HARC AZ AUTÓGYÁRTÓI MONOPÓLIUMOK ELLEN
A csoportmentességi rendelet szakmánkból sokaknak, sokat mond, talán még többen vannak azok, akik néhány vonatkozását ismerik, hasznát élvezik, de a lényegét nem igazán tudják. Húsz évvel ezelőtt, majd’ jó 10 éven át sokat cikkeztünk róla. Most ismét aktuális.
Jelen editorial címével közel azonos tartalommal jelentek meg cikkek az európai autós szaklapokban az elmúlt pár hónapban. A gépjármű BER (MVBER – Motor Vehicle Block Exception Regulation) a független autójavító-ipar, az autószerelő műhelyek, de az alkatrészgyártók és a márkakereskedések rentábilis létezésének alapját teremti meg. Sokat köszönhetünk neki: lehetővé teszi az új technikákhoz való felzárkózást, versenyben maradásukat. Az MVBER első rendelete 1999-ben született, most a másodikat éljük és ez egy év múlva lejár. Meghosszabbítása – melyet a szakma egyöntetűen üdvözöl – új rendeletet jelent, tervezetten 2023. június 1-jei dátummal lép hatályba, alapja az új VBER- (Vertical BER) rendelet megjelenése. A technika új szüleményei az MVBER alkotóit új kihívások elé állítják, így például az, hogy a kereskedelemben a villanyautó-értékesítés új korszakot nyit, a javításban a digitalizáció, a kommunikáció új lehetőségei új utakat, új csatornákat teremtenek, melyeket ma még csak a gyárak érnek el. Az MVBER javasolt változtatásainak célja:
– Az MVBER további öt éven át továbbra is könnyítse meg a vállalatoknak az autóipari ágazatban kötött vertikális megállapodásaikat az uniós versenyszabályok alapján. A javasolt meghosszabbítás lehetővé teszi a Bizottság számára, hogy a meghosszabbított MVBER új lejárati időpontjáig (azaz 2028. május 31-ig) újra értékelje a kialakuló, valószínűleg jelentősen átalakuló piaci helyzetet.
− Tudatosítsa, hogy a járművek által generált adatok nélkülözhetetlenek lehetnek a javítási és karbantartási szolgáltatásokhoz. A Bizottság javasolja a javítási és karbantartási szolgáltatások nyújtásához szükséges műszaki információk, eszközök és képzés jelenlegi elveinek kiterjesztését a járművek által generált adatokra.
− Az új technológiákra vonatkozó javítási és karbantartási információkhoz (RMI – Repair and Maintenace Information) való hozzáféréshez vonatkozó előírások felülvizsgálata és korszerűsítése feltétlenül szükséges. Az erre vonatkozó javaslatok tartalmazzák például az eredeti OEM diagnosztikai eszközökbe ágyazott és az önálló vállalkozók számára nem elérhető RMI-ket.
− Mivel a hálózatba kapcsolt járművekhez való hozzáférés egyre nehezebb, és a digitális üzleti modellek csak az autógyártók számára lehetségesek, az ágazatbarát szabályozás hiányában fennáll a „helyrehozhatatlan versenyhátrányok veszélye az ipar és a vásárlók számára”.
Az autógyártók jelenleg monopolhelyzetben vannak, például az on-Air frissítések vagy az igény szerint telepített funkciók esetében. A jövőben az igényeknek megfelelően olyan szolgáltatásokat kell tudni nyújtani, mint a navigációs funkciók, digitális rádióvétel, okostelefon interfészek, napfénytető/kiegészítő fűtés funkció, motorteljesítmény/hatótáv beállítása, világítási funkció csomagok, parkolóasszisztensek vagy sávtartó/sávváltási asszisztensek.
A keretrendszer segít biztosítani a pótalkatrészekhez és a műszaki információkhoz való hozzáférést azáltal, hogy megtiltja a versenyellenes megállapodásokat a járműgyártók és hivatalos javítóműhelyeik vagy az eredeti alkatrészek gyártói között. A keretrendszer alapvető útmutatást tartalmaz a garanciáról és a független nagykereskedők azon lehetőségéről, hogy eredeti/egyenértékű alkatrészeket értékesítsenek a hivatalos javítóműhelyeknek. Ezenfelül ezen előírások nélkül a járműgyártók tovább korlátozhatják az eredeti alkatrészek gyártóinak lehetőségét arra, hogy termékeiket cserealkatrészként értékesítsék az egész utángyártott piacon.
A német autókereskedelmi és autójavítási egyesület (ZDK) szerint a műhelyeknek képesnek kell lenniük olyan digitalizált értékesítés utáni szolgáltatásokat kínálni, amelyeket polgári jogi okokból nem tartanak fenn az eladónak. Ez egzisztenciális jelentőségű azon műhelyek esetében, amelyek nem kötődnek a márkához. A szabadpiac szabadságát is rendeletekkel kell megvédeni.