Turbó-suli
A német BTS turbó nagykereskedő és turbófelújító, a Garrett, BorgWarner, Schwitzer, IHI, Mitsubishi és a Holset képviselete, az IHR turbó partnere, az autójavítóknak turbódiagnosztikai és turbócsere műveletekre vonatkozó ismereteket ad. Az autójavítók biztos szakértelme a BTS, illetve viszonteladóinak is az érdeke, hiszen a garanciális reklamációk egy része szerelési, új turbó üzembeállítási ismeret hiányosságokra, illetve az olajkenés és a hűtőkör eltömődésére vezethető vissza. A BTS a szerelést segítendő, a biztonság érdekében szerelési tartozék szetteket állít össze (kötőelemek, tömítések, a kenés csővezetékei).
Nézzünk néhány tanácsot!
A turbó forgórész tengelyét kompresszor oldalról fogjuk meg és mozgassuk meg:
– ha a mozgatásra a kompresszorkerék eléri a házat, koppan, súrlódik, a turbó cserére, nagyjavításra szorul,
– a tengelyirányú játék (előre, hátra mozgatással) max. 0,1 … 0,2 mm lehet,
– a radiális játék nem lépheti túl a kb. 0,2 … 0,3 mm értéket.
A turbócsere előtt cseréljük a motorolajat és motorolaj szűrőt. Cseréljük a légszűrőt is, ha indokolt, ellenőrizzük, hogy a levegőcsatornák tiszták-e, nehogy szilárd részecske kerüljön a töltőbe.
Ellenőrizzük a levegő/levegő visszahűtőt, kívülről tisztítsuk meg, ellenőrizzük belső terének olajjal való elszennyeződését.
Ellenőrizzük a katalizátor, illetve a koromszűrő eltömődöttségét.
A turbó felszerelésekor az olajbelépő nyílásba töltsük be a szerelési tartozékban található kenőpasztát, vagy friss olajat, utána kössük be az olaj nyomóvezetéket. Ha a vezetékben szűrő van, azt is cserélni kell.
Ha lehet, cseréljük ki az olaj visszafolyó csövet és győződjünk meg az akadálymentes lefolyásról.
Soha ne használjunk folyékony tömítőanyagot!
Az új turbó felszerelés után az első motorindítás után ne pörgessük fel a motort, 2 … 3 percig hagyjuk alapjáraton járni.
Forrás: BTS