlőegység ezekben a kocsikban UDS-protokollt használ.

– Talán többen nem tudják, mit takar az UDS. Kérem, tisztázzuk!

– Az UDS (Unified Diagnostic Services) egy diagnosztikai szabvány, kb. 2010-től használják egyre több VAG gépkocsiban. A régebbi K-vonalas, és a TP1.6, illetve TP2.0 CAN-diagnosztikát használó vezérlőegységnél a hibakódok, a csatornakiosztás és a mért értékek megjelenítése, alapbeállítások, illesztések mind szabványosak voltak. Ez a jól bejáratott és sokak által kedvelt rendszer az UDS megjelenésével megszűnt! Az UDS-nél minden egyes vezérlőegységhez szükséges egy leíró fájl használata, amiben a különböző elérhető csatornák megnevezése és értelmezése szerepel. Ezért van nagy szükség az UDS-t használó autókhoz az elérhető legfrissebb diagnosztikai szoftverre, mert ha az adott vezérlőegységhez nincsen ilyen leíró fájl (ún. ROD fájl a hibakódokhoz és ASAM fájl a mért értékekhez és az illesztő csatornákhoz), akkor szinte semmit sem tudunk egy ilyen vezérlőegységgel kezdeni. Ezek a leíró fájlok rengeteg információt tartalmaznak, de ennek ellenére, a legfrissebb 15.7-es verzió telepítője sem több mint 25 MB, és a VCDS diagnosztikai programot a folyamatos és rendszeres frissítéseknek köszönhetően ezeken az új autókon is nagyon jól lehet használni. A frissítésekkel egyre több vezérlőegységhez kapunk dokumentált illesztő csatornákat, biztonsági belépő és login kódokat, már csak ezért is megéri a frissítéseket letölteni, a program új funkciói pedig a használhatóságot növelik. Az új verzióban már kereshetők az UDS-es vezérlőegységek mért értékei és illesztési csatornái, ami hasznos tud lenni, például egy MQB-s karosszériavezérlő egység akár több ezer illesztési csatornát is tartalmazhat, és ezt egyesével átnézni nem kis idő. A program teljes mértékben kompatibilis a legújabb Windows 10-es rendszerrel is. A legfrissebb 15.7-es verzió hamarosan magyar nyelven is elérhető lesz.

– Hallottunk egy teljesen új diagnosztikai eszközről.

– A Ross-Tech már több éve fejleszt egy új, platformfüggetlen, Wi-Fi képes diagnosztikai interfészt, ami a HEX-NET nevet kapta a keresztségben. Ez egy valóban teljesen új diagnosztikai eszköz, ami a specifikáció szerint Wi-Fi-n keresztüli diagnosztikát tesz lehetővé, és tartalmazza továbbá a VCDS Mobile nevű platformfüggetlen (iOS és Android alatt is futó) diagnosztikai programot. A HEX-NET egyelőre még fejlesztés alatt áll, jelenleg Beta állapotú, amint elérhetővé válik, illetve további információink lesznek ezzel kapcsolatban, azt jelezni fogjuk az alábbi honlapokon: www.vcds.hu, illetve www.am3.hu. A VCDS-re vonatkozó minden más kereskedelmi és műszaki információ is ezeken a honlapokon érhető el.