Goetze LKZ dugattyúgyűrű a pótalkatrészpiacon
A Federal-Mogul Goetze® márkája bevezeti az új, innovatív LKZ (Laufsteg konisch–zylindrisch) dugattyúgyűrű technológiáját az európai pótalkatrészpiacra. (Az OE-felhasználásról az Autótechnika már korábban többször is beszámolt.) A speciális futófelület-geometriájú, bevonattal ellátott gyűrűket azokhoz a motorokhoz tervezték, melyeket a motorgyártók eredetileg is LKZ-geometriájú gyűrűvel szereltek fel. Az új csere olajlehúzógyűrű akár 50%-kal csökkenti az olajfogyasztást a hagyományos gyűrűhöz képest. Az új gyűrű kisebb feszítést igényel, ami csökkenti a gyűrű és a hengerfal közötti súrlódást – ezzel javítva a tüzelőanyag-fogyasztást, a teljesítményt és növelve az élettartamot.
„A Goetze LKZ dugattyúgyűrűk nagyszerű lehetőséget biztosítanak a motorfelújítóknak, segítségükkel megőrizhető az eredetivel megegyező teljesítmény azoknál a közvetlen befecskendezéses benzinmotoroknál, amelyek eredetileg is ezzel az innovatív technológiával voltak szereltek" – mondta Paul Vure, a Federal-Mogul fejlesztési vezetője. Az LKZ dugattyúgyűrű működéséhez szükséges az „okos” lépcsős felület és az érintkező felületeknél alkalmazott kúpos kialakítás. Míg a hagyományos gyűrűk egyforma nyomást gyakorolnak a henger falára mindkét (fel/le) irányba, addig az LKZ-gyűrűk nagyobb nyomást gyakorolnak a hengerfalra, addig, amíg a dugattyú lefelé mozog, de jelentősen kevesebbet felfelé történő mozgás közben. Ez csökkenti a súrlódási veszteséget, és sokkal hatásosabban vezeti vissza az olajat az olajteknőbe, megakadályozva annak égéstérbe jutását (csökkenti az olajfogyasztást).
A motorgyártók kopás-ellenállás elvárásainak megfelelően a Federal-Mogul különböző eljárásokat alkalmaz a gyűrűk felszínének kezelésére. Ez magába foglalja a króm, a CKS (króm kerámia bevonat) és a GDS (Goetze diamond coating) bevonatot, amelyek megvédik a gyűrűk élét a berágódástól, így minimalizálva a kopást, és lehetővé téve az olajlehúzó gyűrű kifogástalan működését a motor teljes élettartama során.