Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2019. október | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2019. szeptember

A főszerkesztő üzeni

TÉTOVA TALÁLGATÁSOK – MEGHALT A KIRÁLY, ÉLJEN A KIRÁLY!

Azidei IAA, közismerten a frankfurti nemzetközi autószalon – korábban a világ egyik közepét jelentő (még két éve is) autókiállítás – mára belnémet házivásár lett, néhány kedves vendéggel. És még ezt is, talán másfél kiállítói kivételtől eltekintve, nagyon visszafogottan előadva.
Válság? Útkeresés? Vihar előtti csend? Elbizonytalanodás? Nagyfokú spórolás?
Vagy
Lejáróban vannak a méregdrága kiállítások és most „fényesen” bizonyított is, hogy ebben már nem látnak a gyártók érdemi marketingerőt?
Vagy
A piac súlypontja más földrészre tevődött át, Európa súlytalanná válik vagy már vált is?
Vagy
Már megint nem vettünk észre egy föld alatti folyammá vált búvópatakot, mely most tör a felszínre?
(Mint ahogy 2008-ban a Lehman Brothers amerikai bank csődjében sem látták meg a gazdasági elemzők egy globális pénzügyi válság és az abból kibontakozó gazdasági krízis előjelét.)

Az elemzők ugyan itt sem számítottak ekkora változásra (a bukás szinonimája…), de talán most hamarabb felismerik a változást és próbálnak válaszokat találni.
Európa nemrégen még legnagyobb autókiállításának mai helyzete pontosan tükrözi, hogy a fokozódó klímavédelem, a mobilitás gyors változásai és a gyengülő piaci kilátások egyaránt nehezednek az ágazatra és akkor még nem szóltunk a környezetvédők heves tiltakozásairól. Többször is tüntetés, blokád kísérte a kiállítást.
A mobilitás fő trendje, a megvalósítások bizonytalanságát hordozva, világosan kirajzolódott: akik kiállítottak, jobbára a villamosított utat választották. Nem trendi belső égésű motoros járművekkel előállni, trendi viszont nyilatkozni arról, hogy mikor állítják le ezen erőforrások gyártását.
A rendezők a gyártók távolmaradásából, lemondásokból már több hónappal ezelőtt tudták, hogy egy korszak lezárult.

Az IAA-t autós show-ból átfogó mobilitási platformmá kell átalakítani.

Bernhard Mattes, a Német Gépjárműipari Szövetség (VDA) elnöke a záró sajtótájékoztatón azt nyilatkozta, hogy az IAA 2019 optimistává tesz minket. Egyre szélesebb a mobilitási összefogás például olyan technológiai cégekkel, mint a Microsoft és a Google, a mobilitási szolgáltatókkal és az induló vállalkozásokkal – és természetesen a gyártókkal és a beszállítókkal. Jövőképe: az IAA az autós show-ból átfogó mobilitási platformmá fog átalakulni.
„Egy kiállítás a digitális korban már nem csupán a négyzetméter bérbeadása, hanem a relevancia. Az IAA új platformja mutassa meg a világnak, hogy miként foglalkozunk és építő módon vitázunk a jövő mobilitásának témáival. Itt megmutatjuk, hogy találékonyságunk és úttörő szellemünk képes megoldani a jövő kihívásait. Különösen a közösségi médiában az IAA olyan új dimenziókba lépett be, amelyeket még a VDA optimista megközelítésben sem gondolt volna lehetségesnek.”
Az IAA iránti médiaérdeklődés nagy volt, vitte a bevett gyakorlat és a tájékozatlanság, de legalább ennyire a várakozás is. Összesen 95 országból több mint 7700 újságíró akkreditált. Szinte minden második újságíró (46 százalék) külföldről jött, ez új rekordnak számít.
Az IAA társadalmi-politikai környezete különleges, ma sokkal átpolitizáltabb, mint bármikor korábban. A német politikusok ellepték a vásárt, a mobilitás célkeresztben van, kampánytéma is, várják az emberek, hogy ebben állást foglaljanak. Az autóipar és hatalmas holdudvara a gazdaság meghatározó tényezője, az egyik legnagyobb munkaadó. Az IAA megnyitóján, mint az elmúlt években, természetesen Angela Merkel kancellár is megjelent.
Miközben autókritikus csoportok pár száz résztvevője hevesen tüntetett.

Folytatás a 74. oldalon (utolsó cikkben)

Dr. Nagyszokolyai Iván


hirdetés