Motoroptimalizálás

A feltöltött motorok térhódítása adta meg az igazi löketet a szoftvermódosítás kialakulásának. Ezek közül is a feltöltött dízelmotorokkal érhetők el a legjobb eredmények. Az ECU-tuning azonban nem egyszerű folyamat, csak a nagyon hozzáértők tudták, hogy hol kell az 1-eseket és 0-kat változtatni. Az olasz székhelyű DimSport ezért fejlesztett ki egy felhasználóbarát szoftvert, amellyel az EPROM-tartalom egyszerűen módosítható. Nem szükséges villamosmérnöknek és informatikusnak lenni a megértéséhez és használatához, ugyanis a szoftver visszafejti az EPROM-ban lévő értékeket a DimSport adatbázisa alapján, így pontosan tudni, hogy melyik értékkel, mit módosítunk és milyen mértékben. A „tuningmesternek” így elég a motorokat elméletileg ismerni, a titkos kapcsolatok visszafejtését a DimSport beépíti a szoftverbe. Cikkünkben végighaladunk a teljes EPROM-módosítási folyamaton, a gyári szoftver letöltésétől a módosított szoftver feltöltéséig.

Alapok

Motoroptimalizálás hallatán sokaknak az első kérdései: a gyártó miért nem optimalizálja a motort, miért utasítja el rögtön annak a lehetőségét, hogyan lehet jobb szoftvert írni a gyárban feltöltött verziónál. A motoroptimalizálás lényege az egyediségben/egyéniségben rejlik: mindenki máshogy használja a gépjárművét, ezért a gyártó egy átlagos felhasználóra és az őt kötelező előírásokra állítja be a motorokat, jó esetben az élettartam-követelményeknek is eleget téve. Ez a beállítás nem igazodik az egyén vezetési stílusához és nem használja ki a mechanika adta lehetőségeket. Természetesen egy szoftvermódosítással a gyári garancia elvész (fontos megjegyezni, hogy az elvégzett módosítások gyári diagnosztikai műszerrel sem kimutathatók), ezért legtöbb esetben a garancia lejárta után igénylik az autótulajdonosok ezt a szolgáltatást. A jól átgondolt hangolás a motor alkatrészeinek élettartamára nincs észrevehetően káros hatással (használattól is függ természetesen). Ha a jármű tulajdonosa a módosítás után sem változtat vezetési stílusán, akkor a tüzelőanyag-fogyasztása csökkenhet is, miközben a járműben erőtartalék keletkezik, ami bizonyos közlekedési szituációkban hasznos lehet.

A szoftveres motoroptimalizálást állapotfelmérésnek kell megelőznie, ugyanis a szoftvermódosításnak nem valamiféle hibát kell eltusolnia/javítania, hanem a jó szerkezeti állapotú motor tulajdonságait kell javítania. Csak olyan motoron szabad változtatni, aminek szerkezeti elemei megfelelő állapotban vannak!

Az állapotfelmérés után következik az ügyfél igényeinek a felmérése. El kell különíteni a versenyjellegű és a komfortoptimalizálást. Ha a maximális teljesítmény elérése a cél, akkor a változtatásokat teljesítménymérő padon kell értékelni, hiszen úgy számszerűsíthető az eredmény. Ha az „utcára” módosítunk, akkor a tulajdonos vezetési stílusának megfelelően kell azt elvégezni. Ilyenkor az eredmény értékelése is szubjektív, csak a jármű vezetője tudja eldönteni, hogy az elvárásainak megfelel-e az új szoftver, a fogyasztáscsökkenést pedig csak hetek múlva lehet számszerűsíteni.

EPROM-tartalom kinyerése

Az EPROM-ba betöltött adatok kinyerésére több módszer is rendelkezésre áll. Az OBD fejlődésével a kiolvasás és a visszatöltés is egyszerűsödött, de még ma sem minden motorvezérlőt lehet bontás nélkül módosítani. 1988-tól RAM-memóriában tárolták a vezérlők szoftvereit, majd a ’90-es évek közepén megjelentek az EEPROM-ok és beindultak a szoftveres módosítások.


A ’90-es években egyszerű EPROM olvasó/író gépekkel ➊ történt a szoftverek le- és feltöltése. Ehhez szét kellett szerelni a motorvezérlőt és az EPROM-ot ki kellett forrasztani/szerelni a helyéről, majd a lábait a készülék megfelelő lábaihoz kellett csatlakoztatni. Ez a módszer nemcsak nehéz szerelési/forrasztási műveleteket igényel, hanem pontos ismereteket is a lábkiosztásokról és a szoftvertartalomról.

Ennél egyszerűbb módszer, amikor csak a vezérlőt kell kiszerelni, majd a programozó annak pinjeire csatlakozva tölti a szoftvert. Általában a gyárban is így programozzák fel az „üres” motorvezérlőket. Ezt a szakma BDM-módszernek hívja, a DimSport saját adatbázisával (pin-kiosztás, szerelés menete stb.) segíti a folyamatot.

A BDM-módszernél egyszerűbb egy átmeneti módszer, amikor segédcsatlakozón keresztül kapcsolódik az EPROM író/olvasó a motorvezérlőre, így a pin-kiosztás ismerete nem szükséges, a szoftvertöltés forrasztás nélkül elvégezhető.

A legegyszerűbb módszer (ami sajnos nem minden típusnál oldható meg) az OBD-csatlakozón keresztül történő szoftvermódosítás. A gépjármű (motor­vezérlő) típusától függ, hogy melyik módszerrel lehet bejutni az agyába, ugyanis a gyártók folyamatosan küzdenek az idegenkezű változtatások ellen. Amelyik modell védelmén nem sikerült még átjutni, annak a vezérlőjét továbbra is szét kell szerelni, hogy a szoftvertartalomhoz hozzáférjünk és módosítani tudjuk.

A gyári szoftver kiolvasása típustól függően 2–50 percet vesz igénybe, szélsőséges esetben 3 órán keresztül is tarthat, ezért ilyenkor érdemes külső táppal ellátni a járművet, hogy az akkumulátor feszültsége ne csökkenjen a művelet alatt. Ha a kiolvasás megszakad, akkor az bármikor újrakezdhető, a szoftvertartalom nem sérül.

A szoftverletöltés előtt egy ID-olvasást is kell csinálni, hogy a motorvezérlő és a rajta lévő szoftver számát megtudjuk. Ezek az adatok kellenek majd a gyári szoftver letöltéséhez.

A DimSport rendszere

A DimSport Race EVO szoftverrel történik a kiolvasott tartalmak értelmezése, értékelése és módosítása. A Genius EPROM író/olvasó eszköz szolgál az adatok OBD-n keresztüli kinyerésére és visszaírására ➋. A cég további eszközöket és különböző csatlakozókat is biztosít a már korábban említett kiolvasási formák mindegyikéhez. Az olasz cég emellett tanfolyamokkal is támogatja a szakembereket, a műszer és a szoftver vásárlásakor 2 napos alapozó tanfolyamot kell elvégezni, ahol nemcsak a szoftver és az eszközök használatára tanítják meg a felhasználókat, hanem a tuningolás ökölszabályait is ismertetik, hogy a módosításokkal a kezdők ne tegyék tönkre a motorokat. A tanfolyam elvégzésével az alapvető módosítások könnyedén elvégezhetők, a rendszer részletesebb megismerése és az összegyűjtött tapasztalatok után már magabiztosan lehet optimalizálni a motorokat. A DimSport személyautókhoz, haszonjárművekhez, mezőgazdasági járművekhez és motorkerékpárokhoz is kínál adatbázist és eszközrendszert.


Mi egy Renault Kangoo 1,5 dci-n teszteltük a rendszert, ami OBD-csatlakozón keresztül olvasható/írható ➌.


EPROM-tartalom összevetése a gyári szoftverrel

A szoftver kiolvasása után azt át kell tölteni a számítógépre, és a Race EVO szoftverbe kell beolvasni ➍. A Race EVO RAM1 és RAM2 elnevezésű memória­részeibe kell behelyezni a járműből szerzett szoftvert és a DimSport honlapjáról ➎ letöltött gyári szoftvert. Ez azért szükséges, hogy 2 viszonyítási alapunk legyen: egyrészt az autón lévő szoftver, amihez képest az ügyfél módosítani szeretne, és a gyári szoftver, amivel a jármű lejött a gyártósorról (esetleg szoftverfrissítés utáni szoftver). Így ellenőrizhető az is, hogy a motorvezérlőt korábban módosították-e vagy még az eredeti szoftver található-e rajta, valamint a módosítás mértéke ellenőrizhető, így el lehet kerülni az élettartamot nagymértékben csökkentő túlzott módosításokat.



 ➎

Szoftvermódosítás

A Race EVO szoftver az EPROM-tartalmat szelektálja és értelmezhetővé teszi. A különböző jellegmezőket (befecskendezési, nyomatékhatárolási, töltőnyomás- stb. karakterisztikák a terhelés és fordulatszám függvényében) elválasztja egymástól ➏, és mint egy „Excel”-táblázatban, módosíthatjuk az értékeket ➐. A változásokat grafikonon is megjeleníti, de lehetőség van 3 dimenziós jellegmező-ábrázolásra is ➑. Ez azért előnyös, mert ellenőrizhetjük a munkánkat miután módosítottunk a szoftveren, ugyanis az egyszeri kiugrások, elütések a jellegfelület formájában könnyen észrevehetők. A változtatások lehetőségeiről a DimSport az alapozó tanfolyam keretén belül részletesen is beszámol.




A tapasztaltabb felhasználóknak lehetőségük van az úgynevezett EPROM-chart vagy teljes EPROM-tartalom megtekintésére, és a módosítások ott is elvégezhetők ➒. A Race 2000 szoftver ilyenkor is segíti a munkát azzal, hogy a folyamban jelzi, hogy aktuálisan melyik paraméterek láthatók.


Az értékeket lehet százalékos és abszolút értékkel is növelni. A módosított jellemzőket a szoftver piros színnel jelzi már a menüben ➓, valamint a görbéken is.

Több verziót is készíthetünk, és más-más néven elmenthetjük őket, hogy a későbbiekben több lehetőséget is tudjunk kínálni a kuncsaftnak.


A módosítások befejeztével az elmentés során a szoftver automatikusan legenerálja a módosított szoftvernek megfelelő új ellenőrző összegeket (Checksum) is. A Checksum a szoftvermódosítás elleni védelem egyik alapvető eszköze.

Szoftverfeltöltés

Ha elkészítettük a módosításokat a Race EVO-ban, akkor az új szoftvert fel kell tölteni az EPROM író/olvasó memóriájába, onnan kerül át a járműbe. Az EPROM-írás egy kényes folyamat, ezért fokozott elővigyázatossággal kell kezelni. Általában kevesebb ideig tart mint a kiolvasás, ugyanis csak a módosításokat írja felül a rendszer, ennek ellenére ilyenkor fokozottan ügyelni kell a biztos tápellátásra, ugyanis a megszakított EPROM-írás a motorvezérlőben olyan hibát idéz elő, ami megbontás nélkül nem javítható! A szoftverfeltöltést ne kezdjük meg, amíg nem vagyunk biztosak benne, hogy azt problémamentesen be is tudjuk fejezni!

A szoftverfeltöltés folyamata a kiolvasáshoz hasonló, az eszköz jelzi, hogy mikor töltötte fel a szoftvert sikeresen, és mikor lehet leválasztani a járműről.

Tesztkör

Ahogy a puding próbája az evés, úgy a tuning próbája a vezetés. Minden esetben a tulajdonosnak kell meggyőződnie arról, hogy a módosítások, amiket elvégeztünk, megfelelőek-e az igényeinek. A komfortérzet már az első tesztkör alkalmával ellenőrizhető, a tüzelőanyagfogyasztás-változás megállapításához hosszabb teszt szükséges. Minden esetben tartsuk meg az eredeti szoftvert is, hogy az bármikor visszaírható legyen, ha a módosítások nem váltották be a hozzá fűzött reményeket.

Összefoglalás

A DimSport egy olyan csomagot kínál, ami felhasználóbaráttá teszi a tuningolás művészetét, ugyanis nem a szoftverismeret, hanem a motorszerkezet és motorelmélet ismerete határozza meg a hangolás minőségét, a 2 napos tanfolyam pedig kellő alapot nyújt azoknak a szakembereknek, akik most szagolnak bele először a tuningszakmába.