Autotechnika szakfolyóirat
Autotechnika szakfolyóirat
2017. április | Olvasson bele!

Autotechnika

szakfolyóirat

2017. március

A főszerkesztő üzeni

A dízelnek annyi?

Két földi dolgot éltet a szenzáció: a sajtót és a politikust. A szenzáció adja el a médiumokat, halmozza a kattintást, valamint fordítja a figyelmet a politikus felé. A szenzáció hullámára fel lehet ülni, azt hosszan életben lehet tartani. Érteni kell ehhez is.

Mi tagadás, a dízelbotrány botrány a javából. Van alapja, és az mindennek, csak ügyesnek nem nevezhető. A sajtó rászállt, de mára már nincs akkora vonzereje, hogy tovább kellene ragozni. A piaci, üzleti érdek diktál, a cápák, haszonlesők, konkurensek, no meg a politikusok, a feltörni akarók, szolgálólánynak bevonva némi tudományt, még ki akarnak hozni valamit a dologból.

A dízelkitiltók úgy érzik, eljött az ő idejük.

Az északiak kezdték. Stuttgart elöljárói már ki is jelentették, hogy a tiltás már 2018-tól életbe lép. Egy magyar képviselő is dízeltiltás indítvánnyal állt elő.

Kezdjük a tényekkel. A dízel kipufogógáz részecske tartalma, leánykori nevén koromtartalma, ha vetekedni kellene, melyik a károsabb az élővilágra, ránk, a nitrogén-oxidok vagy a részecskék, a részecske viszi a tüdőt…

Ezt hivatalosan is kimondták. Tehát a dízel közellenség! Igen, de…

Zárójelben jegyezzük meg, hogy a közvetlen befecskendezésű benzinesek sem ártatlanok: részecskeemissziójuk vetekszik a dízelével.

Jó harminc éve már egyes nagyvárosok alkottak szabályokat, hogy szmogriadó alatt a dízelek nem közlekedhetnek. Akkor, mások mellett, a dízel kipufogógáz szénhidrogén-tartalmát tartották bűnösnek a szmog létrejöttében. A dízelautók közül többet gyárilag oxidációs katalizátorral szereltek fel. A dízelautók füstölését korlátok között tartották, de a dízelek füstöltek. Az Euro környezetvédelmi előírások sora lépett életbe, eljutottunk az Euro 6-ig. Az Euro 5-höz képest a szigorítás mérnöki megrengető mértékű volt, de a műszaki (kémiai) megoldások megszülettek.

A dízel kipufogógáz Euro 6 motoroknál, ha működik a tisztítórendszer, rendkívül tiszta, sokkal tisztább, mint egy nagy PM-tartalmú szmogriadós levegőé! Ha egy dízelmotoros autó ilyen levegőben halad, kis túlzással állítható, hogy azt tisztítja. A koromrészecskéket a szervesanyag- tartalommal kiszűri és semlegesíti, a CO-t és a HC-t oxidálja, a nitrogén-oxidokat redukálja. A DPF ultra finom részecske áteresztéssel való megvádolása alaptalan. A környezetvédelem igazi ellenségei azok az autószerelők, akik „megértésből” kiiktatják. Szén-dioxidot természetesen létrehoz a dízelmotor is, mert ez a tüzelőanyag széntartalmának oxidációs végterméke. Csökkenteni a fogyasztás csökkentésével lehetséges, ebben a dízelmotor élenjáró hőerőgép.

Nincs is ezzel a technikával bajuk a (méreg)zöldeknek. Az Euro 6 alattiakat akarják a városokból kitiltani. Ismét térjünk vissza néhány évvel korábbra. Németországban állami pénzzel támogatták a régebbi dízelmotoros személyautók koromgyérítő szűrővel való felszerelését. Ez ENSZ EGB rendelet is lett, amely a magyar jogrendbe is beépült. Ez azonban a gáz káros anyagokat nem semlegesíti. Felmerült, hogy az Euro 6 technikáját, például az SCR-t, régebbi modellekbe be lehet-e építeni. Határozottan nem.

A dízeltechnika emissziótechnikája elérte a közel tökéletest, a gyorsabb üzembeállásban, precízebb állapotfelügyeletben fogják még fejleszteni. A dízelautó kis fogyasztása miatt egyelőre még a gyártóknak, a flotta CO2-teljesítése miatt, nélkülözhetetlen. Az Euro 4-es és az alatta lévő besorolású dízelek kritikus levegőminőségi helyzetben való korlátozása indokolható, az Euro 0-1-2 üzemének türelmi idő utáni kitiltása is képezheti megfontolás tárgyát.

A globális dízelellenesség politikusi szenzációhajhászás. Vajon figyelembe vették, hogy például Németországban minden második autó dízelmotoros? Einstein szerint a világon két dolog végtelen: a világegyetem és az emberi butaság. Bár az elsőben nem vagyok biztos.

Autotechnika.hu