Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2021. március | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2020. december

A főszerkesztő üzeni

TYÚKANYÓ GONDOSKODÁS, AVAGY LEHET-E AZ AUTÓ EMPATIKUS?

Tudja-e az autó műszaki megoldásokkal a vezető vezetés közbeni fizikai és lelki állapotát kedvezően befolyásolni? Ez tehát a humán kondíció, áttételesen, de van szituáció, hogy közvetlenül is a közlekedésbiztonság nagyon fontos, mondhatjuk alapvető eleme. Tényező volt, talán az autózás kezdeteitől, a vezető kényelme, komfortja. A nagyon összetett jellemző a komfort, az autó minősítésének ismérve is. (Mint érdekesség, a konflis a komfort szóból ered.) Az alkatra beállítható, kényelmes vezetőülés, nekem a sokszor hiányzó könyöktámasz is fontos, a „cúgmentes” fűtésszellőzés, a páramentesítés, a csendesség, az autó nyugodt futása (lásd komfortos futómű), a jó kilátás, a kezelőszervek elérhetősége és bizonyára még nagyon sok minden tartozik ide. A komfort sokak autóvásárlásánál a fő szempont. Már régi az ülésfűtés, sőt a nyakmelegítő, a deréktámasz, a masszírozó ülés háttámla vagy a nyakmas - szírozó fejtámla. A válasz tehát igen, a technika sokat tud segíteni jó testi, ezen keresztül közérzeti állapotunkon. A közelmúlt szolgált néhány újdonsággal. Az utastéri levegőminőség romlása, a cigarettafüstről ne is beszéljünk, a széndioxid feldúsulása, szénhidrogének koncentrációnövekedése a figyelem lankadását okozzák. Megszülettek a levegőminőség-szenzorok, melyek a klímaberendezést, szellőzést automatikusan vezérlik.

Ha lehet rangsort felállítani, ennél sokkal jelentősebb a vezetői fáradtság, az elalvási veszély időbeni felismerése. Sok megoldás ma már szériabeépítésű. Legjobb, legbiztosabb detektálásnak az arc közvetlen megfigyelését, a szemmozgás, a szemhéjmozgás, a pislogás megfigyelését tartják. Ilyen éberség-ellenőrzés is már egy ideje szériaérett. Érdekes kísérletek folynak néhány éve a vezető éberségének fenntartása, a vezetői koncentráció fokozása érdekében, ha már a kezdődő dekoncentrációt a rendszer felismerte. Itt nem áll meg a „tudomány”, igyekszik a vezetői rendellenes viselkedést, a zaklatott, stresszes idegállapotot is felismerni – ez nem kis közlekedésbiztonsági kockázatot jelent – például, egyik elemként, a kormány- és fékkezelés megfigyelésével. Az Audi a „Fit Driver”, még alapkutatási, fejlesztési fázisban lévő vezetőmegfigyelő rendszere igyekszik a felismert stresszes állapotot feszültségmentesíteni, javítani a koncentrációt. Sokan ülnek be feszült lelki állapotban az autóba, valami felidegesítette őket, rossz hírt kaptak telefonon, valami nagyon elvonja a figyelmüket a vezetéstől, vagy csak egyszerűen kimerültek. Ha a rendszer magas szintű stresszt észlel a vezetőn, ezt javasolt speciális légzési technikával csökkentheti. Az erre vonatkozó utasítások az úgynevezett bio-visszacsatolások. Hanggal irányítják a gyakorlatot.

Függetlenül attól, hogy ez egy pihentető légzőgyakorlat, egy élénkítő zene, ülőmasszázs a zene ritmusára, különleges légkondicionálás, adaptív infotainment vagy megfelelő belső világítás: az Audi Fit Driver célja a vezető állapotához optimalizált vezetési körülmények beállítása. Jól hangzik: „A célállomáson nyugodtabban kell a vezetőnek kiszállnia, mint amilyen állapotban beült az autóba.”

Stimuláló zenei masszázs? Vagy egy pihentető légzőgyakorlat a stressz csökkentésére? A jövő autója figyel minket, mire van szüksége a sofőrnek. Közel járunk a címben feltett kérdéshez: lehet-e az autó empatikus? Bele tud-e érezni mesterséges intelligenciájával a vezető (lelki)állapotába? Ma ennek megvalósítására törekednek.

Az Audi Fit Driver alapötlete az empatikus jármű, amely felismeri a vezető aktuális állapotát, például, hogy feszült vagy fáradt-e. A rendszer elemzi a vezető pillanatnyi egészségi kondícióját, például kapcsolatba lépve a vezető okosórájával, a volán mögött ülő személy korábban megismert (megadott) különféle egészségügyi paramétereivel, annak érdekében, hogy kiderüljön, mi segíthet, és jól tud hatni az adott pillanatban. Az intelligens algoritmusoknak köszönhetően az autó idővel egyre jobban megismeri a vezetőt. Az Audi Fit Driver tehát több, mint egy felügyeleti, védelmi rendszer. Sokkal inkább egy digitális utas, amelynek küldetése, hogy az utazást biztonságosabbá tegye. Az autó „harmadik életterünk” az otthon és a munkahely mellett, amely ismeri felhasználója kívánságait és igényeit. Akinek munkahelye, ott mindez még nagyobb jelentőséget nyer. Állítólag az ember az empátiát tudja tanulni, az autót most tanítjuk erre.

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés