Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2022. november | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2022. október

A főszerkesztő üzeni

 

MILYEN KÉPET FEST IDÉN A POCKET GUIDE?

Az ACEA, az európai autógyártók összefogó szervezete (European Automobile Manufacturers’ Association) évenként kiadja helyzetjelentését az iparágról „The Automobile Industry 2022/2023 Pocket Guide” címmel. A bevezetőt Sigrid de Vries asszony, az ACEA főigazgatója írta. Mondanivalójának lényeges gondolatait idézzük.

Először is egy élénk, innovatív iparágat ábrázol. Hatalmas, 59 milliárd eurós éves befektetésével az autószektor továbbra is az EU legnagyobb befektetője a kutatás-fejlesztésben, és a régió teljes K+F kiadásának egyharmadát teszi ki.

Ennek köszönhetően iparágunk élen jár a zéró kibocsátású mobilitás felé. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy az akkumulátoros elektromos autók piaci részesedése 2021-ben majdnem megduplázódott, 10 százalék körüli értéket érve el. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy ezt a tendenciát minden járműszegmensben felgyorsítsuk, és ezt valóban gyorsan meg kell tennünk, hogy biztosítsuk Európa éghajlat-politikai céljainak elérését. Ha sikereket akarunk elérni, sürgősen meg kell teremteni a tömeges villamosenergia-termelés keretfeltételeit is, beleértve a töltőinfrastruktúra sűrű hálózatát és a szükséges nyersanyagokhoz való hozzáférést. Sikernek könyveljük el, hogy az elmúlt 15 évben az autógyártásból származó CO2 -kibocsátás csaknem a felére, az energiafogyasztás pedig a negyedére csökkent.

Természetesen nem csak a tiszta mobilitásba fektetünk be jelentős mértékben – ezzel párhuzamosan a biztonságos és intelligens mobilitást is szorgalmazzuk mindenki számára. Valójában a legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az EU megszilárdítja világelső pozícióját a közúti közlekedésbiztonság terén, mivel az EU-ban a közúti halálos áldozatok száma éves szinten több mint 17%-kal csökkent. Mindazonáltal nem nyugszunk addig, amíg a „Vision Zero”-t el nem érjük. A fejlett vezetőasszisztens rendszerek, amelyek immár minden új járműben alapfelszereltségként szerepelnek, tovább visznek bennünket e cél felé.

A személygépkocsik (12 év), a teherautók (14), a kisteherautók (12) és a buszok (13) átlagéletkorának emelkedése azonban aggasztó tendencia az EU útjain. Ha a legtisztább és legbiztonságosabb új járműveket akarjuk forgalomba hozni, feltétlenül biztosítanunk kell, hogy a mobilitás minden európai polgár számára megfizethető maradjon. Ami a járműgyártást és -értékesítést illeti az EU-ban, sajnos korántsem rózsás a kép. Valójában a járműgyártás 2021-ben újabb ütést kapott (–8%), mivel a kínálati hiány továbbra is sújtja az ipart.

A termelés lassulása következtében az új járművek értékesítése is tovább csökkent, mivel a kínálat nehezen követte a keresletet. Valójában az EU autóeladásai 9,7 millió darabra csökkentek 2021-ben, ami 3,3 millióval kevesebb, mint a Covid-válság előtti szint. 

Tekintettel az EU csökkenő globális részesedésére a járműgyártásban (15%) és a világpiacon (14%), sürgős intézkedésekre van szükség a nemzetközi színtéren elfoglalt szilárd pozíció megőrzése érdekében. Ennek határozott lépésekkel kell kezdődnie annak érdekében, hogy Európa ellátási lánca sokkal ellenállóbbá váljon.

Amint a Pocket Guide is mutatja, az autószektor, Európa gazdasági ereje 12,7 millió embernek ad munkát, 79,5 milliárd eurós éves kereskedelmi többletet (+5%) és 375 milliárd eurót generál a kormányok adóztatásában a főbb uniós piacokon. Miközben eligazodunk az előttünk álló bizonytalan időkön, biztosítanunk kell, hogy ez a stratégiai iparág továbbra is erős versenyképes szereplő maradjon, amely készen áll és képes elérni a céljait, a zéró kibocsátást és a halálozás nélküli mobilitást – zárja a bevezetőt a főigazgató asszony.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés