Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. augusztus | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2021. március

A főszerkesztő üzeni

MINKET NE HAGYJATOK KI A JÓBÓL!

Az okosnak tűnő emberek valójában többnyire nem is azok, csak több információ áll a rendelkezésükre, mellyel okosan gazdálkodnak. A politikusok „hatalma” is gyakran csupán ezen alapszik. Szóval itt nem igaz az oszd meg és uralkodj, hanem a titkold el és (egy ideig) tudsz uralkodni. Miért ne lenne másként ez az autóiparban?

A telematikát 2015 óta fokozatosan integrálják az új autók tervezésébe. Az Ausztrál Autóipari Utángyártók Szövetsége (AAAA) megbízásából kutatási jelentés készült, melyből kiderül, hogy az ausztrál utakon több mint egymillió olyan autó lehet, amely már rendelkezik ezzel a képességgel. A felmérés szerint tíz járműtulajdonosból közel nyolc (78 százalék) nincs tudatában annak, hogy járműve titkon adatokat küld autógyártójának a járműről és a vezető viselkedéséről. „Ez egy növekvő és nagyrészt rejtett gyakorlat, és a kormánynak válaszolnia kell, mielőtt az autógyártók tudomásunk és engedélyünk nélkül egyszerűen beágyaznák ezt a technológiát. Hány autótulajdonos tudja, hogy járművük rendelkezik SIM-kártyával? Hány embert kérdeznek meg, hogy jártasak-e ebben? – mondja Stuart Charity, az AAAA vezérigazgatója.

A SIM-kártyás Telematics-rendszer közreműködésével adatokat gyűjtenek és továbbítanak a jármű állapotáról és helyéről. Ezeket az adatokat ezután visszaküldik a gyártónak. A telematikát többféle célra lehet felhasználni, például szerepe lehet a lopás megelőzésében, a biztonság növelésében, a flották ellenőrzésében. Az ausztrál járműjavító ipar számára, és itt jövünk a képbe mi is és mindenki a világ járműjavítói szektorában, a legnagyobb aggodalomra okot adó funkció a jármű teljesítményének, állapotának figyelemmel kísérése és a fogyasztó javítás céljából a gyártói márkaszervizekbe való irányítása. „A hibák diagnosztizálása a tényleges kár bekövetkezése előtt jó hozzáadott értéket nyújtó szolgáltatás a járművezetők számára, de csak akkor, ha engedélyt adnak ennek megtörténésére, és kiválaszthatják, hova küldik ezeket az adatokat. Én ezt a funkciót szeretném, de azt akarom, hogy a szerelőmhöz kerüljön és ne a külföldi tulajdonú autógyártóhoz.” – mondja Stuart Charity vezérigazgató. Az AAAA szerint Ausztráliának követnie kell az Egyesült Államok Massachusetts államának vezetését és a telematikát be kell vonnia a gépjárműszerviz és -javítási információk megosztási rendszerének ausztrál jogszabálytervezetébe, amely jelenleg a végső kidolgozási szakaszban van. Az ausztrál törvénytervezet megköveteli, hogy az autógyártók tisztességes és észszerű feltételekkel tegyék elérhetővé az összes gépjárműszervizre és -javításra vonatkozó információt. A diagnosztikai információkat elérhetővé kell tenni a fogyasztó által választott javítóműhely számára. A javasolt ausztrál törvény célja, hogy tisztességesebb versenyfeltételeket biztosítson az ausztráliai 74 autómárka javításához és szervizeléséhez egy olyan iparágban, amelynek értéke évente 25 milliárd dollár. „A javasolt ausztrál gépjárműrendszer elve az, hogy minden diagnosztikai információ tisztességes és észszerű feltételekkel álljon rendelkezésre. Ha a gyártók vállalják a diagnosztikai adatok vezeték nélküli gyűjtését, akkor ezeknek az információknak továbbra is tisztességes és észszerű feltételekkel rendelkezésre kell állniuk.” – mondta Stuart. Szerinte a felmérés kimutatta, hogy az ausztrál fogyasztók nem tudták, hogy az adatokat folyamatosan rögzítik és elküldik a gyártóknak. „Nyilvánvaló, hogy az autógyártó diagnosztikai információkat gyűjt és ezeket felhasználja, valamint az is tény, hogy az autótulajdonosok nem adták meg engedélyüket. A gépjármű-tulajdonosok komoly aggodalmaknak adnak hangot amiatt, hogy az autók képesek adatokat továbbítani vissza a gyártóhoz, 48 százalékuk valamilyen aggodalommal fogadja és csak 18 százalékuk pozitívan."

A gépjármű-tulajdonosok kedvezőnek találják a jármű karbantartásával kapcsolatos információk megosztását szerelőjükkel (reaktív és proaktív diagnosztizálással egyaránt), de bizonyos kényelmetlenséget okoz más adatok megosztása, például a biztosító számára a vezetési stílushoz való hozzáférés biztosítása (olyan információk felhasználásával, mint a sebesség, a gyorsulás, a fékezés) a prémium kiszámításához. Az autósok 71 százaléka rendkívül vagy nagyon aggódik az adatmegosztás kapcsolódó kockázatai miatt, attól tartanak, hogy az adatokat harmadik félnek adják el kereskedelmi célokra. A világ globális, ami ott, az itt is azonos jelentőséggel bír.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés