Előfizetek 2022 március
Olvasson bele!
Autótechnika digitális folyóirat

Előfizetek 2022 március
A főszerkesztő üzeni

 

Tovább

SZÓBÓL ÉRT A GÉP, ALIGHA VAN MÁS LEHETŐSÉG

VW-hír: A Golf információs és szórakoztatórendszerének a hangvezérlése most akár négyszer gyorsabban reagál és a teljesítményt a prémiumszintre emeli. Ez a jelentős fejlesztés dinamikus lökést adhat majd az autonóm gépjárművek irányításának is.

A „Hello Volkswagen” kifejezés az úgynevezett természetes hangvezérlés elindítására szolgál. Ez a rendszer képes megérteni a mindennapi élet szabadon megfogalmazott kifejezéseit is, mint például „fázok” vagy „Hol találok japán éttermet Berlinben?” – a Golf intelligens beszélgetőpartnerré alakítása. Az ACCELERATE stratégiájával a Volkswagen számos folyamatot még jobban hozzáigazított az ügyfelek igényeihez, a digitális szolgáltatások kínálatáig és a márkakereskedések látogatásáig.

A digitális mikrofonoknak köszönhetően azt is felismeri, hogy a sofőr vagy az utas beszél: ez azt jelenti, hogy például kifejezetten a kérő számára tudja aktiválni a jármű klímáját. Az optimalizált rendszer képes kérdéseket feltenni és megszakításokat is engedélyezni. A továbbfejlesztett hangvezérlés lényegében lehetővé teszi az ügyfél számára a szórakoztatás, a navigáció, a telefon és a klímavezérlés működtetését. A szövegértési arány jelentősen javult, mára elérte a 95 százalék körüli szintet.

Mindig készenlétben – akár online, akár offline. A hangvezérlésre adott válaszok és javaslatok két forrásból származnak – a felhőből és a járműben offline módban tárolt információkból. Az online egyeztetés növeli a felismerési arányt és a találatok minőségét, míg az offline információk ott is elérhetők, ahol nincs mobilhálózat, például egy mélygarázsban. Kevesebb, mint öttizedmásodpercig tart egy online kérés feldolgozása a szerveren, a visszajelzés pedig kevesebb, mint egy másodperc alatt megérkezik az autóba. Az ügyfelek kívánságára a kérést vagy parancsot a kijelző megérintésével is befejezhetik, ahol a megfelelő menük már megjelennek.

A Golf infotainment fejlesztése a moduláris infotainment mátrixon (MIB3) alapul, amely számos fejlesztésen esett át. Hardveres oldalon a MIB3 most erősebb System on Chipet (SoC) tartalmaz. [A rövidítések „rejtélyes” világában erről egészen más jut eddigi ismereteink alapján az eszünkbe…]. Központi feldolgozóegysége (CPU) négy magból, valamint a grafikus kártyából és a hang digitális jelfeldolgozójából áll. Az új chipegység körülbelül 25 százalékkal nagyobb számítási kapacitást kínál, míg a grafikus kártya megháromszorozza a teljesítményt, ez gyorsabb reagálást jelent: egy tipikus navigációs célpont megadásakor a találati lista általában kevesebb, mint öt másodperc alatt készen áll.

Kitalálhat az ember bármilyen csodát, ha gúzsba kötik a rendeletek. Ilyen volt például a steer-by-wire, a kormánykeréktől a kormánygépig csak dróton át vitt vezetési információval történő vezérlés. Az autonóm gépjárműépítésben pedig az, hogy eddig meg kellett tartani a hagyományos kezelőszerveket. A repülőgépeken sincs vezérsíkállító rudazat, mint redundáns rendszer. Az USA közlekedésbiztonsági hatósága, az NHTSA törölte azt a jogszabályt, amelynek értelmében, az USA-ban az olyan közúti járműveket, amelyeket teljes egészében autonóm rendszerek irányítanak, nem szükséges emberi beavatkozást lehetővé tevő kezelőszervekkel felszerelni. Jöhet a szóval történő hangutasítás, értsen szóból a gép, vagy a gesztusvezérlés, habár az meglehetősen béna dolog például egy taxiban.

Tartalom